четвер, 18 липня 2013 р.

Тренінгове заняття «Як виховати дитину фізично здоровою»

Тренінгове заняття
«Як виховати дитину фізично здоровою»

Мета: підвищити рівень усвідомлення власної відповідальності за стан свого здоров'я та здоров'я членів сім'ї залежно від обраного способу життя, визначити можливі шляхи та ресурси сім'ї у формуванні фізичного здоров'я дітей та інших членів родини.

Хід заняття
Вступ
Повідомлення теми тренінгу
Знайомство. Ведучий пропонує учасникам групи назвати себе, а також назвати, наприклад, свою улюблену страву дитинства, найулюбленіший вид активних занять і відпочинку вдома.
Тренер пропонує оцінити своє самопочуття «тут і тепер» (настрій, фізичний стан тощо) за допомогою «кольоротесту». Для цього слід зафарбувати картку певним кольором, який відображає стан людини на початку заняття. Процедура заповнення «кольоротесту» повторюється на початку і в кінці кожного заняття. Дані використовуються для оформлення «Карти настрою». Вона має вигляд великого аркуша паперу зі списком усіх учасників, де поруч приклеюються картки учасника (одна — зафарбована на початку, а інша — у кінці заняття). Це своєрідна діагностика зміни настрою учасників тренінгу, яка дозволяє відстежувати настрій кожного і при необхідності покращувати стан кожного учасника, приділяючи йому особливу увагу.
Таблиця відповідності кольору і стану вивішується на стіну.

Червоний — активне прагнення до діяльності.
Жовтий — позитивний емоційний стан.
Зелений — спокійний стан.
Синій — прагнення до визнання.
Коричневий — напруга.
Чорний — стан хвилювання.
Білий — важко щось відповісти.

Ведучий пропонує учасникам пригадати правила групової роботи, а також ввести ще кілька правил, які, на їхню думку, сприятимуть покращенню або стабілізації самопочуття, здоров'я учасників тренінгу. Наприклад, чітке дотримання перерв, вчасний обід, проведення фізкультхвилинок тощо (5 хв.).

Основна частина тренінгу
1. Оцінка рівня поінформованості про проблему.
Вправа «Чим ми схожі, і чим різні». 
Мета — дати можливість членам групи відчути подібність і різницю сімей кожного, ближче познайомитися один з одним, привернути увагу до оцінки фізичного аспекту у ФЗСЖ сім'ї. Наприклад, ведучий пропонує учасникам об'єднатися в такі групи:

                 Перша група
Постійно самі займаються спортом, зарядкою тощо
Відпочивали влітку на природі самі
Частіше хворіють самі
Мають поганий апетит
Курять
Свій стан здоров'я оцінюють як добрий

               Друга група
Займаються спортом разом з дітьми
Відпочивали влітку на природі з дітьми
Частіше хворіють діти
Поганий апетит у дитини
Курять діти
Свій стан здоров'я оцінюють як задовільний

             Третя група
У сім'ї не займаються фізичною культурою
Сім'я хворіє досить рідко
Сім'я особливих проблем з апетитом її членів не відчуває
Не відпочивали сім'єю
У сім'ї не курять зовсім
Свій стан здоров'я оцінюють як незадовільний

Після виконання вправи учасники обмінюються враженнями, думками, відчуттями стосовно оцінки здоров'я власного та здоров'я сім'ї.
Завдання: батькам пропонується для заповнення позитивний опитувальник із формування здорового способу життя дитини в сім'ї (фізичний аспект). Кожний пункт опитувальника складається із двох речень у стверджувальній формі. Пари речень характеризують один із проявів життєдіяльності дитини чи сім'ї. Батьки вибирають і відмічають одне з двох висловлювань, яке більше підходить для їхньої сім'ї, дитини.

Фізичний аспект життєдіяльності дитини в сім'ї
Після заповнення опитувальника доцільно провести обговорення результатів

1. Дитина регулярно займається фізкультурою (спортивна секція,
вправи, гімнастика).
2. У вихідні дні ви з дитиною буваєте за містом, на природі.
З. Дитина їсть у помірних кількостях, із задоволенням, і все, що запропонують.
4. Дитина засинає вчасно, просинається легко.
5. Дитина одержує задоволення від комфорту й затишку в домі.
6. Дитині подобається носити красивий одяг.
7. Дитина сама просить поміняти брудний одяг.

1. Моя дитина займається фізкультурою рідко і без задоволення.
2. Для спільних прогулянок не вистачає часу.
3. У дитини проблеми з апетитом (їсть дуже мало, багато, вибірково).
4. Дитина не хоче лягати спати і просинається з труднощами.
5. Дитина байдужа до чуттєвих компонентів повсякденного життя.
6. Дитині байдуже, як і в що вона одягнута.
7. Може одягнути брудний одяг, не проявляє ініціативи в тому, щоби поміняти одяг.

Після заповнення опитувальника доцільно провести обговорення результатів відповідей. Цей опитувальник не має «ключа», тому що в ньому немає «секретного замка»: усе, що зліва, більше відповідає потребам дитини в розвитку. Якщо в якійсь сфері справа відмічено 2-3 висловлювання, на це слід звернути увагу батьків. Якщо більшість виборів зосереджено зліва — життя дитини організоване у відповідності з її основними потребами.
Батьки можуть використовувати опитувальний аркуш як свого роду «пам'ятку» в повсякденному житті.
На необхідність кількісних оцінок фізичного здоров'я вперше звернув увагу відомий хірург, академік М. Амосов. Він вважав, що «рівень здоров'я» — це інтенсивність проявів життя в нормальних умовах середовища, яка визначається тренованістю структурних елементів організму, а «кількість здоров'я» — це межа змін зовнішніх умов, у яких ще триває життя. «Кількість здоров'я» — це «резервні потужності».

2. Актуалізація проблеми.
Вправа «Німе кіно»
Робота в малих групах. Сюжети фільму «Вихідний день в сім'ї».
Протягом п'яти хвилин учасникам слід придумати сюжет фільму про те, як живе сім'я протягом вихідного дня. Кожна група визначає для себе, яку частину дня представить, по черзі показує свій фільм за допомогою жестів, міміки, слова вживати не можна. Після того як «фільм» буде показаний, глядачам пропонується озвучити картину. Слід звернути увагу на такі моменти:
—        Що це за сім'я?
—        Як проводять свій вихідний день члени сім'ї?
—        Які стосунки, кого і з ким у сім'ї?
—        Що робить життя сім'ї цікавим і здоровим, а що не сприяє цьому?
—        Які резерви та можливості, на вашу думку, характерні саме для цієї сім'ї?
Фізичний аспект здорового способу життя включає різні складові. Залежно від актуальності для групи проблеми дається коротка інформація тренера для подальшого завдання за можливими напрямами:
—        додержання в сім'ї гігієнічних норм і правил;
—        режим — відповідно до віку й індивідуальних можливостей організму дитини;
—        організація раціонального харчування;
—        розумне й систематичне загартування;
—        системність і послідовність використання фізичних вправ;
—        протидія шкідливим звичкам;
—        модель життя сім'ї у вихідний день.

3. Пошук шляхів розв'язання проблеми, отримання інформації
Завдання: кожна група повинна запропонувати власне бачення шляхів розв'язання окреслених проблем стосовно формування здорового способу життя (фізичний аспект) на основі методу «Сімейна розстановка». Сімейну розстановку здійснюють учасники кожної групи з позицій обраних ролей. Наприкінці провести обмін враженнями учасників тренінгу щодо обговорення шляхів ФЗСЖ дитини в сім'ї (фізичний аспект).

Заключна частина роботи
У кінці заняття ведучий пропонує всім учасникам по черзі поділитися враженнями, думками, почуттями.

Леся Венедиктівна Гнатюк,
керівник МО класних керівників
закладу « ЗШ І-ІІІ ст. №10 ВМР»

Немає коментарів:

Дописати коментар