Колірний тест відносин
(модифікація тесту А. Еткінда)
Компактний
невербальний діагностичний метод, який відображає як свідомий, так і частково
неусвідомлений рівні відносин людини. Методичною основою цього тесту є
колірно-асоціативний експеримент. Він базується на припущенні про те, що
характеристики невербальних компонентів ставлення до значимих інших і до самого
себе віддзеркалюється в колірних асоціаціях щодо них. Колірна сенсорика досить
тісно пов'язана з емоційним життям особистості. Цей зв'язок, підтверджений у
багатьох експериментально-психологічних дослідженнях, давно використовується в
психодіагностичних методах.
Мета: визначення показників емоційного прийняття або
відторгнення, позитивності або негативності соціального стимулу щодо учасників
навчально-виховного процесу (однокласників, вчителів, батьків).
Психолог у
контакті з вчителями та учнями складає список осіб, які безпосередньо оточують
школярів цього класу.
Перед кожним учнем на білому
фоні у випадковому порядку розкладаються кольорові картки (набір кольорів
близький до восьмикольорового тесту М. Люшера).
Інструкція. Підберіть до кожного із людей і понять, які
будуть зачитуватися, кольори, які найбільше підходять. Вибрані кольори можуть
повторюватися.
Якщо виникають питання, психолог пояснює, що кольори повинні підбиратися
відповідно до характеру людей, а не за їхнім зовнішнім виглядом (наприклад,
кольором одягу).
Після завершення асоціативної процедури кольори ранжуються учнями у
порядку принадності, починаючи з найгарнішого, найпривабливішого для очей і
закінчуючи найнеприємнішим, негарним.
Результати заносяться в бланк
(таблиця).
Таблиця
Дата
|
||||||||
Прізвище, ім’я
|
||||||||
Клас
|
||||||||
Колір
|
Примітка
|
|||||||
1
|
Улюблений стан
|
|||||||
2
|
Стан, який найбільше не
подобається
|
|||||||
3
|
Актуальний стан
|
|||||||
4
|
Улюблений друг чи подруга
|
|||||||
5
|
Інший знайомий
|
|||||||
6
|
Однокласники, з якими
найчастіше спілкуєтеся
|
|||||||
7
|
Я
|
|||||||
1
|
Класний керівник
|
|||||||
2
|
Українська мова
|
|||||||
3
|
Математика
|
|||||||
4
|
Англійська мова
|
|||||||
5
|
Я і Україна
|
|||||||
6
|
Малювання
|
|||||||
7
|
Праця
|
|||||||
8
|
Фізкультура
|
|||||||
9
|
Інформатика
|
|||||||
10
|
Основи здоров’я
|
|||||||
11
|
Школа
|
|||||||
12
|
Клас
|
|||||||
13
|
Дім (Сім`я)
|
|||||||
14
|
Мама
|
|||||||
15
|
Тато
|
|||||||
16
|
Сестра
|
|||||||
17
|
Брат
|
|||||||
18
|
Домашнє завдання
|
|||||||
19
|
Секція
|
|||||||
20
|
Гурток
|
|||||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
|
Обробка та інтерпретація результатів. Необхідно
обчислити валентність колірного ставлення до кожного стимулу, пропонованого для
оцінки учнів. Валентність — це рангове місце кольору, з яким асоціюється певний
стимул, в індивідуальній (другій) розкладці.
Валентність від 1 до 3 указує на добре самопочуття учня і позитивне
ставлення до зазначеного стимулу: від 6 до 8 — негативне ставлення та
самопочуття на цьому занятті, з цими людьми; позиції 4 і 5 можна інтерпретувати
як індиферентне ставлення.
Ще я читав про психодіагностику по кольору у 4-ому номері україномовного психологічного журналу Експеримент
ВідповістиВидалити