Основні
методи соціально-психологічного тренінгу
продовження
Аналіз
конкретних ситуацій. Цей метод виконує
багато різних функцій, служить інструментом дослідження і вивчення певної
проблеми, оцінки та вибору рішень. Значущість його полягає, насамперед, у
поєднанні простоти в організації заняття з ефективністю результатів. Він
стимулює звернення до досвіду інших, прагнення до набуття теоретичних знань для
одержання відповіді на питання, які обговорюються.
Використовують ситуації двох видів:
- «тут і зараз» - що і чому відбулося в групі з окремими учасниками;
- «там і тоді» - випадок із професійної практики або особистого життя, що має значення для учасника або групи.
Способи аналізу конкретних ситуацій можуть бути такими:
а) групу розподіляють на 2-3 підгрупи і кожна з них розв’язує
завдання самостійно, після цього відбувається зіставлення позицій підгруп;
Надія Твердохліб - педагог-організатор м.Броди |
б) задану ситуацію кожен розв'язує самостійно (можна
описувати її вдома), що дозволяє чіткіше сформулювати труднощі, позначити своє
місце в ситуації (наприклад, домашнім завданням може бути: описати 2-3
ситуації, в яких ви не досягли успіху).
Прикладом груп, які працюють за цим методом, є
Балінтовські групи. В них збираються фахівці для обговорення своїх професійних
проблем. Один з учасників розповідає про свої труднощі, решта — спочатку
ставлять йому питання для І уточнення ситуації, а потім кожний висловлює свою
думку з приводу того, що було сказано. Далі підбиваються підсумки,
визначається, що нового для себе взяв учасник, який прийшов зі своєю проблемою,
та решта членів групи, які брали участь в обговоренні.
Кейс-метод. Завдяки йому можна розвивати в педагогів здатність
до самоаналізу та самостійного вирішення проблеми, формувати навички
компетентного спілкування, стимулювати творче мислення, а також уміння готувати
письмові звіти, за результатами роботи з кейсами. Перед тим, як застосовувати
кейс-метод, керівникові потрібно ознайомити учасників групи з методикою роботи
з ним.
У науково-методичних колах прийнята певна послідовність
роботи з кейсами.
- Ознайомлення з інформацією, яка подається в описі кейса.
- Читання літератури для поповнення знань, у яких є потреба.
- Обговорення в малій групі з метою першої перевірки виробленого учасниками групи алгоритму розв'язання кейса. На рівні роботи в малих групах перевіряється здатність роботи в команді, ставлення із повагою до чужої думки.
- Обговорення кейса у великій групі, воно повинно підперти до повного розуміння певного кейса.
- Рефлексія і критична самооцінка виконаної роботи. Фахівці виділяють 10 ознак якісних кейсів:
- уміле подання інформації (структура, інтрига);
- привабливість проблем у професійному сенсі;
- націленість на прийняття конструктивних рішень у критичній ситуації;
- включення конкретних порівнянь, паралелей, які підтверджують ефективність рішення;
- можливість перейти до узагальнюючих висновків;
- увага до актуальних подій, з погляду суспільних інтересів;
- врахування людського чинника, персоніфікованості;
- можливість оцінити ефективність прийнятих рішень;
- оптимальний обсяг (8-10 сторінок);
- включення конкретизуючих ситуацій, графіків, статистичних даних, відеоматеріалів тощо.
Результати і ефекти, які отримують
при використанні метода кейсів:
- всі учасники охоплені груповим процесом;
- тренеру легко працювати з групою, він економить свої сили;
- групова гра за кейс-методом постійно дає високі результати роботи: емоційний підйом, інтерес, активність, навчання дією;
- аналіз результатів нескладний, оскільки всі параметри, які аналізуються, чітко визначені. Висновки, конкретні та наочні, зрозумілі учасникам, примушують їх задуматися і надовго запам’ятати цей досвід.
далі буде
Оксана Піскова ,
соціальний педагог
закладу «ЗШ І-ІІІ ст. № 11 м .
Вінниці»
Немає коментарів:
Дописати коментар