вівторок, 16 липня 2013 р.

Методологічні основи соціально-психологічного тренінгу

Схема соціально-психологічного тренінгу це стала норма, яка презентується учасникам тренінгу на першому занятті і повторюється на всіх наступних, продовж тренінг-курсу і є нормою для конкретної групи. Із цієї причини у схему заняття, як правило, закладаються позитивні моменти, що створюють умови для продуктивної дії тренінгу.
Елементи соціально-психологічного тренінгу (привітан­ня, завершення заняття, рефлексія) вводяться із самого початку занять тренером, інші — напрацьовуються під час роботи і пропонуються вже самими учасниками.
Соціально-психологічний тренінг складається з:
1. Вступна частина
- Привітання, знайомство
         Вправи на знайомство
«Мій би... про мене сказав...»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, згуртувати групу.
Тренер просить учасників тренінгу по черзі продовжити фразу «Мій би... про мене сказав...». Тренер починає першим і так по колу.

Вправа «Знайомство»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, зосередити учасників на спільну роботу.
Учасники тренінгу сідають в коло. На бейджах пишуть своє ім’я.   Потім тренер просить учасників тренінгу по черзі назвати своє ім’я та рису характеру, яка починається на першу літеру імені, не повторюючи вже названу рису.  Наприклад: «Оксана оптимістична (або освічена)».
Тренер починає першим і так по колу.
Рефлексія:
Що ви відчували?
— Чи запам’ятали ви імена учасників тренінгу?
Скільки імен ви запам’ятали?

Вправа-привітання «Мерехтливі вогники»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, зосередити учасників на спільну роботу.
Учасники тренінгу сідають в коло. Потім учасники тренінгу по черзі називають своє ім’я і вислів, наприклад: «Вітаю!». Сусід повинен як можна скоріше встати, з піднятими до гори руками, повторити цю фразу і сісти, опустивши руки. А наступний учасник повинен зробити те саме, щоб хвиля пішла по колу. Коли хвиля проходить півкола, до завдання додається ще один елемент, на розсуд, скажімо сьомого учасника. Це елемент може бути вербальним чи невербальним. Наприклад, учасник говорить «Доброго дня!», а потім рукою дмухає на себе (зображує повивало) і сідає. Тепер усі присутні повинні виконувати цей комплекс, а потім наступний учасник додає ще щось і так далі.

- Вироблення правил роботи
- Очікування від тренінгу. Це створює атмосферу «тут і зараз». Виявляючи свій емоційний стан, учасники розповідають, чого вони очікують від заняття, про зміни, які сталися внаслідок попереднього заняття.

- Вступне слово тренера. Презентація теми заняття. Інколи теми занять у зв’язку з попередніми висловлюваннями учасників можуть змінюватися у своїй послідовності.

2. Вправа для емоційної розминки. Спрямована на створення внутрішньої свободи учасників групи. Репертуар таких ігор чималий. Здебільшого вони взяті з дитячих ігор. У довідниках з тренінгової роботи такі ігри належать до групи розминочних.
Вправа «Царівна-несміяна»
Мета: знаття напруження, втоми.
Тренер обирає одного учасника і просить його  сісти в центрі кола, а інші повинні його розсмішити.
У даній вправі можуть прийняти участь 2-3 учасника.

3. Основна частина. В ній вправи пасивного характеру чергуються з рухливими іграми. Вправи завершується обов’язково обговоренням і рефлексією (самозвітом учасників про свої відчуття та думки). Інколи основна частина може складатися з двох частин, розділених перервою на обід. У такому разі два заняття можна об’єднати в одне.

4. Підведення підсумків заняття. Висловлювання учасників по черзі про свої відчуття, враження щодо виконаної роботи, побажання тренеру та групі.
Підбиття підсумків. Вправа «Очікування»
Учасники повертаються до очікувань, які вони писали на початку тренінгу.

5. Прощання. Це своєрідна ритуальна дія і може мати різні форми проведення.

Тренери можуть добирати інформацію і вправи, які відповідатимуть завданням тренінг-курсу, і за потреби адаптувати цю діяльність. Вправи на завершення  включають в себе письмові оціночні анкети, або анкети зворотного зв’язку; учасників можна попросити написати, що їм сподобалось і що не сподобалось у програмі, а також написати відповіді на демонстраційних аркушах/блокнотах (наприклад «плюси» і «побажання»).

Піскова Оксана Миколаївна,  
соціальний педагог 
закладу «СЗШ І-ІІІ ст. № 11 м. Вінниці»


Немає коментарів:

Дописати коментар