понеділок, 16 грудня 2013 р.

Соціально-психологічний супровід дітей–сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування в закладі

Згідно Законів України «Про охорону дитинства», «Про забезпечення організаційно – правових умов соціального захисту дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», рекомендацій обласного та міського центрів практичної психології та соціальної роботи в закладі здійснюється соціально – педагогічний супровід дітей даних категорій.
     Зміст моєї  роботи  базується на спілкуванні з учнями, опікунами, вчителями та тісній співпраці з відповідними службами міста.
      В школі на даний час навчається 2 дитини - сироти та 10 дітей, позбавлених батьківського піклування. На кожну статусну дитину заведено індивідуальну картку соціально – педагогічного супроводу учня та складено план роботи, який узгоджується з методистами міського центру практичної психології та соціальної роботи,  затверджується директором навчального закладу. Двічі на рік до плану я обов'язково включаю  обстеження матеріально – побутових умов проживання дитини. Провідним у моїй діяльності є індивідуальні консультування учнів за такими темами: «Я – людина, моє життя прекрасне», «Всі діти мають право на любов та піклування », «Мій настрій», «Відповідальність у моєму житті», «Як зайти ідеального друга», «Мої права та обов'язки», «Формування здорового способу життя». Згідно річного плану проводжу консультування опікунів на актуальні для них теми «Особистий приклад у вихованні дітей», «Поговоримо про те, як навчитися слухати і чути свою дитину», «Формування компетентності опікунів та дітей у професійній орієнтації». За потребою опікуни відвідують  також індивідуальні консультування з питань здорового способу життя дітей, дозвілля, дотримання  їхніх прав .
    Сироти проходять обов'язковий медогляд і здають висновок про стан здоров'я  та розумовий  розвиток дитини. Я тісно співпрацюю з класними керівниками, в чиїх класах  навчаються учні даних категорій. Спільно обстежуємо умови проживання, з'ясовуємо причини відсутності дитини на навчальних заняттях, складаємо інформацію про стан утримання, навчання та виховання дітей.
     В цілому сім'ї благополучні, завжди йдуть назустріч, виконують  прохання   класних керівників, уважні до дітей, люблять їх, цікавляться їхніми шкільними та позаурочними справами, поважають їх людську гідність, водночас проявляючи до них належну вимогливість.
      У рамках моєї діяльності  також здійснюється соціально – перетворювальна робота на розвиток соціалізації, особистих рис учнів  («Моє соціальне Я», «Я вчуся захищати свої права», «Техніки пошуку праці», заняття на теми: «Як сказати Ні!»,«Скрутні ситуації можуть навчити мене…»)
    25-26 березня 2013 року я  пройшла навчання в м. Жмеринці за  програмою «Розвиток життєвих навичок та соціальної адаптації дітей – сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування» і отримала сертифікат. Дана програма  налічує 8  навчальних модулів :
  •  «Міжособистісне спілкування»;
  • «Попередження конфліктів, поведінка в конфліктних ситуаціях»;
  • «Особистісний розвиток»;
  • «Життєві цілі»;
  • «Формування бюджету сімейного господарства»;
  • «Гендерні аспекти поведінки молоді»;
  • «Попередження насильства»;
  • «Попередження торгівлі молодими людьми».

     Я провела з учнями 9-Б та 9-В  класів, де навчаються діти даної категорії,  модулі «Міжособистісне спілкування», на яких учні підвищили свою  компетентність в ефективному міжособистісному спілкуванні, засвоїли особливості спілкування  з   малознайомими людьми.
   «Попередження конфліктів, поведінка в конфліктних ситуаціях» - модуль,  де  учні зрозуміли  основні ознаки та структурні елементи конфлікту, визначили шляхи його вирішення.
      Метою  заняття «Життєві цілі»  є обґрунтування необхідності визначення життєвих цілей для досягнення успіху.
     Старшокласники сприймають  пропоновані вправи легко, невимушено вступають в живий діалог, всі учасники взаємодіють один з одним, обмінюються  інформацією, аналізують, моделюють ситуації, спільно шукають шляхи розв’язання проблем. Але, порівнюючи з однокласниками, статусні діти більш скуті, неговіркі, їм важко вдається послідовний виклад думок, соромляться   висловлювати свої почуття вголос. Тому я впевнена, що саме ці заняття допоможуть даним дітям   розвивати свої життєві навички.

Підготувала:
Світлана Сокур, соціальний педагог
закладу "ЗШ І-ІІІ ст. № 20" м. Вінниця

Немає коментарів:

Дописати коментар