Адаптація та дезадаптація
У роботі шкільного психолога в період адаптації учнів основними
завданнями стають:
- розвиток шкільної
мотивації, формування інтересів;
- розвиток навичок
спілкування з однолітками та дорослими;
- розвиток впевненості в собі, формування ставлення до успіхів та невдач;
- формування уявлення про себе як про людину з великими можливостями.
Для успішної адаптації учнів робота
психолога обов'язково будується таким чином:
1) з учителями: звертати увагу на
вікові та індивідуальні особливості кожної дитини;
2) з батьками: допомога, підтримка
та похвала;
3) з учнями: знайомство із собою, самопізнання,
впевненість у своїх здібностях.
Основні фактори, які можуть викликати шкільну дезадаптацію:
- неправильні методи
виховання в сім'ї;
- недоліки у
підготовці дитини до школи, соціально-педагогічна занедбаність;
- порушення системи
стосунків у класі, у школі;
- індивідуальні
особливості психічного розвитку дитини (надмірна чутливість і підвищена
збудливість нервової системи, соматична ослабленість, недостатній розвиток
довільності пізнавальних процесів та
Серед психопрофілактичних заходів найбільш ефективними виявилися:
- проведення
батьківських зборів з інформацією про особливості процесу адаптації та
можливу допомогу з боку батьків,
- опитування, які не
тільки дають оцінку процесу адаптації, а є приводом для подальшої роботи
(батьки стають уважнішими до дитини, знімається напруження, виробляється
спільна тактика поведінки);
- семінари-практикуми
для вчителів-предметників (обов'язкова акцентуація на сильних сторонах п'ятикласників,
руйнування стереотипів щодо випускників ШДС, інформація про
психофізіологічні особливості 10—11-річних дітей та врахування їх при
проведенні занять);
- групові заняття з
новоприбулими п'ятикласниками з вироблення ефективних форм спілкування та
організації навчальної діяльності ;
- індивідуальна
робота з дітьми потенційної «групи ризику» (із проблемних сімей, із
порушенням поведінки, із низьким рівнем успішності).
Немає коментарів:
Дописати коментар