пʼятниця, 2 серпня 2013 р.

Урок психології. Як поводитися в конфліктній ситуації?

Як поводитися в конфліктній ситуації?

Конфлікт - зіткнення протилежно спрямованих інтересів, позицій, думок, поглядів двох або більше сторін.


Стилі поведінки в конфлікті:

1.Відсторонення від конфлікту

2.Уникнення конфлікту

3.Боротьба (суперництво)


4. Примирення 


Типи конфліктних людей

Агресивні – чіпляються до інших і дратуються самі, якщо їх не слухають.
Скаржники – завжди на щось скаржаться, але самі, звичайно, нічого не роблять для розв’язання проблеми.
Зухвалі – вважають себе розумнішими за інших і завжди демонструють свою перевагу.
Нерішучі – зволікають із прийняттям рішення через острах помилитися.
Вічні невдахи – завжди бачать тільки невдачі і вважають, що з того, що задумано, нічого не вийде.
Потайливі – приховують образи і зненацька можуть накинутися на суперника.
Безвинні брехуни – вводять інших у спокусу шляхом обману.


Методика розв'язання міжособових конфліктів (за Шерон і Гордон Боуери), яка складається з чотирьох компонентів
Опис: почати треба із конкретного і максимально об'єктивного описання ситуації, котра власне влаштовує: "Ми домовлялися, що ремонт коштуватиме 50 грн., а тепер ви вимагаєте 70 грн.
Вираз: висловіть, що ви почуваєте і думаєте щодо такої поведінки іншого: "Я незадоволений, тому що думаю, що мене хочуть обдурити".
Визначення: запропонуйте інший варіант поведінки: "Якщо ви не можете обґрунтувати додаткові витрати, я хотів би, щоб ви переписали рахунок згідно з попередньою домовленістю".
Наслідки: конкретно і ясно укажіть, яка винагорода буде з вашого боку, якщо партнер змінить свою поведінку: "Якщо ми залагодимо справу, я всім моїм знайомим розрекламую вашу майстерню". Буває, що варто згадати й інші можливі негативні наслідки, якщо поведінка партнера не зміниться.

Завдання. Перегляньте мультфільм "Конфлікт" і визначте, через що сталося непорозуміння?





Завдання. Прочитайте, уважно вірш Джалаледдіна Румі „Розповідь про виноград" і визначте, який стиль поведінки у даному конфлікті домінує?

Джалаледдін Румі

РАССКАЗ О ВИНОГРАДЕ
Вот как непонимание порой
Способно дружбу    подменить  враждой,
Как может злобу породить  в сердцах
Одно и то ж  на  разных  языках.

Шли    вместе тюрок, перс, араб и грек.
И вот    какой-то добрый человек
Приятелям монету подарил
И тем  раздор меж ними  заварил.
Вот перс тогда другим сказал: «Пойдем
На рынок  и ангур приобретем!»
«Врешь, плут,- в сердцах прервал его араб,-
Я  не   хочу   ангур!   Хочу  эйнаб!»
А тюрок  перепил  их:  «Что за шум,
Друзья мои?   Не  лучше  ли   узум!»
«Что  вы   за   люди! - грек  воскликнул   им.-
Стафаль давайте купим и съедим!»
И так  они  в  решении сошлись,
Но,  не  поняв друг друга,  подрались.
Не знали, называя  виноград,
Что об одном  и том же говорят.
Невежество в них  злобу разожгло,
Ущерб  зубам  и ребрам  нанесло.
О, если   б стоязычный с ними  был,
Он их одним бы словом  помирил.
«На  ваши деньги,- он сказал бы им,-
Куплю, что нужно всем вам  четверым
Монету  вашу я учетверю
И снова  мир меж вами водворю!
Учетверю, хоть и не разделю,
Желаемое полностью куплю!
Слова несведущих несут войну,
Мои ж - единство, мир  и тишину».



Поступливість своїми інтересами
Відсторонення від конфлікту
Боротьба (суперництво)
Домовляння (співпраця)


Як стати гарним співрозмовником

Що ж варто робити, щоб домогтися цього?

  1. Необхідно налаштуватися на слухання: на певний час забути про свої проблеми, звільнити душу від переживань і спробувати відмежуватися від настанов і упереджень стосовно співрозмовника. Тільки тоді ви зможете відчути те, що відчуваєш ваш партнер, «побачити» його емоцію.
  2. Своєю реакцією на слова співрозмовника ви повинні точно віддзеркалити переживання, почуття, емоцію, що стоять за його висловлюваннями. Але це треба зробити так, щоб продемонструвати. Що ви не тільки правильно зрозуміли його почуття, але й прийняли їх.
  3. Необхідно витримували паузу. Після вашої відповіді співробітнику необхідно помовчати. Пам’ятайте, цей час належить йому, не навішуйте на нього свої поради, думки.
  4. пауза необхідна людині для того, щоб зрозуміти своє переживання. Варто пам’ятати, що емпатійне слухання – це не інтерпретація захованих від співрозмовника таємних мотивів його поводження. Треба тільки відзеркалити його почуття, а не пояснювати причину появи в нього цього почуття. Зауваження такого алану: «Так це в тебе через те, що ти заздриш свій подрузі» або «Насправді тобі хотілося б, щоб на тебе постійно звертали увагу» можуть призвести до відчуження співрозмовника.

Вадим Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар