«Профілактика та попередження ВІЛ/СНІД»
Заняття з елементами тренінгу
Мета інтерактивного заняття:
Сприяти підвищенню рівня поінформованості учнів щодо проблеми ВІЛ/СНІДу.
Ключові поняття
Гуманізація — це система ідей та поглядів на людину
як на найвищу цінність.
Гуманізм — прагнення до
людяності, до створення гідних людського життя умов, а також турботу про щастя
окремих людей і народів.
ВІЛ — це вірус імунодефіциту людини, який
розвивається та розмножується в організмі людини і призводить до повної втрати
захисних сил організму та розвитку СНІД.
СНІД — це синдром набутого імунодефіциту, тобто
хвороба, викликана вірусом (ВІЛ).
Страшна статистика
• У світі від СНІДу вже вмерло понад 22
мільйони осіб і ще понад 40 мільйонів - ВІЛ-інфіковані.
• Щодня продовжують заражатися вірусом
СНІДу близько 20 тисяч осіб, в основному молоді люди у віці від 15 до 30 років.
• За даними прес-служби МОЗ, Україна
посідає одне з перших місць в Європі за темпами поширення ВІЛ/СНІДу. На кінець
2005 року у порівнянні з 2000 роком число нових випадків інфікування зросло
майже вдвічі, захворюваність на СНІД - майже у 4 рази, а смертність від СНІДу у
3,8 рази.
• Щоденно у країні інфікується ВІЛ 39
осіб, помирає від СНІДу - 8 громадян України.
Епіграф
інтерактивного заняття
«Від маленької
іскорки може згоріти цілий лан»
Єврейська
приказка
Цільова
аудиторія
Учні старшої школи – 10-11 класи
Орієнтовна тривалість інтерактивного заняття – 1 академічна година
Хід інтерактивного
заняття
1. Організаційний момент
2. Оголошення теми та мети інтерактивного заняття
3. Очікування від інтерактивного заняття
На стікерах вирізаних у формі грибів,
лісових ягід учні записують
свої очікування від інтерактивного
заняття і розміщують їх на плакаті із зображенням корзини.
4. Вступне слово соціального
педагога
Людство вступило в третє тисячоліття
з глобальним гуманітарним світоглядом, дбайливим ставленням до людини, здоров’я
і довкілля. Людина стає основою концептуального розвитку суспільства. Система
ідей та поглядів на людину як на найвищу цінність закладено в філософсько-психологічній
течії гуманізм. Ясна річ, життя людини
залежить від багатьох чинників, але основним є її власна поведінка, за якою
ми судимо про неї. Поведінка людини – це
дії, вчинки, які особа сама здійснює.
СНІД –
невиліковна хвороба, але яку у більшості випадків можна запобігти. ВІЛ
потрапляє до організму людини через її поведінку, тобто особа сама повинна
здійснити певні дії, щоб заразитися. Люди роблять вчинки, внаслідок яких
заражаються вірусом СНІДу. Тому сьогодні на уроці ми поговоримо про ВІЛ/СНІД як
поведінкову хворобу.
Спочатку
давайте пригадаймо, що таке ВІЛ, СНІД?
5. Вправа
«Факти ВІЛ/СНІДу»
Матеріали: Ватман,
фломастери
Учні об’єднуються у дві групи, кожна з яких отримує
завдання:
1.
ВІЛ/СНІД передається через…
2.
ВІЛ/СНІД не передається через…
Після закінчення
завдання, кожна група презентує свою роботу, обґрунтовуючи кожне твердження.
6. Інформаційне
повідомлення «Як передається ВІЛ-інфекція /СНІД?»
Встановлено, що
ВІЛ може поширюватися від зараженої людини до здорової тільки трьома шляхами:
1. При статевих
контактах (через сперму чи вагінальні виділення інфікованої людини, які можуть
проникати в кров через слизові оболонки вагіни, пенісу, ротової порожнини,
шлунку та прямої кишки);
2. Через кров (при порушенні цілісності шкіри
та проникнення інфікованої крові безпосередньо до крові здорової людини,
наприклад в результаті використання для ін’єкцій нестерильних шприців, в основному
наркоманами, шляхом переливання донорської крові, зараженої вірусом
імунодефіциту);
3. Від жінки до
плоду через плаценту (внутрішньоутробна передача) та через грудне молоко після
народження.
7.
Життєві ситуації
Учні
об’єднуються у дві групи. Кожна з
груп отримує завдання: ситуацію, обговорюють її, дають відповіді на запитання.
Ситуація
А
Друзі збираються іти на вечірку до
однокласника. Олексій повідомив, що у нього буде гучна компанія: однокласники,
друзі брата та друзі друзів брата (малознайомі для вас людьми). Але ви лише
чули, що в компанії будуть люди, що
вживають «легкі» наркотики.
Запитання
до обговорення
1. Яке рішення
прийняли б ви: йти чи не йти до однокласника на вечірку? Обґрунтуйте свою
відповідь.
2. Якщо ви
вирішили, все ж таки піти, як ви поступите в наступній ситуації: хтось із
компанії у вашій присутності почав вживати «легкі» наркотики і пропонує вам
спробувати.
Ситуація
Б
Іринка, ВІЛ-інфікована дитина, навчається у
дитячому садочку. Дитина не знає, що вона хвора, тому що батьки це старанно
приховують. Вони сумніваються чи
потрібно про це розповідати виховательці, бо бояться, що до їхньої донечці буде
особливе ставлення.
Запитання
до обговорення
1. Чи повинні батьки повідомити про хворобу виховательці?
2.
Чи
повинна дитина знати про своє захворювання?
3. Чи ризикують однолітки Іринки заразитися?
8. Філософське підґрунтя проблеми ВІЛ/СНІД
Учням пропонується визначити мораль повчальних байок давньогрецького байкаря Езопа.
«Жаби і криниця»
В одному болоті жили-були дві жаби. Настало жарке літо, болото висохло, і жабам довелося перебиратися на нове місце, адже жаби живуть там, де волога. У пошуках нового притулку вони наткнулися на глибоку криницю. Одна з жаб зазирнула в неї і сказала: «Чудове місце! Тут
повно холодної води! Давай стрибнемо в цю
криницю і залишимося в ній жити!»
На те інша жаба відповіла: «Не квапся. Звичайно, тут багато води, але що з нами буде, якщо ця криниця висохне як і болото? Як ми зможемо вистрибнути з такої глибокої ями?»
«Хлопчаки
та жаби»
Хлопчаки, бавлячись поблизу ставка, побачили
у воді жаб і почали жбурляти в них камінням.
Вони вже вбили кілька, коли одна Жаба,
висовуючи голову з води, жалібно заволала: «Припиніть, Хлопці, благаю, те, що є
розвагою для вас – для нас смерть».
9. Вправа «Безпечно - ризиковано»
Кожній людині дуже
важливо пам’ятати, наскільки ризикованими чи безпечними є ситуації, в які
ми потрапляємо щоденно. Для цього будемо
використовувати сигнальні двохкольорові картки:
Зелений колір - безпечно
Червоний колір - ризиковано
1. Пити воду з однієї чашки, пляшки чи фонтанчику
безпечно
2. Купати в басейні
безпечно
3. Потискання рук
безпечно
4. Обійматися
безпечно
5. Користуватися одним шприцом з іншою людиною
ризиковано
6. Жити з інфікованою людиною в одному будинку
безпечно
7. Робити собі татуювання
ризиковано
8. Користуватися чужою зубною щіткою
ризиковано
9. Укуси комарів чи інших комах
безпечно
10. Цілуватися у губи з відкритим ротом
ризиковано
11. Промивати медичні інструменти холодною водою
ризиковано
12. Монети та паперові гроші
безпечно
13. Допомога при промиванні ран
ризиковано
14. Читати ті самі газети, журнали, книги
безпечно
15. Сидіти за одним столом чи партою
безпечно
16. Їхати в одному транспорті
безпечно
17. Мати статеві зносини
ризиковано
18. Грати в одній команді з футболу
безпечно
19. Дверні ручки та спортивне
знаряддя
безпечно
20. Годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованої матері
ризиковано
21. Бути вкушеним ВІЛ-інфікованим
ризиковано
22. Чхання та кашель
ризиковано
23. Постільна та натільна білизна
безпечно
24. Користуватися однією бритвою
ризиковано
25. Рушники, мило, губки
безпечно
10. Перегляд соціального відеоролика
«Ланцюжок» та прослуховування пісні «Береги Любовь» у
виконанні Федора Фендрикова та Фабрикантів
11. Інформаційне повідомлення «Методи
запобігання зараженню ВІЛ-інфекцією»
Найбільш сильно епідемія СНІД
торкнулась молодих людей молодше 25 років. Кожна четверта ВІЛ-інфікована людина
- є молодшою 21 року. Більшість інфекцій, що передаються статевим шляхом,
зустрічаються у підлітків частіше, ніж у дорослих.
Невикористання запобіжних заходів при сексі
небезпечно. Щоб запобігти зараженню ВІЛ статевим шляхом, людям потрібно зробити
ряд конкретних кроків:
· зменшити кількість статевих партнерів (чим більше
партнерів, тим більший ризик зараження ВІЛ);
· уникати статевих контактів з людьми, які мають
велику кількість інших партнерів (наприклад, з повіями);
· уникати статевих контактів без презервативів;
· завжди використовувати презерватив від початку до
кінця статевого акту.
Отже, заразитися ВІЛ-інфекцією може
кожна людина, незалежно від статі, віку, національності, сексуальної
орієнтації, матеріального статку тощо.
12. Робота з епіграфом
13. Лозунг на завершення
Обирай здорове
життя! Покладайся на власну не ризиковану (безпечну) поведінку!
14. Підведення підсумків уроку
Проводиться
вправа «Піраміда почуттів».
Кожен учень
виходить до дошки, простягає руку вперед та промовляє: «Сьогодні я дізнався
(відкрив для себе, зрозумів, навчився, відчув)…» . Наступний учень кладе свою
руку на долоню попереднього. Таким чином «будується» піраміда почуттів.
Вадим Щорс
Немає коментарів:
Дописати коментар