В. В. Жуков ПРАКТИЧНА ПСИХОЛОГІЯ ТА СОЦІАЛЬНА РОБОТА, № 9, 2001 – С.28-32.
ТИ І ТВОЇ ПРАВА
(тренінг для підлітків 13—17
років)
Заняття № З
Ціль: ознайомити
групу дітей з правами щодо працевлаштування; з'ясувати їх професійний профіль.
Початок
заняття: тренер вітається з групою, питає про настрій і розказує
про те, що буде на цьому занятті.
Далі тренер
проводить лекцію-дискусію на тему "Що таке робота?", "Чи
потрібно працювати?", "Я-ка найменш складна ваша робота?"
Після цього
тренер розказує про права молоді на ринку праці:
- не
допускаються до роботи особи до 16 років. Але як виняток, за згодою батьків, можливо стати до роботи у 15 років;
- не можна
залучати неповнолітніх до:
• роботи із
шкідливими або небезпечними умовами праці;
• підземних
робіт;
• робіт по
підійманню і переміщенню надто важких речей;
• неповнолітніх
забороняється залучати до надурочної праці і у вихідні дні;
• заробітна
плата працівників молодше 18 роківпри
скороченій тривалості щоденної
роботи виплачується в такому ж розмірі, як і працівникам при повній тривалості
робочого тижня;
• для всіх
підприємств і організацій встановлюється броня для прийняття на роботу для
професійного навчання на виробництві молоді, яка закінчила загальноосвітню школу,
професійні навчально-виховні
заклади, а також для інших осіб віком до 18 років; відмова в цих випадках забороняється (оскарження
подається до народного суду);
• визначається
перше робоче місце:
• після
закінчення шкіл, ПТУ, вищих навчальних закладів, а також військові строкової служби - не менше
2 років;
• молодшим спеціалістам - випускникам державних
навчальних закладів, потреба в яких раніше була заявлена підприємствами, - 3
роки. -Р.З. Після цього можливі питання-відновіді. Після цієї інформації тренер
пропонує групі погратися в гру "Новий відділ". Групу поділяють на 2
частини: 8 чоловік - це майбутні працівники, 7 - приймальна комісія.
Майбутнім працівникам тренер пропонує роздати картки, де з іншого боку
написана роль, яку він повинен грати (бажано ці картки не показувати один
одному).
Вакантні міста на підприємстві:
1. Начальник
відділу.
2. Його
заступник.
3. Секретар.
4. Людина-інформатор (яка займається донесенням повної інформації до
широких кіл на підприємстві).
5. Людина, що займається друкованою інформацією.
6. Людина, що
розносить друковані видання.
7. Відповідальний
за пресу, ТВ.
8. Психолог
(який би вирішував конфлікти між особами цього відділу).
Місця для нових робітників нового
відділу на одному з великих підприємств.
До приймальної комісії направили
8 чоловік, яких ті
повинні взяти на роботу і
розподілити по робочих місцях. Ролі майбутніх працівників:
1. Молодий
чоловік, що місяць тому вийшов з колонії, де відбував 2 роки за крадіжку (17
років).
2. Молода
дівчина, в минулому повія, нещодавно вирішила змінити стиль життя (17 років).
3. Сором'язливий,
боязкий хлопець, якому необхідна робота,
бо вдома скрута. Хлопець ще навчається
в школі (16 років).
4. Надто
впевнений у собі підліток, гнучкий і нестерпний, у минулому лікувався від
наркотичної залежності, але зараз хоче жити "як усі' (16 років).
5. Дівчина, яка
пішла з дому і шукає роботу, щоб не жити на вулиці, мовчазна,
але спритна (16 років).
6. Серйозний і
розумний хлопець, явний лідер, після школи
вирішив працювати. Один
недолік - нестриманість щодо
жінок (17 років).
7. Войовничий
хлопець, який хоче
робити ще щось, крім уроків (15
років).
Майбутнім
працівникам роздаються їх ролі і дається 5 хвилин на "входження у
роль".
Приймальній
комісії роздаються вакансії робочих місць. їх завдання - провести співбесіди з
майбутніми працівниками. Але комісії можна дати наступні рекомендації,
наприклад: щоб один з них ненавидів кримінальних" особистостей, інший
неповажно ставився до наркоманів і т.ін. Вони повинні спробувати позбавитися
таких працівників (хоч і не мають на це права). Працівникам, навпаки, говорять,
що вони повинні зробити все, щоб отримати цю роботу.
Після гри і
підведення підсумків група може поділитися переживаннями: працівники - про те,
що вони відчували, "влаштовуючись" на роботу, як поставились до їх
призначення, ким хотіли б себе бачити; приймальна комісія - про те, як вони
визначали, кого і на яку роботу влаштувати, чи легко це, яке може бути
відношення до деяких категорій людей, які хочуть влаштуватися на роботу і т.д.
Мета гри: це є рольова спроба ідентифікації закріплених знань про
працевлаштування; спроба зрозуміти, як себе почувають члени приймальної комісії
і як вони виносять свої вироки.
Крім того, тут є міні-натяк на профілактику негативних явищ у суспільстві
(за прикладом того, як нелегко влаштуватися на роботу в минулому наркоманам,
повіям і т.д.).
Р.5. Гру краще проводити серед 16-17-літніх.
Після гри на закінчення можна провести тест на професійне самовизначення.
Це цікаво і корисно.
На закінчення - "Посмішка по колу", підведення підсумків заняття.
Тренер прощається і призначає наступну зустріч.
Заняття № 4
Ціль: поговорити з підлітками про насильство: дати інформацію
щодо захисту від насильства, підведення загальних підсумків занять.
Початок заняття: тренер вітається, питає про настрій, говорить
про те, що буде на сьогоднішньому занятті.
Після привітань тренер запрошує до дискусії на тему "Насильство
взагалі і над дитиною зокрема". Приблизні питання:
- Що таке
насильство?
- Про що
свідчить акт насильства?
- Чи (взагалі)
насильство над дитиною — виправдана річ?
- Чи
зустрічались ви у своєму житті з насильством?
- Чи могли
якось зарадити цьому? А знаєте, як?
- Хто винен,
дитина чи батьки, в конфлікті, який може закінчитись насильством над дитиною?
Після 10-15 хвилин дискусії тренер може запропонувати групі тренінг
"Двійник . Його суть: одна людина щось робить, а інша (через деякий час)
стає у неї за спиною і починає копіювати її, намагаючись зрозуміти її почуття і
думки.
У нашому
випадку ця людина може грати роль роздратованого п'яного батька чи істеричної
матері, дитина яких десь затрималась. Вони дуже знервовані і брутальні.
Людина може
ходити і говорити те, що вона відчуває, згідно зі своєю роллю, її двійник
повинен її копіювати, намагаючись вгадати її наступні слова і вчинки.
Мета цієї гри
- спробувати уявити себе жорсткою людиною, здатною побити свою дитину,
поставити себе на її місце, для того щоб зрозуміти, чим керуються такі батьки,
тоді буде легше протистояти їм (бо розуміючи сутність людини, завжди легше знайти
протидію їй).
Р.5. Цей
тренінг також більше підходить для осіб 15-16 років, бо потребує уваги,
концентрування і певної дорослості.
Після
тренінгу тренер повинен дати таку інформацію:
• ніхто не має
права знущатися над дитиною: ні фізично, ні психічно;
• погроза
вбивства, якщо є реальні підстави для цього,
карається позбавленням волі
до 1 року (Ст.100 ККУ);
• умисне тяжке
тілесне ушкодження, яке сталося в результаті сильного побиття, карається на
термін від 2 до 8 років;
• умисне тяжке
тілесне ушкодження, що має характер
знущання або мордування,
або коли воно сталося в результаті
систематичних, хоч і не тяжких, тілесних
пошкоджень - карається
позбавленням волі на термін від 3 до 10 років;
• умисне
середньої обтяжливості ушкодження - від 4 років, або виправні роботи до 2
років;
• умисне легке
тілесне пошкодження карається позбавленням волі терміном до 1
року або виправними роботами на той самий термін;
• побої й мордування,
які завдали фізичного болю, караються
виправними роботами, або штрафом до 40
мінімальних розмірів заробітної
плати або громадською доганою;
• зґвалтування
- від 5 до 10 років позбавлення волі.
Після цієї інформації можуть виникнути додаткові питання, на які тренер
має відповісти (інформація взята з кримінального Кодексу України).
Ця інформація
корисна з двох боків: по-перше, вона підказує, що робити, якщо хтось так
зробить, з іншого боку - що буде, якщо ти так зробиш.
Після надання
цієї інформації тренер повинен дати номер телефону і адресу, за якими можна звернутися
за допомогою (наприклад, юриста, психолога).
Після цього
можна повернутися (якщо треба) до тих питань, які були поставлені на першому
занятті в анкетуванні, дати на них відповіді.
Далі, щоб
розрядити обстановку, можна провести веселу і цікаву гру "Рожеве
кошеня".
У кінці заняття потрібно провести анкетування за такими питаннями:
- що
сподобалося в занятті, а що - ні?
- що нового
дізнався і що б хотів ще узнати?
- чого бракувало чи що треба було б змінити у заняттях?
На прощання група проводить "Усмішку по колу", тренер роздає
наочний матеріал, прощається і бажає всього найкращого.
Немає коментарів:
Дописати коментар