Методи
педагогічних досліджень - це шляхи, способи
пізнання педагогічної дійсності. За допомогою методів педагогіка здобуває
інформацію про те чи інше явище, процес, аналізує і обробляє одержані дані,
включає їх в систему відомих знань. Тому темп і рівень розвитку педагогічної
теорії залежить від того, які методи дослідження вона використовує. Важливим
завданням педагогічного дослідження є виявлення
порядку в процесі, що вивчається, тобто встановлення закономірності. Закономірність — це факт наявності постійного
й необхідного взаємозв'язку між реальними феноменами процесу. На основі
емпіричних закономірностей процесу виховання розкриваються теоретичні закони.
Закон — строго зафіксована закономірність. Сучасна наука визначає його як
необхідну, властиву природі явищ тенденцію зміни, руху, розвитку, яка
характеризує загальні етапи і форми становлення явищ, процесів, систем, що
розвиваються. Закони існують незалежно від того, як повно вони розкриті наукою.
Пізнання закону дозволяє зрозуміти його дію і правильно використати в інтересах
виховання.
Кінцевою метою педагогічного дослідження є виявлення закономірностей і законів. У даний час педагогічні дослідження
здійснюються за допомогою цілої системи
різноманітних методів. До них належать:
1. Традиційно-педагогічні методи.
Традиційними називають методи, які педагогіка дістала у спадок від дослідників,
що стояли біля витоків педагогічної науки. До складу традиційних педагогічних
досліджень входять: педагогічне спостереження, дослідницька бесіда, вивчення й
узагальнення педагогічного досвіду, першоджерел, вивчення шкільної документації,
продуктів діяльності учнів.
2. Педагогічний експеримент (лат.
experimentum — проба, дослід). Суть експерименту як методу дослідження полягає
у спеціальній організації педагогічної діяльності учителів і учнів, вихователів
і вихованців з метою перевірки й обґрунтування наперед розроблених теоретичних
припущень, або гіпотез. Якщо гіпотеза знаходить своє підтвердження в
педагогічній практиці, дослідник робить відповідні теоретичні узагальнення і
висновки. Педагогічні експерименти класифікують за різними ознаками:
спрямованістю, об'єктами дослідження, місцем і часом проведення та ін. Залежно
від поставленої експериментом мети розрізняють: а) констатуючий експеримент, що
проводиться на початку дослідження і своїм завданням має вияснення стану справ
у шкільній практиці з тієї чи іншої проблеми; б) творчо-перетворюючий, коли
вчений розробляє гіпотезу, теоретичні основи, здійснює конкретні практичні
заходи щодо вирішення досліджуваної проблеми; в) контрольний, суть якого
полягає в застосуванні апробованої методики в роботі інших педагогів та шкіл.
3. Педагогічне тестування (англ. test —
випробовування, перевірка). Тестування — цілеспрямоване, однакове для всіх
досліджуваних обстеження, що проводиться в умовах строгого контролю. Від інших
способів обстеження тестування відрізняється простотою, доступністю, точністю,
можливістю автоматизації. Це дозволяє об'єктивно виміряти характеристики
педагогічного процесу, що вивчаються.
Як
метод дослідження тестування до останнього часу мало застосовувалось у вітчизняній педагогіці.
Проте цей метод не новий. Ще у 80-90 роках минулого століття його
використовували для вивчення індивідуальних особливостей людей. Це призвело до
виникнення так званого випробовувального експерименту — дослідження за
допомогою тестів (А. Дальтон, А. Кеттел та ін.). У навчально-виховній практиці
використовуються різні тести: успішності, інтелектуального розвитку,
діагностики рівня засвоєння знань, умінь, ступеню сформованості багатьох якостей
тощо.
4. Соціологічні методи.
Ця група методів проникла в педагогіку з соціології. Застосовується для
масового опитування учасників процесів виховання, навчання, освіти, які мають
колективний (груповий) характер. Опитування може бути усним (інтерв'ю) або
письмовим (анкетування). До соціологічних методів дослідження належать також
шкалування і соціометричні методики, порівняльні дослідження.
Анкетування
— метод масового збору матеріалу за допомогою спеціально розроблених анкет.
Сьогодні в педагогічних дослідженнях широко використовуються різні типи анкет:
відкриті, які вимагають самостійного конструювання відповіді, і закриті, в яких
учні обирають одну із запропонованих відповідей; іменні, що вимагають вказати
прізвище досліджуваного, і анонімні; повні, скорочені; пропедевтичні і
контрольні.
Широко
застосовується метод вивчення групової диференціації, який дозволяє аналізувати
внутріколективні взаємини.
5. Кількісні методи.
Використовуються в двох основних напрямках: а) для обробки результатів спостережень
і експериментів; б) для моделювання, діагностики, прогнозування,
комп'ютеризації навчально-виховного процесу.
До 1 групи входить статистичний
метод — реєстрація— виявлення певних якостей педагогічних явищ, кількісні
підрахунки наявних чи відсутніх якісних даних у певній послідовності,
визначення їхнього місцезнаходження серед об'єктів, що вивчаються; шкалування —
присвоєння балів чи інших цифрових показників характеристикам, що
досліджуються. Другу групу
репрезентує метод моделювання. Це метод створення і дослідження моделей.
Наукова модель — уявна чи матеріально реалізована система, яка адекватно
відображає предмет дослідження і здатна замінити його так, що вивчення моделі
сприяє отриманню нової інформації про цей предмет. Головна перевага моделювання
— можливість охопити систему цілісно. Моделювання в педагогіці успішно
застосовується для вирішення таких завдань, як поліпшення планування
навчального процесу, оптимізація структури навчального матеріалу, управління
пізнавальною діяльністю, управління навчально-виховним процесом та ін. Метод
моделювання використовується для вияву й класифікації нових законів, побудови
нових теорій та інтерпретації отриманих даних; для вирішення обчислювальних
завдань з використанням моделей; для перевірки гіпотези за допомогою тієї чи
іншої моделі. Математичні методи допомагають педагогіці доповнити
характеристики педагогічних явищ, процесів конкретною інформацією, провести
сувору ревізію в досягнутому раніше.
Немає коментарів:
Дописати коментар