Тьютор - це вчитель-консультант,
що веде навчальний процес в дистанційній формі і виконує одночасно функції вчителя,
консультанта і організатора навчального процесу.
Тьютори є повноцінними
організаторами навчальної діяльності з неординарним підходом до неї. Також, до їх обов’язків
входить залучення учнів до відвідування
навчальних спецкурсів в закладі, та проведення деяких з них. При цьому ефективність
проходження спецкурсів підтьюторними (підопічними тьюторів) відбувається на високому рівні через встановлення зв’язків
співробітництва, суб’єкт-суб’єктивних відносин у системі учитель-учень,
передбачає єдність загальнокультурного, соціально-морального і професійного
розвитку особистості.
Цілі діяльності тьютора:
- надання допомоги учням в побудові індивідуального освітнього шляху;
- надання допомоги школярам в розумінні можливостей використання власних ресурсів, ресурсів школи і інших установ для досягнення його освітньої мети;
- надання допомоги у використанні результатів навчання.
· здійснювати індивідуальну педагогічну підтримку учнів;
· надавати консультативну допомогу при побудові учнем
власної індивідуальної освітньої програми та визначенні індивідуального темпу
її освоєння;
· вести педагогічний супровід руху учня за індивідуальної
освітньої траєкторії.
Зміст роботи тьютора: діагностика
з’ясування освітньої ситуації, проектування майбутньої роботи, реалізація
освітнього пошуку і демонстрація результатів, аналіз і самоаналіз пройденого
шляху, досягнутих результатів.
Результат
тьюторської діяльності: структурована папка «Портфоліо», матеріал якої
допомагає відстежувати етапи освітнього шляху, є інструментом самооцінки.
Тьюторський
супровід — це супровід учнівської діяльності. Розробляється таким, що виробляється
індивідуальна освітня програма, в якій
визначається тема, ставиться мета, завдання, розробляються: освітня ситуація,
учбові дослідження, перспективи навчання, визначаються ресурси і плановані
шляхи, може розроблятися індивідуальна освітня траєкторія –побудована програма навчання, яка може закривати для
учня інші можливості і варіанти його освіти.
Технологія
тьюторського
супроводу включає декілька основних етапів.
1. Визначення
пізнавального інтересу підлітка.
2. Постановка
мети освітньої діяльності.
3. Пошук
освітніх ресурсів і розробка плану освітньої діяльності – розробка «плану-карти
пізнавального інтересу».
4. Реалізація
і обговорення, аналіз, коректування плану освітньої діяльності.
5.
Аналіз підсумків освітньої діяльності – «презентація проекту».
6.
Коректування освітньої мети, визначення тимчасових перспектив.
Розглянемо
дії тьютора на кожному етапі:
Підготовчий етап
- засвоєння необхідних знань, умінь і навиків, використовуваних згодом під час
продуктивного навчання. Тьютор приймає роль вчителя в традиційному сенсі, або
рекомендує своїм підопічним заняття з іншими консультантами, які вирішують
освітні завдання загального плану, або пропонує самостійно вивчити новий
матеріал.
Початковий етап
- постановка проблеми, де робота тьютора полягає в конкретизації завдання
і правильному виборі методу її вирішення. Якщо учень не визначився з вибором
завдання або визначенням проблеми, то тьютор при сумісному обговоренні
допомагає позначити проблемне поле і вибрати вид діяльності, який підопічний в
подальшому здійснюватиме.
Планування
діяльності - розробка алгоритму дій. На даному етапі тьютор допомагає таким
учням:
· визначити цілі і завдання майбутньої роботи;
· скласти план дій, розробити алгоритм;
· визначити предмет інформаційного пошуку для
учнів відповідно до теми, проблеми проекту (дослідження).
Так само тьютор може
скласти список рекомендованих інформаційних засобів, якими учні можуть
скористатися в ході їх проектної діяльності, надати допомогу в оформленні
результатів або порекомендувати вчителя-консультанта. Для підвищення
ефективності консультативної допомоги тьютора можна порекомендувати учням
вести щоденник проекту або дослідження.
Основний етап
– організація виконання роботи. На даному етапі тьютор може проводити як
групові, так і індивідуальні консультації. На групових консультаціях вчитель
взаємодіє з малою групою учнів. На індивідуальних консультаціях тьютор працює
індивідуально з кожним учнем: уточнює ступінь виконання завдання, відповідає на
питання, діагностує причини виникаючих труднощів, дає рекомендації, допомагає
визначити шлях вирішення проблеми. Консультування в даному варіанті може
здійснюватися як через безпосереднє спілкування, так і заочно за допомогою
e-mail, ICQ.
Завершальний етап
- презентація проекту, результатів дослідження або дослідно-експериментальної
діяльності. На даному етапі тьютор організовує підготовку до конференції, за
бажанням учнів може провести попереднє прослуховування, надає допомогу в
підготовці презентації, може порекомендувати як консультантів інших викладачів
школи або що компетентних вчаться, мають досвід проектної (дослідницької)
діяльності і досвід публічних виступів.
Роль
тьютора полягає в підбитті підсумків, визначення рівня особистих досягнень
кожного що вчиться, позначення точок подальшого зростання і розвитку
підопічних, допомагає здійснити вибір нових напрямів діяльності.
Тьюторський
супровід як технологія супроводу самостійної освітньої діяльності підлітка може
контролювати проблему вибору профільного навчання.
Вадим Щорс, Руслан Полєшко
Немає коментарів:
Дописати коментар