Матеріал приводиться згідно Психологічної газети 2009 - № 22 (142) - С. 9-11
Сучасна школа являє собою відкриту
соціально-динамічну систему, яка складається із взаємопов'язаних компонентів,
де значними можна назвати діяльність шкільного психолога та соціального
педагога. Посада останнього в школах з'явилась не так давно, і основним
обов'язком його є надання соціально-педагогічної допомоги та підтримки школярам
та членам їх сімей. Ці два представники психологічної служби мають здійснювати
весь комплекс соціально-психологічного забезпечення навчально-виховного процесу
закладу освіти, що передбачено у Положенні про психологічну службу. Зміст
діяльності соціального педагога має суттєві відмінності від діяльності
шкільного психолога, але обидва направлені на вирішення складних
соціально-педагогічних та психологічних проблем учнів та членів їх сімей. Це вказує на об'єднання зусиль обох фахівців в одну модель
спільної діяльності — соціально-психологічну службу школи.
Діяльність практичного психолога школи та соціального
педагога є головною ланкою в структурі
соціально-психологічної служби школи, тому їх діяльність має
регламентуватись Положенням про соціально-психологічну службу.
Відповідно до посадових обов'язків шкільного психолога та соціального
педагога визначаються спільні напрями діяльності в школі:
• діагностичний: вивчення психофізичного
розвитку дитини, мотивів її поведінки і діяльності з урахуванням вікових,
інтелектуальних, фізичних, статевих та інших індивідуальних особливостей,
створення умов для саморозвитку та самовиховання, сприяє виконанню освітніх і
виховних завдань навчальних закладів;
• превентивний: спільна робота з питань
профілактики девіацій та деліквенцій, працює з органами охорони здоров'я,
соціального захисту, сім'ї і молоді, внутрішніх справ, іншими
зацікавленими відомствами, а також із
громадськими і благодійними організаціями;
• корекційний: вирівнювання
психологічних та соціальних вад учнів та сімейного виховання;
• розвивальний.
Отже, основним змістом діяльності психолога та соціального педагога
школи є забезпечення процесу соціалізації учнів у навчально-виховній
діяльності, захист їхнього психічного, фізичного, соціального і духовного
здоров'я, сприяння педагогічно доцільному і безконфліктному входженню молодої
людини у світ дорослих, підготовка до самостійного життя в суспільстві,
попередження і психологічна та педагогічна корекція вад та відхилень
соціально-психологічного розвитку особистості.
Серед функцій психолога та соціального педагога школи основними є
психологічний та соціальний супровід, психологічна та соціальна профілактика
дезадаптацій та девіацій школярів, психологічна та соціальна діагностика
особливостей протікання індивідуального розвитку учнів, соціальний патронаж,
соціально-психологічна реабілітація. У межах спільної діяльності психолог і
соціальний педагог мають здійснювати моніторинг розвитку учнівських колективів,
своєчасно виявляючи і попереджаючи конфлікти, правопорушення, неуспішність та
бездоглядність учнів. Наприклад, виявлена психологом соціальна дезадаптація
учнів може коригуватись не тільки ним самим, а й соціальним педагогом, який
працює в класі, щодо згуртування класного колективу.
На основі діагностичних даних, що були підготовлені практичним
психологом, соціальний педагог може проводити профорієнтаційні бесіди і
консультування учнів і батьків, супроводжувати дітей, що вже вибрали певний
профіль навчання, проводити оглядові бесіди й екскурсії щодо працевлаштування
випускників відповідно до ситуації на місцевому ринку праці.
Для проведення профілактики з подолання деліквентності
підлітків у спільній роботі соціального педагога та психолога пропонується
проведення засідань «Дівочого клубу» та «Клубу для
хлопчиків». В планах проведення засідань клубу планується організація
не тільки з одновіковими дітьми з особливими потребами, а й розвиток
креативності, для чого будуть залучатись і вчителі-предметники, наприклад,
вчитель праці.
Отже, здійснюється діяльність соціального педагога та психолога на
суб'єктивному рівні, де всі учасники навчально-виховного процесу одночасно є і
об'єктами, і суб'єктами. Схема
взаємодії соціально-психологічної служби визначається за двома
нерозривно пов'язаними напрямами: зовнішня взаємодія та внутрішня взаємодія.
До зовнішньої взаємодії ми відносимо зв'язки з різними
державними та недержавними установами.
До внутрішньої— колегіальне вирішення питання чи проблеми
кожного як окремого члена навчально-виховного процесу, так і групи в цілому.
Для цього залучаються вчителі-предметники, класні керівники, адміністрація
школи, батьки чи опікуни учнів, медичні працівники.
Практичний психолог і соціальний педагог мають працювати
в закладі освіти як єдина команда, доповнюючи і підтримуючи один одного. І ця
робота має починатись на етапі дослідження готовності майбутніх першокласників
до навчання.
Другим
напрямом є соціально-психологічна робота з педагогічним колективом школи:
індивідуальні консультації педагогів з соціально-психологічних проблем,
семінари-практикуми з питань відповідно до навчально-виховної проблеми, яка
розв'язується школою на даному етапі, організація групової роботи з
професійного вигоряння.
Ще один напрям — соціально-педагогічна та психологічна
робота з батьками учнів, яка може проводитись як індивідуально (консультації),
так і у групі (лекторії для батьків).
Отже,
така спільна діяльність в межах соціально-психологічної служби школи підвищить
ефективність діяльності обох фахівців, а
основне — сприятиме покращенню умов для успішної соціалізації учня
зокрема та класу в цілому.
Людмила Адамчук - методист ВОЦППСР
Немає коментарів:
Дописати коментар