Виступ на
засіданні батьківського всеобучу
Кожна людина створює свою книгу
життя. З почуттів, вражень, слів і вчинків тче велетенське полотно життя на тлі
історії свого народу, країни, світу. Особиста історія створюється на основі
складеного ще в дитинстві життєвого сценарію. Цей сценарій у загальних рисах
визначає нашу ідентичність (хто я?), напрям (куди я йду?) й намір (для чого я
туди йду?). Засновник транзакційного аналізу Ерік Берн дав таке визначення
життєвому сценарію: «Неусвідомлюваний план життя..., план життя, що
складається в дитинстві, підкріплюється батьками, виправдовується наступними
подіями й завершується так, як було вирішено з самого початку» Сценарій—це те,
що людина в ранньому дитинстві запланувала зробити, а життєвий шлях—те, що
відбувається насправді. Життєвий шлях може відрізнятися від сценарію (і, як
правило, відрізняється) оскільки є результатом взаємодії чотирьох чинників:
спадковості, зовнішніх подій, сценарію й самостійних рішень.
Ідея про те, що дитячі враження
суттєво визначають подальше життя людей, є визначальною для різних напрямків
психології. Наведемо особливості теорії сценарію в транзакційному аналізі:
1. У дитини не просто формуються загальні уявлення про світ, вона складає саме певний план
життя, як театральну виставу з чітко визначеними початком, серединою і
кінцем.
2. План життя завершується так, як було
вирішено з самого початку. Коли дорослі люди розігрують свій сценарій, то
несвідомо обирають такі форми поведінки, які наЛіииуить їх до розв'язки,
запланованої в сценарії.
3. Сценарій є наслідком рішення, яке дитина
приймає часто не усвідомлено, без ретельного обмірковування, властивого дорослим
людям: ранні рішення обумовлені почуттями, а не мисленням.
4. Сценарій підкріплюється батьками, які з
перошхдшв життя дитини адресують їй послання (вербальні й невербальні), на
основі яких дитина робить певні умовиводи про саму себе, інших людей та світ у
цілому. Послання утворюють ту змістову структуру, на основі якої дитина
приймає головні рішення щодо свого сценарію.
5. Сценарій не усвідомлюється, якщо не докласти
для цього достатніх зусиль у процесі спеціально організованої діяльності
(найчастіше це психологічне консультування чи психотерапія).
Для формування життєвого сценарію
не менш важливими за батьківські послання, є соціальні конструкцій. Це поняття
передбачає, що переконання, цінності, настанови, звичаї, ярлики, закони,
поділ праці, те, що становить нашу соціальну реальність конструюється
представниками культури в процесі взаємодії. Іншими словами, в спільнотах
створюються «лінзи», через які людина інтерпретує світ.
Отже, людина вирушає в мандрівку
життя, беручи з собою «план мандрівки» (життєвий сценарій) та «лінзи», щоб
відшукати потрібне, відповідне плану та оцінити його (проінтерпретувати) також
відповідно до плану.
Відоме прислів'я нас учить «скажи
мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Це прислів'я можна поширити на
будь-яку сферу життя: скажи мені, що ти читаєш, які фільми дивишся, які герої
тобі подобаються, як ти проводиш дозвілля, і я скажу тобі, який ти, який твій
життєвий сценарій.
Звичайно, сценарій може бути й
успішним. Але якщо повторюються одні й ті ж помилки, ситуації, варто виявити
тенденції свого життєвого сценарію.
Який ваш. девіз
Які слова є девізом вашого життя?
Переможці назвали б фрази: «Головне — бути першим», «Подивимося, хто кого»;
помірковані люди: «Завжди виконуй свій обов'язок», «Будь професіоналом»,
«Потрібно, щоб тебе всі поважали»; невдахи — «Нікому не можна довіряти», «Я
заслуговую на більше», «Мені всі заздрять».
Улюблений герой
Обрану в дитинстві програму можна
зрозуміти, аналізуючи казки. «Виявивши» сценарну казку, можна визначити ту програму
за якою живе доросла людина. Згадайте, хто в дитинстві був вашим улюбленим
героєм, які книжки ви перечитували (слухали) багато разів. Можливо, ви відшукаєте
дивовижну подібність між собою —дорослою людиною — і улюбленим героєм. Можливо,
він непомітно керує вашим життям? В чому схожість?
Хто ваш улюблений герой? Це може
бути персонаж казки, герой або героїня п'єси, бо кінофільму або реальна людина,
візьміть першого персонажа, який спав вам на думку, увімкніть магнітофон. Станьте
цим персонажем, розповідайте про себе, користуючись при цьому словом «я».
Наприклад, моя героїня—Русалочка.
Я можу почати свою розповідь так. «Я—Русалочка. Я ніяк не можу звикнути ходити
по землі У мене дуже болять ноги. Всім навколо здається, що я ходжу дуже
легко, не докладаючи зусиль. Може це й справді так. Але ж земля не моя стихія,
я думаю, що вона податлива, текуча, але це не завжди буває так».
Отже, сюжети формуються під
впливом літературних творів, кінофільмів, почутих розповідей, шляхом прямого чи
опосередкованого спостереження за реалізацією рольових моделей оточуючих. Все
це «допомагає» сформуватися й закріпитися сценарію, що намітився.
Здійснюючи психологічний аналіз
кінофільмів, книжок, комп'ютерних ігор, якими захоплюється дитина, можна отримати
уявлення, який життєвий сценарій, які соціальні конструкції визначатимуть її
життя.
Зробимо спробу з'ясувати, які
послання отримують підлітки з сучасної «бойової» фантастики. Адже, як показало
опитуване», саме такий різновид літератури найбільш популярний серед підлітків
14—17 років. Можна зробити припущення, дю подібна література користується
попитом і серед молоді та людей старшого віку. Спробуємо з'ясувати, які ідеали несуть у світ підліткової свідомості
герої фантастичних романів. Як ці герої сприймають і репрезентують світові
себе, як ставляться до інших, оточуючого світу, і як все це може вплинути на
становлення особистості підлітка?
Підлітковий вік це той період,
коли дитина пробує втілювати свій життєвий сценарій у життя, тобто робить
спробу самостійних вчинків. І послання з соціуму, соціальні конструкти, якраз і
є тим визначальним орієнтиром, який зміцнює чи змінює життєвий сценарій
особистості, впливає на подальший життєвий шлях.
Про підліткову кризу написано
багато. Нагадаємо, що в центрі підліткової кризи — переживання дорослості:
«бути й здаватися» дорослим у відчутті власного тіла і в стосунках з іншими
(іншим). Підліток вже не бажає жити в системі старих стосунків, прагне вийти за
будь-які можливі межі, просторові, часові, інші, фактично за межі зовнішньої
організації його поведінки. Він намагається заявити про себе як про особистість,
переживає страх власної незначимості, судомно шукає своє місце в житті,
колективі.
Саме в цьому віці у багатьох дітей вперше з'являються справжні друзі — не
ситуаційні, легко змінювані товариші по іграх, а саме друзі, без яких
неможливе життя. У зв'язку з цим актуалізуються питання вірності й зради,
лідерства, особистої та чужої гідності. І якщо дружба не пережита в
підлітковому віці — це певна ущербність, дефективність на все
життя.
Вихід із кризи пов'язаний з
пошуком підлітком ідеалу, життєвої місії, вибудовуванням своєї ієрархії
цінностей і слідуванням їм. Він вдивляється в однолітків, у себе, шукає «Я» —
і в культурних зразках. Книжки, кінофільми, спорт, естрада, Інтернет — ось
його порадники.
Прігадаемо назви книжок одного
досить популярного сучасного російського автора-фантаста
— «Всіма
правдами й неправдами», «Мета виправдовує засоби», «Менше зло», а ще
«Імперія», «Імперська мозаїка», «Імператори ілюзій» і як загальне гасло «Нехай
Бог не втручається». Тут вам і особисті принципи, й ідеал держави, й філософія
дій.
Як все просто! Всесвіт існує тільки задля того, щоб герой ним володів, керував, правив,
насолоджувався. Ідеал бойової російської фантастики це надлюдина, герой, для
якого створений світ.
Людина-герой, життя-подвиг — така
модель життя активно пропагується в літературі (фільмах, іграх), особливо
розрахованих на підліткову та молодіжну аудиторію. Це характеризує не лише
російську фантастику, ай світову літературу (сучасну й класичну), твори
радянського періоду. Важливо лише розрізняти справжні подвиги й справжніх
героїв, від фальшивого «геройства».
Як ми вже зазначали, життєвий
сценарій є однією з найважливіших складових життєвого шляху чи життєвої
моделі. Важливо жити тим життям, яке найбільш відповідне людині, в якому вона
найбільш ефективна й відчуває себе найкомфортніше. Згадаємо ідею «сродної
праці» українського філософа Григорія Сковороди.
Захоплюються книжками про героїв
підлітки, що тяжіють саме до життя-подвигу. Загалом життя-подвиг—це прекрасно.
Нам не вистачає таких людей, адже саме вони можуть щось реально змінити для
країни, суспільства, організації. Саме ці люди роблять наукові відкриття й
досягають справжніхуспіхів.
Герої — це люди, які виконують
свою місію (навіть, якщо вони ніколи не думали про це).
Що ж характеризує людей, які є
справжніми героями?
— Цілеспрямованість. Вплинути на
таких людей надзвичайно важко. Практично неможливо намагатися їх змінити, зробити
їх життя більш раціональним.
—Працездатність. Незважаючи
нате, що ці люди часто непомітні, не яскраві, вони дуже сильні, енергійні,
працюють дуже багато й самовіддано.
Отже, підлітки шукають свій
ідеал, вибудовують систему цінностей.
На яких героїв їм пропонують орієнтуватися?
Чим заміняють потребу справжнього подвигу?
Насамперед — досконале тіло, й естетика тут ні до чого: «В теле бушевала неведомая, невесть откуда взявшаяся
мощь. Моща!Будто кто-то подарил мне реактивный двигатель. Мышцы звенели как струны,
сердце колотило в грудную клетку с размеренностью метронома, в голове было
ясно».
Такі вони, «Герої» — блискавична
швидкість, надлюдська сила, сила перед якою не встоїть жодна
жива істота; Та що там людина — стіни падають, дерева ламаються на шляху
супермена. Для чого така сила, спитаєте ви. Ну, насамперед, для того, щоб
вижити і в боротьбі зайшіти гідне місце в ієрархії будь-якого світу.
Фізична сила — це й запорука
успіху в суспільстві. Стати над іншими можна лише продемонструвавши їм свою
бойову перевагу, жорстокість. У середньовічному суспільстві це володіння
мечем, списом, луком, ну і, звичайно, кулаками. Мета та сама — щоб усі боялися.
Сцени боїв описані так детально, що змушують чути хрускіт кісток, що
ламаються, бачити вивернуті нутрощі поранених і вбитих, завмирати від криків,
стогонів, волань людей, що конають. І все це з деталями чисто технічними, як
убити (і добити) професійно.
А ще для справжнього життя герою потрібні гроші, багато грошей. Сотня тисяч
баксів не врятує. Жити хочеться комфортно, ні в чому собі не відмовляти. Ось і
не гребує наш герой спочатку за гроші вирішувати бізнесові проблеми своїх
роботодавців, усуваючи їхніх конкурентів не просто з дороги, з життя, а потім
«ходити» у інші світи задля збагачення. Ні, все чесно. Щось заробив, рубаючи
голови лісовим розбійникам, щось від вбитих злодіїв дісталося, нічого не
вкрав. Здається, що ці інші світи взагалі й потрібні лише тому, що в своєму
розбагатіти вже важче.
І все це подається як буденна,
повсякденна робота. Вбивати людей легко,
бо це необхідно (на думку «героя», звичайно). Ця робота також вимагає високої
кваліфікації. Тому герой відточує свою майстерність вбивці за найменшої нагоди.
Так, це не фентезі, але й фантастика тут ні до чого. Втім, фантастичні
аксесуари потрібні для досягнення мети — стати супергероем. Автор проводить свого героя через ряд мутацій — надлюдина готова! «ВОНО»
(що воно таке, це «ВОНО», не второпав, мабуть, і сам герой) повідомляє йому:
«Тепер ти Бог».
Складається враження, що
довготривалу підліткову кризу переживає й автор, і його герой, причому
обираючи саме примітивно-негативний сценарій виходу з неї. Що ж, новостворена
істота дійсно вміє багато, до зірок може дотягнутися з легкістю. Та уміння й
досвід, які вона отримала, не сприяють її розвиткові в напрямку до зрілості
(при цьому мова йде про цілком дорослу людину), а отже, до миру у власній душі
й у сприйнятті світу. Герой не осягнув головного —Любові.
Порівняємо запропоновані ідеали,
наприклад, з ідеалами Толкієна, втіленими в образі хобіта Фродо.
1. «Досконале тіло, фізична сила,
щоб усі боялися» — Фродо невеликий, більше схожий на дитину. Зауважимо, що в
підлітків тіло ще формується, й вони часто страждають від фізичної
недосконалості. Тому, ідентифікувавши себе з фізично слабким Фродо, можна зрозуміти й засвоїти послання «Для
того, щоб стати героєм (успішним, любимим), не обов'язково мати досконале
тіло, важлива духовна сила».
2. «Заявити гідне місце в ієрархії, заробити
побільше грошей» — Фродо отримав величезний спадок, але залишає своє багатство.
У цій нелегкій подорожі гроші жодного разу не були йому потрібні. Не
мріють він і його друзі володіти кимось або чимось. Вони мриють швидше
повернутися додому.
3. «Ні в чому собі не відмовляти» — все якраз
навпаки, справжні герої вміють
відмовитися від надмірних, не потрібних бажань.
4. Замість егоцентризму—підпорядкування
свого життя виконанню справжньої місії.
5. Замість жорстокості до інших —
любов, інколи навіть слабкість, адже протистояти своїм негативним рисам,
справді, дуже важко.
Проте, любов—це надто складно.
Сьогодні прилавки заполонила зашолонила література, яка пропагує героя
простого, не обтяженого терзаннями в пошуках себе, сенсу свого існування.
Виживай, живи, насолоджуйся життям вже сьогодні — таке його гасло. І ще чисто
дитяче, та не таке й безневинне: «Якщо хочеться, то все можна».
Насправді ж, життєспроможність
таких людей різко знижена.
Справжня література сприяє тому,
щоб читачі думали й знаходили сенс існування, пізнавали життя. Надто спрощені,
примітивні твори є причиною того, що діти «ковтають» чужі ідеї й думки, й
такі не засвоєні інтроекти засмічують свідомість молодої й дорослої людини.
Звичайно, кожен підліток мріє
бути наймогутнішим, найрозумнішим, найкрасивішим. І навряд чи він хоче бути одновимірним,
примітивним. І коли в руках такої дитини з'являються подібні книжки, як керівництво до дії, чекай біди. Ще
не пізнавши дружби, підліток учиться не довіряти, не розібравшись у собі, він
уже готовий судити й карати інших, не навчившись любити й радіти життю, він
готовий його відбирати, отримуючи від того задоволення. Його чутливе «Я»
вчиться з коренем виривати життя з тих, хто насмілиться мати сумнів щодо його
здібностей, можливостей, просто не так на нього подивиться.
Чи буде втіхою за цих умов
твердження про те, що діти наші мало читають? Так, вони справді НЕ читають
Екзюпері, Достоєвського, Ліну Костенко. А ось таку «літературу» читають, або
сприймають із екранів телевізорів, чи споживають як віртуальну гру.
Хороша книжка може навчити такій
дорослій,чесноті як співчуття. А юнак, що не має досвіду як відгукнутися на
чужий біль, після такої літератури може так і не навчитися відчувати біль
живих людей. Аналізована ж нами література вчить зважати лише на власний біль,
на власні страждання. Значиме лише те, що зачіпає мене особисто, радує, чи
завдає турбот. Що мені до горя інших? Вони лише декорації у розгортанні драми
мого існування. Та в реальному житті кожен із нас чекає на співчуття й емпатію
від близьких людей. Але чи варто чекати уваги й поваги до себе з боку дітей
нам, дорослим, якщо ми спокійно ставимося до споживання ними такої літератури?
Що робитиме людина з примітивними
інтересами й бажаннями, якщо одного разу життя повернеться так, що вона не
зможе їх задовольнити? Справжнього сенсу життя вона не шукає! Вона не знає щастя
романтичного кохання, тому що в неї ще в дитинстві вкрали цю таємницю; її не окрилить
зустріч із справжнім мистецтвом, не втішить служіння чомусь із великої літери:
Богу, Ідеї, Вітчизні, Науці; її не відвернуть від свого горя турботи про іншу
людину. Бо для всього цього потрібно мати розвинуту, сильну, багату душу.
Дорослі! Будьмо пильні. Ворога потрібно
знати в обличчя: що читають наші діти, які дивляться фільми, слухають музику,
в які ігри грають? І чи є альтернатива тому, що ми визначимо як шкідливе для
дитячої душі? Чи готові ми своєю особистістю, життям, цінностями й ідеалами
бути альтернативою таким «героям»?
Любов Базалійська,
практичний психолог
Вінницького технічного ліцею
Немає коментарів:
Дописати коментар