ВИСТУП НА
ПЕДАГОГІЧНІЙ РАДІ НА ТЕМУ «ВПРОВАДЖЕННЯ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ
ПРОЦЕС»
Інклюзивна освіта — гнучка, індивідуалізована
система навчання дітей з особливими потребами (з вадами психофізичного
розвитку) в умовах середньої загальноосвітньої школи.
Основні характеристики інклюзивної освіти у
загальноосвітніх закладах:
— створення умов для організації освітнього процесу;
— задоволення освітніх потреб дітей з особливими
освітніми потребами;
— індивідуально-орієнтована загальноосвітня програма
для навчання даної категорії дітей;
— наявність фахівців психолого-медико-педагогічного
спрямування у освітньому закладі;
Принципи інклюзивної школи. Інклюзивна школа —
навчальний заклад, який забезпечує інклюзивне навчання як систему освітніх
послуг, зокрема:
— здійснює адаптацію навчальних програм та планів,
навколишнього середовища, методів та форм навчання для дітей з особливими
освітніми потребами;
— співпрацює з фахівцями для надання спеціальних
послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей;
— створює позитивний клімат у шкільному середовищі
для ефективної діяльності, інтегрує спільні зусилля не лише вчителів і
персоналу школи, а й батьків, членів родин, однолітків.
Перегляд відеосюжету «Інклюзивна освіта в Україні»
– 2 хв. 41 с.
Кадр 1
Текст за
кадром. Свята, вірші для батьків, хороводи та посмішки – діти з фізичними вадами
нічим не відрізняються від інших. Єдине, що їх вирізняє – наше ставлення до
них.
У
навчально-виховному комплексі «Барвінок» на проблему дітей з особливими
потребами увагу ніхто не акцентує, а ні викладачі, а ні здорові однолітки. За
програмою інклюзивної освіти діти з особливими потребами навчаються разом зі здоровими - на рівних умовах.
Ольга
Прилуцька - вихователь-методист (синхронно говорить). Я розраховую на те, що в мене
мають бути завдання такі для слабших діток і для сильніших діток.
Кадр 2
Текст за
кадром. Ксюша має ваду слуху, але це не заважає їй у спілкуванні з однокласниками.
Зараз дівчинка навчається у другому класі. А після закінчення четвертого у
«Барвінку» - піде до звичайної загальноосвітньої
школи.
Неля
Олійник – мама Ксенії (синхронно говорить). Стараємося, навчається. Якщо
їй буває щось не зрозуміло, тоді я допомагаю робити уроки. Вона навчається вихователями,
усе нормально. Якщо їй потрібно, то
вихователь може з нею прийти до нас додому, або сходити до неї, дивлячись по
ситуації. А інші вчителя хвалять тебе?
Ксюша (синхронно говорить). Хвалять!
Кадр 3
Текст за кадром. З дітьми тут працюють не лише викладачі,
а й психолог та логопед. Завдяки такій співпраці, запевняють вихователі,
результат очевидний.
Ольга Прилуцька (синхронно
говорить). Коли прийшла Ксенія до нас, то по-перше,
це плідна робота нашого психолога в школі. І перший рік у нас працював
логопед. Є результати і у вимові звуків, і в, самій, техніці читання.
Кадр 4
Текст за кадром. У програмі інклюзивної освіти
беруть участь діти з вадами слуху, зору, опорно-рухового апарату та органічними
порушеннями мозку. Батьки здорових дітей, не завжди сприймають добре таку
ініціативу закладів. У тім, спеціалісти запевняють: це не тільки безпечно, але
й корисно для розвитку дітей, робить їх більш толерантними та соціалізованими.
Світлана Літовченко – в.о.
завлаб. сурдопедагогіки (синхронно
говорить). Батьки дітей здорових умовно,
вони сказали: «Ми хочемо забрати. Ми не хочемо, щоб з нашими дітьми навчалися
разом діти з особливими потребами». На, що завідувач дитячого садочка сказала:
«Давайте спробуємо. Ви сьогодні не забирайте їх. Хай пройде місяць, два, а
потім ми повернемося до цієї розмови». І коли пройшов цей термін, то не один з
батьків, не забрав свою дитину з цієї причини.
Єлизавета Цапенко – директорка НВК «Барвінок» (синхронно
говорить). Складність в
адаптації буває тоді, коли є невмотивована поведінка дітей, немотивована
агресія. Це буває інколи пов’язано з органічними пошкодженнями головного мозку.
Цей дитині треба окрема людина, яка могла б
нею опікуватися впродовж дня.
Текст за кадром. Оксана Андрієвська.
Крістіна Серебрякова. Могилянська школа журналістики.
Для порівняння подивіться відеорепортаж про впровадження інклюзивної освіти
в Росії - 1 хв. 59 с.
Кадр 1
Текст за кадром. Для Європи інклюзивна освіта або включаюча
освіта - буденна справа. Там інтеграція інвалідів до життя звичайних людей
починається з вранішніх років. У Росії навчання дітей з обмеженими можливостями
частіші проходить у інтернатах закритого типу, проте інклюзія дає таким дітям
шанс на повноцінне життя.
Микола Мякшин – голова
союзу громадських об’єднань інвалідів Архангельської області (синхронно
говорить). Діти, які інтегровані, соціалізовані ще з дитячого садочку, зі школі, коли
вони пройшли з іншими дітьми цей шлях, навіть конкурентний, і отримали навички
самостійного життя, незалежного життя, вони можуть отримати і професію і
роботу, й бути як звичайні люди.
Кадр 2
Текст за кадром. У 8 архангельській школі
навчаються діти з проблемами опорно-рухового апарату, а в п’ятій - де вчаться діти з порушенням слуху та зору,
учителя засвоїли азбуку Браеля. У батьків з’являться правило вибору, йти до
спеціалізованої школи або у звичайний загальноосвітній клас.
Микола Мякшин (синхронно
говорить). У більшості – це 60%, батьки однієї та іншої сторони неготові
до суспільного навчання. Найголовнішим питанням на сьогоднішній день є не
тільки створення необхідних умов у школі, а й зміна стереотипів у свідомості
людини, коли вона буде сприймати, що разом з її дитиною буде вчитися «не така»
дитина.
Кадр 3
Текст за кадром. Сьогодні в Архангельську підвели
результати Всеросійської акції «Діти повинні навчатися разом». 5 днів волонтери
архангельського відділення Всеросійського об’єднання глухих збирали підписи у
підтримку інклюзії. 300 місцевих мешканців сказали «Так!» спільному навчанню
дітей інвалідів з їхніми здоровими однолітками.
Звернення і підписи учасників акції будуть особисто передані президенту
РФ, а також в адміністрації регіонів, які підтримали ідею про те, що діти
повинні навчатися разом. Таких виявилося – біля 10, в тому числі і наша
область.
Олена Матвєєва, Єгор Володенко. «13 этаж».
Отже, в основі інклюзивної освіти лежить принцип гуманного, рівноправного
ставлення до всіх учасників навчального процесу, виключається будь-яка форма
дискримінації, створюються належні умови для дітей з обмеженими можливостями та
застосовується індивідуальний підхід з боку вчителів, соціального педагога, медичного
працівника, шкільного психолога.
Вадим Щорс
Немає коментарів:
Дописати коментар