понеділок, 22 липня 2013 р.

Психодіагностична методика Колірний тест відносин

Колірний тест відносин
(модифікація тесту А. Еткінда)

Компактний невербальний діагностичний метод, який відображає як свідомий, так і частково неусвідомлений рівні відносин людини. Методичною основою цього тесту є колірно-асоціативний експеримент. Він базується на припущенні про те, що характеристики невербальних компонентів ставлення до значимих інших і до самого себе віддзеркалюється в колірних асоціаціях щодо них. Колірна сенсорика досить тісно пов'язана з емоційним життям особистості. Цей зв'язок, підтверджений у багатьох експериментально-психологічних дослідженнях, давно використовується в психодіагностичних методах.

Мета: визначення показників емоційного прийняття або відторгнення, позитивності або негативності соціального стимулу щодо учасників навчально-виховного процесу (однокласників, вчителів, батьків).
Психолог у контакті з вчителями та учнями складає список осіб, які безпосередньо оточують школярів цього класу.
Перед кожним учнем на білому фоні у випадковому порядку розкладаються кольорові картки (набір кольорів близький до восьмикольорового тесту М. Люшера).
Інструкція. Підберіть до кожного із людей і понять, які будуть зачитуватися, кольори, які найбільше підходять. Вибрані кольори можуть повторюватися.
Якщо виникають питання, психолог пояснює, що кольори повинні підбиратися відповідно до характеру людей, а не за їхнім зовнішнім виглядом (наприклад, кольором одягу).
Після завершення асоціативної процедури кольори ранжуються учнями у порядку принадності, починаючи з найгарнішого, найпривабливішого для очей і закінчуючи найнеприємнішим, негарним.
Результати заносяться в бланк (таблиця).

 Таблиця
Дата
Прізвище, ім’я
Клас


Колір
Примітка
1
Улюблений стан


2
Стан, який найбільше не подобається


3
Актуальний стан


4
Улюблений друг чи подруга


5
Інший знайомий


6
Однокласники, з якими найчастіше спілкуєтеся


7
Я






1
Класний керівник


2
Українська мова


3
Математика


4
Англійська мова


5
Я і Україна


6
Малювання


7
Праця


8
Фізкультура


9
Інформатика


10
Основи здоров’я


11
Школа


12
Клас


13
Дім (Сім`я)


14
Мама


15
Тато


16
Сестра


17
Брат


18
Домашнє завдання


19
Секція


20
Гурток






1
2
3
4
5
6
7
8









Обробка та інтерпретація результатів. Необхідно обчислити валентність колірного ставлення до кожного стимулу, пропонованого для оцінки учнів. Валентність — це рангове місце кольору, з яким асоціюється певний стимул, в індивідуальній (другій) розкладці.
Валентність від 1 до 3 указує на добре самопочуття учня і позитивне ставлення до зазначеного стимулу: від 6 до 8 — негативне ставлення та самопочуття на цьому занятті, з цими людьми; позиції 4 і 5 можна інтерпретувати як індиферентне ставлення.



1 коментар:

  1. Ще я читав про психодіагностику по кольору у 4-ому номері україномовного психологічного журналу Експеримент

    ВідповістиВидалити