Матеріал наводиться за Експрес-бюлетнєм з фахової інформації для соціальних педагогів за 2008 р.
Аспекти роботи соціально-психологічної служби школи з
важковиховуваними учнями повинні систематично розглядатися на педрадах школи,
радах профілактики школи, методоб'єднаннях класних керівників, малих педрадах:
- причини виникнення важковиховуваності учнів та форми її виявлення;
- індивідуально-психологічні та вікові особливості особистості;
- взаємодія школи та сім'ї у подоланні важковиховуваності;
- індивідуальний підхід до важковиховуваних;
- особливості організації навчальної діяльності, шляхи виховання стійкого інтересу до знань;
- особливості підліткового віку й педагогічна занедбаність учнів;
- залучення важковиховуваних до різних видів діяльності;
- організація спілкування учнів у класному колективі.
Уся робота практичного психолога та соціального
педагога з важковиховуваними дітьми повинна бути в системі, тоді можна
очікувати позитивних результатів. Яка ж система роботи з важковиховуваними?
- Виявлення дітей, які мають труднощі в навчанні, проблеми в поведінці, ознаки емоційних розладів.
- Визначення причин труднощів учнів «групи ризику», діагностика важковиховуваних.
- Корекційно-відновлювальна і розвивальна робота (індивідуальна і групова).
- Робота з педколективом школи.
- Робота з сім'ями важковиховуваних дітей (консультації, виступи, відвідування, тренінги тощо).
- Взаємодія з адміністрацією школи з даного питання (рада профілактики, малі педради).
- Взаємодія з інспекцією у справах неповнолітніх, соціальною службою для молоді.
Робота психолога та соціального педагога повинна бути
відповідно оформлена і зафіксована. Пропонуємо перелік ділової
документації для роботи практичного
психолога та соціального педагога з
важковиховуваними дітьми:
- Загальний план роботи практичного психолога (соціального педагога) з важковиховуваними дітьми.
- Список важковиховуваних дітей і учнів «групи ризику», затверджений директором школи.
- Індивідуальна картка важковиховуваного учня/Індивідуальна картка соціально-педагогічного супроводу (для соц. пед).
- Індивідуальний план роботи з важковиховуваним учнем.
- Результати індивідуальної психодіагностики з важковиховуваним (№ п/п, дата проведення, назва методики, результат, висновки та рекомендації), бланк, на якому дитина пише.
- Облік проведеної роботи з важковиховуваним учнем (№ п/п, дата, зміст, результат, висновки та рекомендації).
- Записи про проведену роботу з важковиховуваними учнями повинні бути також відображені в журналах: щоденного обліку роботи, корекційно-відновлювальної та розвивальної роботи, протоколах індивідуальних та групових консультацій (для батьків, учнів та вчителів).
- Папка з психодіагностичними, корекційно-відновлювальними та розвивальними матеріалами, яка постійно поповнюється.
- Просвітницькі матеріали.
- Для соціальних педагогів – акт обстеження матеріально-побутових умов проживання дитини, соціальний паспорт класу (код 0,5-важковиховуваність дитини, девіантність), соціальний паспорт навчального закладу, облікова картка сім'ї дитини щодо якої здійснюється соціальний супровід.
Ефективність роботи психолога і соціального педагога
з важковиховуваними дітьми полягає у налагодженні з дитиною, батьком, вчителем
позитивної, емоційно-насиченої атмосфери відносин, яка давала б можливість
дитині підвищувати її самоповагу, сприяла відчуттю нею радості власних
можливостей та досягнень. Обов'язково потрібно пам'ятати аксіому психологічного
супроводу: індивідуальне життя людини самоцінне, унікальне, повинно бути
позбавлене насильства. Кожну дитину необхідно знати – розуміти - допомагати –
сприяти й радіти успіхові - а дитину, в якої проблеми, в першу чергу.
Адамчук Людмила Леонтіївна,
методист з практичної психології та соціальної роботи
Вінницького обласного Центру практичної
психології і соціальної роботи
Немає коментарів:
Дописати коментар