четвер, 11 липня 2013 р.

ВИСТУП НА ПЕДАГОГІЧНІЙ РАДІ НА ТЕМУ «ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС»

Інклюзивна освіта — гнучка, індивідуалізована система навчання дітей з особливими потребами (з вадами психофізичного розвитку) в умовах середньої загальноосвітньої школи.
Основні характеристики інклюзивної освіти у загальноосвітніх закладах:
—   створення умов для організації освітнього процесу;
—   задоволення освітніх потреб дітей з особливими освітніми потребами;
— індивідуально-орієнтована загальноосвітня програма для навчання даної категорії дітей;
—   наявність фахівців психолого-медико-педагогічного спрямування у освітньому закладі;
         Принципи інклюзивної школи. Інклюзивна школа — навчальний заклад, який забезпечує інклюзивне навчання як систему освітніх послуг, зокрема:
— здійснює адаптацію навчальних програм та планів, навколишнього середовища, методів та форм навчання для дітей з особливими освітніми потребами;
— співпрацює з фахівцями для надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей;
— створює позитивний клімат у шкільному середовищі для ефективної діяльності, інтегрує спільні зусилля не лише вчителів і персоналу школи, а й батьків, членів родин, однолітків.

Перегляд відеосюжету «Інклюзивна освіта в Україні» – 2 хв. 41 с.


Кадр 1
Текст за кадром. Свята, вірші для батьків, хороводи та посмішки – діти з фізичними вадами нічим не відрізняються від інших. Єдине, що їх вирізняє – наше ставлення до них.
У навчально-виховному комплексі «Барвінок» на проблему дітей з особливими потребами увагу ніхто не акцентує, а ні викладачі, а ні здорові однолітки. За програмою інклюзивної освіти діти з особливими потребами навчаються разом  зі здоровими - на рівних умовах.
Ольга Прилуцька - вихователь-методист (синхронно говорить). Я розраховую на те, що в мене мають бути завдання такі для слабших діток і для сильніших діток.

Кадр 2
Текст за кадром. Ксюша має ваду слуху, але це не заважає їй у спілкуванні з однокласниками. Зараз дівчинка навчається у другому класі. А після закінчення четвертого у «Барвінку» -  піде до звичайної загальноосвітньої школи.
Неля Олійник – мама Ксенії (синхронно говорить). Стараємося, навчається. Якщо їй буває щось не зрозуміло, тоді я допомагаю робити уроки. Вона навчається вихователями, усе  нормально. Якщо їй потрібно, то вихователь може з нею прийти до нас додому, або сходити до неї, дивлячись по ситуації. А інші вчителя хвалять тебе?
Ксюша (синхронно говорить). Хвалять!

Кадр 3
Текст за кадром. З дітьми тут працюють не лише викладачі, а й психолог та логопед. Завдяки такій співпраці, запевняють вихователі, результат очевидний.
Ольга Прилуцька (синхронно говорить). Коли прийшла Ксенія до нас, то по-перше,  це плідна робота нашого психолога в школі. І перший рік у нас працював логопед. Є результати і у вимові звуків, і в, самій, техніці читання.

Кадр 4
Текст за кадром. У програмі інклюзивної освіти беруть участь діти з вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату та органічними порушеннями мозку. Батьки здорових дітей, не завжди сприймають добре таку ініціативу закладів. У тім, спеціалісти запевняють: це не тільки безпечно, але й корисно для розвитку дітей, робить їх більш толерантними та соціалізованими.
Світлана Літовченко – в.о. завлаб. сурдопедагогіки (синхронно говорить). Батьки дітей здорових умовно, вони сказали: «Ми хочемо забрати. Ми не хочемо, щоб з нашими дітьми навчалися разом діти з особливими потребами». На, що завідувач дитячого садочка сказала: «Давайте спробуємо. Ви сьогодні не забирайте їх. Хай пройде місяць, два, а потім ми повернемося до цієї розмови». І коли пройшов цей термін, то не один з батьків, не забрав свою дитину з цієї причини.
Єлизавета Цапенкодиректорка НВК «Барвінок» (синхронно говорить). Складність в адаптації буває тоді, коли є невмотивована поведінка дітей, немотивована агресія. Це буває інколи пов’язано з органічними пошкодженнями головного мозку. Цей дитині треба окрема людина, яка могла б  нею опікуватися впродовж дня.
 Текст за кадром. Оксана Андрієвська. Крістіна Серебрякова. Могилянська школа журналістики.

Для порівняння подивіться відеорепортаж про впровадження інклюзивної освіти в Росії - 1 хв. 59 с.

Кадр 1
Текст за кадром. Для Європи інклюзивна освіта або включаюча освіта - буденна справа. Там інтеграція інвалідів до життя звичайних людей починається з вранішніх років. У Росії навчання дітей з обмеженими можливостями частіші проходить у інтернатах закритого типу, проте інклюзія дає таким дітям шанс на повноцінне життя.
Микола Мякшин – голова союзу громадських об’єднань інвалідів Архангельської області  (синхронно говорить). Діти, які інтегровані, соціалізовані ще з дитячого садочку, зі школі, коли вони пройшли з іншими дітьми цей шлях, навіть конкурентний, і отримали навички самостійного життя, незалежного життя, вони можуть отримати і професію і роботу, й бути як звичайні люди.

Кадр 2
Текст за кадром. У 8 архангельській школі навчаються діти з проблемами опорно-рухового апарату, а в п’ятій -  де вчаться діти з порушенням слуху та зору, учителя засвоїли азбуку Браеля. У батьків з’являться правило вибору, йти до спеціалізованої школи або у звичайний загальноосвітній клас.
Микола Мякшин (синхронно говорить). У більшості – це  60%, батьки однієї та іншої сторони неготові до суспільного навчання. Найголовнішим питанням на сьогоднішній день є не тільки створення необхідних умов у школі, а й зміна стереотипів у свідомості людини, коли вона буде сприймати, що разом з її дитиною буде вчитися «не така» дитина.

Кадр 3
Текст за кадром. Сьогодні в Архангельську підвели результати Всеросійської акції «Діти повинні навчатися разом». 5 днів волонтери архангельського відділення Всеросійського об’єднання глухих збирали підписи у підтримку інклюзії. 300 місцевих мешканців сказали «Так!» спільному навчанню дітей інвалідів з їхніми здоровими однолітками.  Звернення і підписи учасників акції будуть особисто передані президенту РФ, а також в адміністрації регіонів, які підтримали ідею про те, що діти повинні навчатися разом. Таких виявилося – біля 10, в тому числі і наша область.
Олена Матвєєва, Єгор Володенко. «13 этаж». 



        Отже, в основі інклюзивної освіти лежить принцип гуманного, рівноправного ставлення до всіх учасників навчального процесу, виключається будь-яка форма дискримінації, створюються належні умови для дітей з обмеженими можливостями та застосовується індивідуальний підхід з боку вчителів, соціального педагога, медичного працівника, шкільного психолога.


Вадим Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар