Digital Clock and Date

неділя, 21 липня 2013 р.

Тренінг "Профілактика потрапляння людей в рабство"


Т Р Е Н І Н Г
“Профілактика потрапляння людей в рабство”

Мета:
  • підвищити рівень інформованості  та усвідомлення проблеми торгівлі людьми
  • сприяти визначенню кожним учасником ставлення до цієї проблеми
  • створити умови для набуття досвіду поведінки в подібній ситуації
  • продемонструвати ефективність застосування інтерактивних технологій навчання. 
      Більшість батьків старшокласників досить критично ставляться до проведення виховних заходів та інших форм роботи, безпосередньо не пов’язаних з навчальною діяльністю. Щодо обговорення теми торгівлі людьми, батьки часто виказують нерозуміння її важливості та спротив, мотивуючи тим, що “їх це не стосується”, вони “виїжджати не збираються”, “тільки час гаяти”, “краще до екзаменів готуватись”. Тому актуальним є завдання – зацікавити батьків.
      Усім відомо, що найкраще (до 90%) інформація засвоюється під час практичних занять, коли батьки безпосередньо можуть використати отримані знання. Матеріал швидко опановується, коли є нагода одночасно з отриманням інформації задавати питання і обговорювати незрозумілі моменти. Тому для ефективної роботи необхідно навчитися використовувати активні форми проведення занять, такі як мозковий штурм, рольові ігри, групова робота, тренінги.
      Ми побудували свій тренінг таким чином, щоб він включав в себе такі інтерактивні технології навчання, як:
Назва вправи
Інтерактивна технологія
Обладнання
Час для виконання
Вправа “Права та обов’язки”

Фліп-чарт
3 хв.
Оцінка рівня інформованості


Мозковий штурм


Фліп-чарт або ватман
5 хв
Вправа “Незвичайна зустріч” 


методу PRES


Картки

(додаток 1)
17 хв
 «Мігранти»
Метод “Карусель”, рольова гра

25 хв
Вправа «Аргументи і факти»


Метод «Займи позицію»


Плакати


20 хв
Вправа «Наш дім»

Кубики
10 хв
Вправа “Аркуш мети”




 “Коло ідей”
Ватман , маркери
10 хв
Вправа «Валіза в дорогу»


“Мозковий штурм”
Аркуші паперу, ручки
10 хв
Знайомство
Тренер пропонує учасникам тренінгу назвати свої імена і одну притаманну їм рису характеру, яка починається на першу літеру імені.
Вправа “Права та обов’язки”
1. Права
Основні права:
Слухати, аналізувати, робити висновки
Формувати власний погляд на вирішення даної проблеми
Формувати мотивацію до проведення просвітницької роботи за даною темою
Змінювати свої рішення або вибирати інший спосіб дій

Правила приймаються групою
Обов’язки:
Почути, побачити і діяти
Усвідомлювати багатоаспектність проблеми
Набувати нових знань та навичок
“Тут і зараз”
Бути активним
Навчання через досвід та почуття

Оцінка рівня інформованості

Інтерактивна технологія “Мозковий штурм”
Матеріали: ватман, маркери
Підготовка: на ватмані написаний термін «Торгівля людьми»
Процедура проведення: учасники поділені на дві групи. Першій групі належить дати відповідь на питання: що включає в себе дане поняття, другій - окреслити шляхи потрапляння до тенет торгівлі людьми. Кожна група спочатку працює на аркушах, а потім спікер оголошує думку групи  Кожне висловлювання тренер записує на ватмані.

Підказка для тренера:
Шляхи потрапляння українських громадян до тенет торгівлі людьми:
працевлаштування
знайомі
туризм
шлюб
мережа Інтернет
навчання
система Au – pair
Торгівля людьми – дії, пов’язані з вербуванням та/або перевезенням особи в межах або за межі країни з метою продажу, працевлаштування чи надання послуг, шляхом застосування прямого чи непрямого насильства, погрозою насилля, приниженням гідності, зловживанням владою, боргової залежності, ошукуванням чи будь-якими іншими видами примушення.

Вправа “Незвичайна зустріч” (із застосуванням методу PRES)
Беруть участь усі члени групи.
Завдання: протягом 5 хвилин розглянути опис життєвої ситуації потерпілої, знайти її помилки; поставити себе на її місце і правильно розв’язати ситуацію.

Ситуація
В Грецію Марина потрапила завдяки своїй знайомій, котра, приїхавши звідти на місяць у гості до матері, барвисто розписувала переваги своєї роботи. Подруга сама відвідала туристичне бюро, оформила необхідні папери, навіть позичила Марині гроші на квиток. Разом зважитися на таку подорож було зовсім не боязно. Майбутнє уявлялося світлим та фінансово незалежним.
Коли ж в Афінах справа дійшла до влаштування на роботу, «доброзичлива» подруга привела Марину у якесь похмуре місце і назвала його «агенством працевлаштування». В сусідній з приймальнею кімнатою, приятелька сказала кілька слів греку, який забрав документи Марини, та зникла, навіть не попрощавшись. Невдовзі з’явився «клієнт».Він ретельно оглянув зуби, потім фігуру Марини так, наче він купував свійську тварину, і потім найняв дівчину доглядати за його хворою дружиною, поратися у господарстві, а вночі – задовольняти його сексуальні бажання…

Послідовність виконання:
- Учасники отримують матеріал, читають.
- Висловлюють свою думку, пояснюють у чому полягає їх точка зору, починаючи зі слів….я вважаю, що…
- Пояснюють появу цієї думки, тобто на чому грунтуються докази, починаючи зі слів… тому, що …
- Наводять приклади, додаткові аргументи на підтримку своєї позиції, наводять факти, які демонструють їхні докази
- Узагальнюють свою думку, роблячи висновок, починаючи словами: отже, …таким чином)

Інформаційне повідомлення тренера
Жертв змушують працювати шляхом насильства чи погроз. Обмежують свободу їх переміщення. Крім того, злочинці погрожують їх родинам. Жінок продають як живий товар в секс-індустрію, змушуючи проти їхньої волі займатися сексом з чоловіками, їх гвалтують.
Злочинці часто примушують своїх жертв відпрацьовувати раніше надану фінансову «допомогу» – ця сума грошей продовжує зростати через проценти та витрати на проживання.
Жертвам, які були врятовані і втекли, часто буває дуже складно повернутись до нормального життя. Досить часто вони не отримують медичної допомоги, якої вони потребують після такої травми. Часто їх самих вважають злочинцями або нелегальними мігрантами.
Жертви, які повернулися додому, можуть зіткнутися з дискримінацією та нетолерантністю з боку суспільства і. Навіть, з боку їхніх друзів та родичів.

 Рольова гра «Мігранти» (із застосуванням методу “Карусель”)
Учасники сідають по принципу «каруселі», тобто лицем один одного, утворюючи два кола: внутрішнє нерухоме і зовнішнє рухоме.  (Для того, щоб поділити учасників   на пари, можна запропонувати розрахуватись на «1», «2»).
За сигналом тренера всі учасники зовнішнього кола пересідають на стілець, який стоїть праворуч від них і опиняються перед новим партнером. Таких переходів у грі декілька. Гра триває до тих пір, поки учасник не повернеться на своє місце.
Учасники внутрішнього нерухомого кола  грають ролі – представників різних фірм, які пропонують:
А) шлюб з іноземцем;
Б) працевлаштування за кордоном;
В) турпоїздка або відпочинок;
Г) навчання за кордоном.
Учасники зовнішнього рухомого кола обирають найбільш привабливі пропозиції.

Обговорення:
Які способи були використані представниками фірми для того щоб зацікавити людину обрати саме їхню пропозицію?
Що було приводом до прийняття рішення?
Що не врахували клієнти при прийнятті рішення?
На що ви звернули особливу увагу?
Які пропозиції викликали у вас підозру?

Інформаційне повідомлення тренера
Рекрутери використовують звичайно особисті зв’язки або фальшиві рекламні оголошення у місцевій пресі, нелегальні кадрові агенства та фальшиві веб-сайти. Всі вони обіцяють хорошу роботу у якості нянечок, офіціанток, секретарок, доглядальниць за дітьми, моделей, танцюристок, медсестер та інших. Торгівцями «живим товаром» можуть опинитися навіть люди, яким ви довіряєте – друзі, родичі, приятелі та навіть батьки. Багато з них є жінками. Вони пропонують роботу, подорож за кордон для навчання або роботи та інші привабливі можливості. Вони можуть запропонувати фінансову допомогу та підтримку у влаштуванні поїздки та оформленні всіх необхідних документів. Їхні пропозиції можуть бути дуже правдоподібними.
Слід пам’ятати, що шенгенська віза може дозволити перебування в країні терміном максимум до 90 днів протягом одного півріччя. Якщо ви плануєте залишатись довший період, ви маєте подавати документи на національну візу або дозвіл на проживання в обраній країни Шенгенської зони ( Австрія, Бельгія, Греція, Данія, Ісландія, Іспанія, Італія, Люксембург, Нідерланди, Німеччина, Норвегія, Португалія, Фінляндія, Франція та Швеція). 
  
Вправа «Аргументи і факти» (із застосуванням методу «Займи позицію»)
 Трененгове приміщення поділено на два сектори. В першому секторі  прикріплений плакат з написом «за», в іншому – «проти».

Послідовність виконання:
Тренер зачитує твердження і просить учасників розташуватися біля відповідного плакату, залежно від їхньої думки щодо обговорюваної проблеми, «проголосувати ногами».
Кілька учасників або всі, хто поділяє одну і ту саму точку зору, обговорюють її і виробляють спільні аргументи на її захист.
Після викладу різних точок зору необхідно запитати, чи не змінив хто-небудь з учасників своєї думки і чи не хоче перейти до іншого плаката. 

Твердження:
Працюючи прибиральницею чи офіціанткою за кордоном, можна за короткий час заробити більше, ніж працюючи на посаді якогось начальника в Україні.
Закордонним чоловікам подобаються українські дівчата – гарні, добрі господині і матері. Це шанс влаштувати своє життя.
В іншій країні ми нікому не потрібні. Там своїх проблем вистачає…
Якщо не маєш щастя в Україні, то треба шукати його десь в іншій країні.
У дівчат 18-26 років нема майбутнього в Україні.
Якщо немає ніякої роботи, її потрібно шукати і знаходити, вчитися та вірити у свої сили в Україні.
Працевлаштування за кордоном, нехай і нелегальне, надає людині

 Інфрмаційне повідомлення тренера
Кожен має однакове право на реалізацію власних надій та мрій, на пошук кращого життя для себе та своїх рідних, на свободу переміщення, навчання та пошук кращої роботи.
Існує багато законних шляхів та можливостей. Але торгівля людьми все ж таки існує. Злочинці, як і раніше, шукають на нові жертви.
Для того, щоб зробити правильний вибір, збери повну інформацію. Звернись за порадою до якомога більшої кількості людей та досліди всі джерела інформації. Приймай участь у прийнятті рішень твоїми родичами, друзями та однокласниками

 Вправа «Наш дім»
Обладнання: кубики
Тренер пропонує кожному з учасників обрати роль, яка написана на одному із кубиків. Коли кубики розібрані, тренер пропонує побудувати з кубиків «Наш дім», ставлячи їх один за одним у будь-якому порядку і промовляючи задуману роль. Коли споруда готова, тренер говорить, що вона досить міцна, поки кожен  з елементів-кубиків щільно стоїть поряд з іншим. Але досить хоча б один з них спробувати пересунути, уся споруда змінює конфігурацію або починає руйнуватися.
 Необхідно підвести підсумок: від дій і поведінки кожного з нас багато що залежить у житті  людей, які нас оточують.
Обговорення:
Що людина бажає отримати, на що сподівається коли їде за кордон?
Що може отримати і що може втратити, поїхавши за кордон?

Інформаційне повідомлення тренера
Якби років сто тому хтось сказав, що у ХХІ столітті буде процвітати работоргівля – у це ніхто б не повірив. Тим не менш це явище ще одна ознака часу – людство не вчиться на своїх помилках. Гроші знову грають головну роль, а людські долі тисяч постраждалих нічого не варті.
І хоча ми з Вами вже дорослі люди – так само продовжуємо мріяти про далекі країни та океани. Ніби той жаданий рай знаходиться саме там.  Ми знайдемо тисячі причин аби покинути власну країну, та жодної , аби знайти в собі сили реалізуватися тут.
І хоча ми з Вами вже дорослі люди – казки про Попелюшку й досі зігрівають нас. Ми мріємо про те, що нас теж чекатиме видатна доля. Адже щастя здається таким справжнім, щоби думати про реалії нашого «небезпечного» буття. Та й навіщо? Хіба я не варта того, аби жити у теплі, достатку? Хіба я не натерпілася тут всілякого лиха, аби доля не подарувала мені такий дивовижний шанс?
Доки Ви живете на рідній землі, у Вас є вибір, у вас є свобода Тож не проміняйте її на рабство.

Вправа “Аркуш мети”
Ми вже закінчуємо нашу роботу. Щось змінилося в кожному з нас, кожний щось відкрив для себе.
Інструкція до завдання.
На аркуші паперу намальовано будинок (стіни, дах, стежка до дверей). На даху будинку тренер записує мету, яку кожен ставить перед собою у роботі з батьками. На стіні – завдання, вирішивши які, можна досягти поставленої мети. На стежці записуються основні форми і методи роботи, які необхідно використовувати в просвітницькій діяльності.

Вправа «Валіза в дорогу»
Ми провели разом багато часу і багато дізналися один про одного. Зараз ми для кожного зберемо «валізу». 
Обладнання: аркуші паперу для кожного учасника, ручки
Допоміжний матеріал: таблиця “Структура тренінгу” (Додаток4)
Послідовність виконання.
Учасник бере аркуш паперу, ділить його вертикальною лінією навпіл: на одному боці вгорі ставить знак “плюс”, на іншому – “мінус”, тобто найбільш вдалі методи роботи  і ті, які не були досить ефективними.

Додаток 1
Ситуація
В Грецію Марина потрапила завдяки своїй знайомій, котра, приїхавши звідти на місяць у гості до матері, барвисто розписувала переваги своєї роботи. Подруга сама відвідала туристичне бюро, оформила необхідні папери, навіть позичила Марині гроші на квиток. Разом зважитися на таку подорож було зовсім не боязно. Майбутнє уявлялося світлим та фінансово незалежним.
Коли ж в Афінах справа дійшла до влаштування на роботу, «доброзичлива» подруга привела Марину у якесь похмуре місце і назвала його «агенством працевлаштування». В сусідній з приймальнею кімнатою, приятелька сказала кілька слів греку, який забрав документи Марини, та зникла, навіть не попрощавшись. Невдовзі з’явився «клієнт».Він ретельно оглянув зуби, потім фігуру Марини так, наче він купував свійську тварину, і потім найняв дівчину доглядати за його хворою дружиною, поратися у господарстві, а вночі – задовольняти його сексуальні бажання…
 Мазур Людмила Володимирівна


Немає коментарів:

Дописати коментар