вівторок, 6 серпня 2013 р.

Тренінг для батьків “Підвищення психологічної грамотності батьків щодо виховання обдарованої дитини”


День третій. “Талант потребує турботи”
Вступ
Рефлексія.

Вправа “Продовж фразу”

20

10-15
Плакат
Бейджики, фломастери
м’яч
Основна частина
Інформаційне повідомлення про “Рівні психологічного комфорту” за Маслоу
Міні-тест за твердженнями Девіда Льюїса


Вправа “Тиск” (Роджерс).
 Інформаційне повідомлення про стилі взаємодії
Мозковий штурм. Які якості формуються у дитини при домінуванні одного стилю

5

15


20
5
20



аркуші за кількістю учасників.


ватман, фломастери
Заключна частина
“Рефлексія тут і тепер”
20


І частина. Вступ.
Мета:  налаштування на активну роботу у групі, нагадати правила роботи, привітання.
Тренер нагадує мету тренінгу та повідомляє тему роботи третього дня, також пропонує надіти свої бейджики.
Вправа “ Продовж фразу ”
Мета: зняття напруги, налаштування на активну роботу у групі.
Хід вправи: Перший говорить своє імя,  імя учасника якому буде кидати м’яч та продовжує фразу “Моя дитина сказала би про мене…” Будьте уважні, м’яч повинен побувати у кожного не менш одного разу.
Рефлексія.
Мета: розвиток навичок рефлексії
Відповісти на запитання.
1.      Чи повертались ви до пережитого під час тренінгу?
2.      Які ваші почуття сьогодні?
3.      Чи готові ви працювати далі?

ІІ. Основна частина. Робота за темою.
1.Інформаційне повідомлення. Обдарована дитина може навіть не намагатися — вона творить, як дихає. Але не завжди дар виявляється сам по собі — його потрібно зуміти виявити.
Схильність дитини до праці є секретом дитячої обдарованості. Чим раніше  починається розвиток здібностей і талантів, тим більше шансів на їх розкриття. Потрібно пам’ятати, що за наявності ознак обдарованості, здібностей дитини не працює фраза “талант себе проявить”.  Спостереження свідчать: діти часто приховують свої здібності, якщо дорослі не оцінюють їх належним чином.
Коли ознаки обдарувань не помічають, дитина працює на одному із рівнів, описаних Маслоу
Перший – виживання - дитина лише фізично присутня у ворожому оточенні та всі сили прикладає на самозбереження.
Другий - оборона - дитина прикладає багато зусиль на самосприйняття, утвердження своїх позицій та збереження своєї “безпечної ніші”.
Третій – упевненість – обдарована дитина знаходить компроміс між відчудженням, несприйняттям та самоутвердженням, на пристосування йде незначна частина зусиль.
Четвертий – процвітання – обдарована дитина всі свої сили відає творчим, продуктивним заняттям.
2.Міні-тест за твердженнями Девіда Льюіса
Завдання. На аркуші відмічати, якщо твердження вірне, + , якщо ні, -.
Твердження.
1.      Я відповідаю на всі питання дитини настільки, наскільки це можливо, терпляче та чесно.
2.      Серйозні питання та висловлювання дитини я сприймаю серйозно.
3.      Я поставив стенд, на якому дитина може демонструвати свої роботи.
4.      Я не сварю дитину за безлад в його кімнаті або на столі, якщо це повязано з творчим заняттям й робота ця незавершена.
5.      Я надаю дитині змогу використовувати кімнату або частину кімнати для його занять.
6.      Я показую дитині, що її люблять такою, яка вона є, а не за його досягнення.
7.      Я доручаю дитині посильні роботи.
8.      Я допомагаю дитині будувати його плани та навчаю приймати рішення самостійно.
9.      Я беру дитину у поїздки по цікавих місцях.
10.  Я допомагаю дитині покращити результати роботи.
11.  Я допомагаю дитині спілкуватись з дітьми з різних соціальних та культурних верств.
12.  Я встановлюю розумний поведінковий стандарт та домагаюсь, щоб дитина його виконувала.
13.  Я ніколи не говорю дитині, що вона гірша за інших дітей.
14.  Я ніколи не караю дитину приниженням.
15.  Я купляю для дитини книги, матеріали для його улюблених занять.
16.  Я привчаю дитину мислити самостійно.
17.  Я постійно читаю дитині, або читаємо разом.
18.  Я привчаю дитину до читання з малих років.
19.  Я підштовхую дитину придумувати історії, фантазувати.
20.  Я уважно відношусь до особистих потреб дитини.
21.  Я знаходжу час кожен день, щоб побути з дитиною особисто.
22.  Я дозволяю дитині приймати участь у плануванні сімейних діл та мандрів.
23.  Я ніколи не дражню дитину за помилки.
24.  Я хвалю дитину за вивчені вірші, пісні, розповіді.
25.  Я навчаю дитину спілкуватися з дорослими будь-якого віку.
26.  Я розробляю практичні експерименти, щоб допомогти дитині більше пізнати.
27.  Я дозволяю дитині гратися зі всяким дрібязком.
28.  Я спонукаю дитину до пошуку та вирішення проблем.
29.  В заняттях дитини я знаходжу те, за можна похвалити.
30.  Я не хвалю дитину без причини й невідверто.
31.  Немає тем, які я виключаю із обговорення з дитиною.
32.  Я надаю дитині можливість дійсно приймати рішення.
33.  Я чесний в оцінках своїх почуттів до дитини.
34.  Я допомагаю дитині бути особистістю.
35.  Я допомагаю знаходити телепрограми, які заслуговують уваги.
36.  Я розвиваю в дитині позитивне сприйняття її здібностей.
37.  Я ніколи не відмахуюсь від невдач дитини, промовляючи “Я цього також не вмію”.
38.  Я підтримую в дитині максимальну незалежність від дорослих.
39.  Я вірю в твердий розум дитини та довіряю їй.
40.  Я переважно хочу, щоб дитина виконала основну частину роботи, за яку вона взялась, самостійно, навіть якщо я невпевнений у позитивному кінцевому результаті.

Підрахуйте процентне відношення + та -.
Якщо ви згодні з 20% з них, то, вірогідно, вам потрібно подумати про своє відношення до дитини.
Якщо ви згодні зі всіма, або на 90%, вам потрібно охолодити свій виховальний настрій та надати дитині більше свободи.
Золота середина - говорить про добрий психологічний клімат у родині.
3 Вправа Тиск  за Роджерсом.
Мета: знайти особистий комфортний стан.
Хід вправи: стати парами один проти другого, один – ведучий. Другий партнер стоїть із закритими очима, руки догори долонями підняти на рівень грудей. Завдання  ведучого –  знайти  позицію, коли виникне взаємне відчуття тепла (психоенергетичний контакт), емоційний комфорт під час взаємодії з партнером: злегка натиснути на долоні свого партнера зверху, знизу, підняти долоні, потім своїми долонями підтримати долоні свого партнера…
Після виконання учасники пари міняються місцями.
Питання для обговорення:
1.      Що ви відчували?
2.      В якій ситуації вам було емоційно комфортніше: коли ви тиснули, чи коли ваш партнер тиснув на ваші долоні, коли ви підтримували, чи коли вас підтримували, коли долоні поряд, але не торкаються, хоча відчувають тепло (психоенергетичний контакт)?
3.      Чи відчули ви, наскільки приємніше взаємодіяти на рівних, а не добиватись переваги?
4. Інформаційне повідомлення
Аналізуючи цю проблему, слід згадати, що позиція А (над партнером) характеризується тим, що активним, домінуючим суб’єктом виступає дорослий. Він виявляє ініціативу, керує, контролює та планує ситуацію, досягає своєї мети. Партнер (дитина) залежить від дорослого як ведучого суб’єкта взаємодії. Неважко помітити, що описана позиція характерна для авторитарного стилю.
Взаємодія типу В (нарівні з партнером) відбувається під час взаємодії рівних партнерів, під час якої обидва проявляють ініціативу та активність, намагаються врахувати мету та інтереси один одного, вступають у відносини взаємозалежності. Цей тип взаємодії реалізується в демократичному стилі.
Взаємодія третього типу В, в якій дорослий займає стан підлеглого відносно партнера, найчастіше зустрічається в контактах з непоступливим партнером.. Ця позиція характерна для поблажливого стилю.
Взаємодія четвертого типу Г, в якій дорослий займає позицію відторгнення, байдужості, емоційного неприйняття, реалізується в стилі уникання.
5. Мозковий штурм. Які якості формуються у дитини при домінуванні одного стилю
Мета: допомогти батькам визначити значимість демократичного стилю, якій співпадає з четвертим рівнем за Маслоу - процвітання.
Хід : На ватмані записуються всі пропозиції  наприклад;
Демократичний  (гуманістичний)

Активність.
Цілеспрямованість.
Принциповість.
Ініціативність.
Правильне орієнтування.
Творча особистість.
Почуття власної відповідальності

Авторитарний (жорстокий)

Страх (свідомий чи несвідомий опір)
Тривога
Неспокій
Комплекс неповноцінності
Небажання ходити до школи
Роздратованість
Психічні зміни (психози, неврози, психопатії).
Придушена ініціатива та самостійність в прийнятті будь-яких рішень
Неспроможний зробити самостійний вибір (несвідомо йде за будь-яким лідером, не претендує на іншу роль)
Лицемірство, подвійне життя.

Байдужий (ліберальний)

Пасивність.
Безвідповідальність.
Невміння прийняти рішення.
Небажання будь-що змінювати в собі.
Вседозволеність.
Емоційна байдужість
Відсутність сили волі.

„Уникання” (відторгнення)

Невпевненість у собі
Занижена самооцінка
Відчуття малоцінності
Відчуття нещастя
Незадоволеність
Емоційна байдужість
Відсутність сили волі.


Обговорення


ІІІ. Заключна частина.
Підбиття підсумків. “ Рефлексія тут і тепер”
Мета: поступовий розвиток навичок рефлексії.
Відповісти на запитання.
1.      Якою для мене була третя зустріч?
2.      Що було для мене найважливішим?
3.      Як я себе почуваю?

Психолог підсумовує. Наступна зустріч…

Ділі буде..
Любов Базалійська

Немає коментарів:

Дописати коментар