У процесі спільної діяльності та спілкування в соціокультурному середовищі людина набуває особливої якості, яку позначають терміном „особистість".
Роздумуючи про себе і власну долю, ми дивимося на світ, який нас оточує, оцінюємо людей, з якими спілкуємося, прагнемо зрозуміти їх відношення до нас. А світ особистості настільки своєрідний, наскільки не схожа на інших сама особистість.
Людина з'являється на світ повноправним членом суспільства і з народження, на відміну від тварин, яких іменують особинами, називається індивідом, тобто одиничним представником роду людського, виду Ноmо sаріеns (людина розумна), продуктом тривалого розвитку і носієм індивідуально-своєрідних рис.
Кожна людина як одинична природна істота - це індивід, але, живучи в суспільстві, вона набуває особливої „надчутливої" якості, котру називають „особистістю".
Людину як індивіда характеризують її вік, статева належність, зовнішність. Як особистість її розглядають у системі взаємин, що складаються в неї з іншими людьми: яке місце посідає серед ровесників, чи має авторитет, прагне бути лідером або воліє лишатися в тіні, що являють собою групи, членом яких вона є. Особистість невіддільна від системи соціальних зв'язків, у які вона включається.
Бути особистістю - значить мати активну життєву позицію, про яку можна сказати: на цьому стою і не можу інакше; що утвердилася внаслідок тривалої та копіткої праці. Це значить здійснювати вибори і відповідати за них. Це значить - постійно будувати самого себе, володіти своєю поведінкою і мати силу над собою. Глибина і багатство особистості зумовлені її зв'язками зі світом, з іншими людьми, уявленням про себе, своє „я".
Особистістю не народжуються, особистістю стають. Особистість розвивається в онтогенезі відносно пізно. Особистість не є пасивним результатом дії ззовні на людину, вона розвивається в процесі її власної діяльності.
Таким чином, особистістю є соціалізований індивід, котрий втілює найсуттєвіші соціально значущі властивості, займає певне місце в суспільстві і виконує певну роль.
або
Особистість - це автономна система, що може бути незалежна від суспільства . Ця незалежність проявляється у власному світогляді особистості, у її самосвідомості.
Поняття особистості - це сукупність таких психологічних якостей індивіда як :
1. Відношення до чогось або когось .
2. Норми поводження, погляди .
3. Цінності .
У філософії особистість людини як така не розглядається . Нею треба стати.
У соціології - особистість - сукупність статусно - рольових характеристик.
Особистість кожної людини має сукупність рис і особливостей, які властиві лише її і утворюють її індивідуальність. Індивідуальність - це поєднання психологічних особливостей людини, що утворюють її своєрідність, відмінність від інших людей. Індивідуальність людини виявляється в рисах темпераменту, характеру, звичках, інтересах, особливостях пізнавальної сфери. Особистість людини неповторна у своїй індивідуальності. На земній кулі немає двох людей з однаковими поєднаннями психологічних особливостей.
Індивідуальність може проявлятись в інтелектуальній, емоційно-вольовій сфері чи одразу в усіх сферах психічної діяльності. Індивідуальна кожна людина, але індивідуальність одних виявляється яскраво, інших - малопомітно.
Особистість - це рівень розвитку, який досягається не кожним індивідом. Основу особистості складає її структура - відносно стійкий зв'язок і взаємодія всіх сторін особистості як цілісного творення, це будова, ціле в єдності компонентів. З яких же компонентів складається структура особистості, як вона побудована? До розгляду структури особистості також є різні підходи.
У запропонованій К. К. Платоновим динамічній функціональній структурі особистості (табл.) наявний як координаційний, так і субординаційний принцип побудови. Виділення структури здійснено з виходом на види її формування. На основі співвідношення соціального та біологічного чинників у властивостях особистості виділено чотири ієрархічно співвіднесені підструктури: 1) спрямованість; 2) досвід; 3) індивідуальні особливості психічних процесів; 4) біопсихічні властивості. Крім вказаних компонентів, вчений виділив в структурі особистості ще дві загальні інтегративні підструктури - характер і здібності.
Спрямованість об'єднує мотиви і ставлення особистості, що проявляються як моральні властивості. Елементи структури особистості (риси) переважно не мають безпосередніх природжених задатків (за винятком потягів та нахилів), а відображають індивідуально зумовлену суспільну свідомість. Спрямованість складається з таких форм, як потяги, бажання, інтереси, нахили, ідеали, переконання, свідомість. В цих формах проявляються і ставлення і моральні якості особистості, і різні потреби. Ця підструктура формується шляхом виховання.
Досвід об'єднує знання, навички, уміння, звички, набуті в особистому досвіді шляхом навчання, але з помітним впливом біологічно, навіть генетично зумовлених властивостей особистості. Іноді цю підструктуру називають індивідуальною культурою чи підготовленістю.
Особливості психічних процесів - підструктура, що містить у собі індивідуальні особливості окремих психічних процесів або психічних функцій, котрі розуміють як форми психічного відображення: пам'ять, емоції, відчуття, сприймання, мислення, почуття, воля.
Біопсихічні властивості - це темперамент, статеві і вікові особливості та патологічні, так звані органічні зміни. Ці властивості набагато більше залежать від фізіологічних особливостей головного мозку, а соціальні впливи їх лише субординують та компенсують. Активність цієї підструктури визначається властивостями нервової системи.
Динамічна функціональна структура особистості
(за К. К. Платоновим)
Підструктура
|
Підструктура під структури
|
Співвідношення біологічного та соціального
|
Вид формування
|
Спрямованість
|
Переконання, світогляд, ідеали, прагнення, інтереси, бажання.
|
Визначну роль грає соціальне, біологічного майже не має.
|
Виховання
|
Досвід
|
Знання, уміння, навички, звички.
|
Значно більше соціального
|
Навчання
|
Особливості психічних процесів
|
Увага, відчуття, сприймання, пам'ять, мислення, воля, емоції,
почуття.
|
Частіше більше соціального
|
Вправи
|
Біопсихічні властивості
|
Темперамент, статеві, вікові, фармакологічно зумовлені
властивості.
|
Соціального майже не має
|
Тренування
|
Соціальні ролі - сукупність вимог, пропонованих індивідові суспільством. Це сукупність дій, які повинен виконати людина , що займає даний статус у соціальній системі. У людини може бути безліч ролей . Коли відбувається протиріччя 2-х ролей , має місце рольовий конфлікт.
СОЦІАЛЬНІ РОЛІ
Інституціоналізованні (інститут шлюбу ,родини, соц. ролі матері , дочки , дружини).
Конвенціональні (прийняті по угоді, хоча людина може й не приймати їх).
ОСНОВНІ РОЛЬОВІ ХАРАКТЕРИСТИКИ.
Толкот Парсенс запропонував 5 характеристик будь-якої ролі :
1. Емоційна : одні ролі вимагають емоційної стриманості, інших - розкутості.
2. Спосіб одержання : запропоновані й завойовані .
3. Масштаб : частина ролей строго обмежена, частина - розмита .
4. Формалізація : діяльність у строго встановлених рамках або довільна .
5. Мотивація : особистий прибуток , суспільне благо й тощо.
Соціальна роль складається з:
1. Рольового очікування.
2. Виконання цієї ролі.
Теорія Ч. Лантухи - Теорія суспільного дзеркала.
Суть теорії : порівнюючи себе з іншими, у людини з'являється власна думка з оцінок інших людей. Формування оцінки пов'язане з винагородою. Вчинки, які заохочуються в людині можуть одержати подальший розвиток.
- Ми аналізуємо, як до нас ставляться люди.
- Ми аналізуємо, як ми ставимося до цієї оцінки .
- Ми аналізуємо, як ми реагуємо на цю оцінку .
Методики
на вивчення особистості
1.Соціальний розвиток особистості проходить в групі/колективі (рівень групового
розвитку).
У закордонній психології соціальними параметрами групоутвореннями вважаються:
1. час існування групи;
2. наявність сформованих відносин влади й підпорядкування;
3. кількість комунікацій групових;
4. кількість взаємних виборів соціометрічних.
1. Соціометрія
(Дж. Морено)
2. „Сімейний
портрет”
Мета
гри: гра є соціометрією дитячої ігрової групи, а також
відображує взаємини, які склалися у власній сім’ї, спирається на групові
взаємини.
Хід
гри: в сім’ю приходить фотограф, щоб зробити сімейний портрет.
Він повинен призначити сімейні ролі всім членам групи і розмістити їх,
розповідаючи про те, хто з ким дружить у цій сім’ї.
2. Адаптованість
до цього колективу.
3.
Вивчення здібностей (профорієнтація).
4.
Референтометрія – вивчення
взаємин у навчальній групі та поза групою (друзі, родичі, найбільш значимі люди
тощо).
Вадим Щорс
Я настільки вдячна Elegantloanfirm за те, що допомогла мені отримати кредит у розмірі 600 000,00 доларів США за допомогою кредитного працівника Расса Гаррі, що я вам вічно вдячний. моє життя перевернулося, мої фінанси влаштувалися, я зараз є власною справою, яку я використовую для піклування про потреби моїх сімей. Я настільки вдячний вам, містер Русс, і Бог вас благословить. Ви можете зв’язатися з ними за фінансовою допомогою електронною поштою: Elegantloanfirm@hotmail.com для отримання фінансової допомоги.
ВідповістиВидалити