Інтерактивні
технології навчально-виховного процесу
Тільки той метод викладання
буде
правильним, який
подобається дітям.
Л. Толстой
Існує декілька класифікацій методів навчання.
Класифікації методів навчання:
• за джерелами передачі інформації;
• за джерелами одержання інформації;
• за домінуванням учасників освітнього процесу;
• за зростанням ступеню самостійності;
•
за рівнем
активності освітнього процесу.
Методи навчання – це способи спільної діяльності вчителя та
учня, направлені на досягнення ними навчальних цілей.
Розглянемо різні кваліфікації методів навчання:
1. За джерелами передачі інформації
Мовні (розповідь, бесіда, діалог, дискусія)
Наочні (ілюстрація, демонстрація)
практичні (вправа, лабораторна робота, практична
робота, дидактичні ігри)
2. За
джерелами отримання інформації
•
Пряме або
дедуктивне (лекція,
показ)
•
Непряме (читання, обговорення, перегляд фільму)
• Індуктивне (читання, обговорення, перегляд фільму)
•
Незалежне
або самостійне (письмова
робота, домашнє завдання)
• Взаємодіюче (дискусія,
дебати, інтерв'ю, презентація)
3. За
домінуванням учасників освітнього процесу
Методи
вчителя(розповідь,
лекція)
Методи учня (вправа, самостійна робота)
Методи
спільної діяльності (бесіда)
4. За зростанням
ступеню самостійності
• Пояснювально-ілюстративні
(засвоєння інформації на репродуктивному рівні)
• Евристичні
(розв'язування проблем, висування власних гіпотез)
• Дослідницькі
(самостійне дослідження)
• Сугестивні
(висловлювання власного ставлення до проблеми
5. За рівнем
активності учасників освітнього процесу
Пасивні
Активні
Інтерактивні
Взаємозв'язок вчитель-учень
Метод
Критерій
|
Пасивний
|
Активний
|
Інтерактивний
|
1.
Мотивація
|
Зовнішня
|
Зовнішня + внутрішня
|
Внутрішня
|
2.
Роль учня
|
Пасивна, активність низька
|
Активність висока, відсутність взаємодії між
членами учнівського колективу
|
Активність висока, постійне спілкування,
розвиток комунікативних умінь
|
3.
Роль особистості вчителя
|
Вчитель — «джерело знань»
|
Вчитель — співрозмовник, особисті якості +
професійна майстерність
|
Вчитель — рівноправний партнер, консультант,
організатор пізнавальної діяльності
|
4.
Ступінь засвоєння матеріалу
|
5-10%
|
до 50%
|
70-90%
|
5.
Рівні пізнання
|
Знання,розуміння, відтворення
|
Широкий спектр, диференціація навчання
|
Знання, аналіз, синтез, творче застосування
інформації
|
6.
Контроль
|
Вчитель контролює обсяг інформації,
зворотний зв'язок непостійний, результати передбачувані
|
Співпраця вчителя з учнем, постійний
зворотний зв'язок, результати передбачувані
|
Контроль опосередкований, неперервна
рефлексія, усвідомлення способів досягнення мети, результати роботи менш
передбачувані
|
Інтерактивні
технології (інтерактивний - здатний до діалогу) можна представити як
різновид, розширення активних методів навчання, сутність яких полягає у
постійній творчій взаємодії всіх учасників освітнього процесу.
Організація
інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій,
використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі
аналізу навчальної ситуації. Інтеракція сприяє формуванню атмосфери співробітництва,
дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.
Метою інтерактивного
навчання є створення комфортних умов пізнавальної діяльності, за яких кожен
учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Інтерактивна взаємодія виключне як домінування одного учасника
пізнавального процесу над іншим, так і однієї думки над іншою. Школярі
вчаться спілкуватися з іншими людьми, бути демократичними, толерантними,
критично мислити і приймати сміливі, обдумані рішення.
Порівняння методів навчання
Інтерактивні
технології навчання найповніше відповідають особистісно-орієнтованому підходу
до освітньої діяльності і тому найбільше сприяють формуванню в учня умінь і
навичок, творчому розвитку і самореалізації особистості школяра. Неможливо
знати все. Учні повинні мислити, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і
концепції, шукати потрібну інформацію, застосовувати її в конкретних умовах.
Саме цьому сприяють інтерактивні технології.
Вадим Щорс
Немає коментарів:
Дописати коментар