понеділок, 11 березня 2013 р.

Заняття з елементами тренінгу "Формуємо практичну складову особистості"


Мета тренінгового заняття:  застосовувати практичні навички та набуті знання, вміння у повсякденному житті.

Види роботи
Орієнтована тривалість, хв.
Матеріали
1.         
Ритуал привітання
5

2.         
Повторення правил роботи
10
Плакат з правилами роботи
3.         
Притча «Знання дорого коштує»
5

4.         
Вправа «Очікування»
10
Плакат із зображенням пісочного годинника, стікери, ручки/маркери
5.         
Вправа «Черга»
10

6.         
Вправа «Історія з продовженням»
20

7.         
Вправа «Ситуація в поїзді»
15

8.         
Підбиття підсумків
5

Приблизний час
80


1. Ритуал привітання
Тренер пропонує учасникам по черзі назвати своє ім’я  та закінчити фразу: «Якби я був твариною, то був (була) би ….»

2. Повторення правил
Мета: повторити правила роботи групи, сприяти створенню робочої та доброзичливої атмосфери під час заняття.
Повторення відбувається у вигляді «Синкану». Тренер на фліп-чарті пише схему за якою буде відбуватися повторення правил:
1.     Підберіть рису характеру
2.     Підберіть 2 прикметника
3.     Підберіть 3 дієслова (без часточки не)
4.     Яку функцію виконує це поняття.
5.     Замініть це поняття словосполученням або синонімом.
Група ділиться на підгрупи, де кожна підгрупа складає «Синкан» до двох правил. Потім кожна група зачитує свій «Синкан».

3. Притча «Знання дорого коштує»
У селянина зіпсувався трактор. Всі спроби відремонтувати машину виявилися марними. Нарешті він покликав спеціаліста. Той оглянув трактор, спробував як працює стартер, підняв капот і все прискіпливо перевірив. Потім узяв молоток, один раз вдарив по мотору і привів його в дію. Мотор запрацював.
Коли спеціаліст подав рахунок селянину, той, здивовано поглянувши на нього, обурився: «Як, ти хочеш 20 туманів тільки за один удар молотком!» «Шановний пане, ¾сказав майстер, - за удар молотком я порахував тільки один туман, а 19 туманів я повинен взяти з тебе за мої знання, дякуючи яким я зміг зробити цей удар саме там де треба було».

4. Вправа «Очікування»
Мета: визначення очікувань учасників щодо заняття.
Обладнання: плакат із зображенням пісочного годинника, стікери, ручки/маркери
Учасникам роздаються стікери, тренер просить написати на них свої очікування, прочитати і приклеїти їх у верхню частину символічного пісочного годинника, зображеного на плакаті.

5. Вправа «Черга»
Мета: відпрацювати на практиці різні типи поведінки, проявити духовні задатки по відношенню до іншого, розвинути творчу ініціативу.
Усім нам доводиться іноді стояти в чергах. Я погоджуюся з вами, що це не найприємніший спосіб проведення часу. Сьогодні і нам доведеться відчути на собі тиск, можливо, навіть нахабність і спробувати протидіяти цьому. То ж для початку давайте вирішимо, в черзі за чим стоятимемо. Це може бути черга до каси в супермаркеті, в білетній касі, навіть по воду в спекотний день.
Станемо всі в чергу (можна розділити учасників на дві підгрупи, одні - актори, інші - спостерігачі; потім - міняються). Завдання останніх - роби­ти все для того, щоб пройти без черги. Завдання перших - прислухатися до прохань, аргументів; зважувати все і приймати правильне рішення: пропускати чи ні.
Рефлексія:
·    Чи всі відчули себе безпосередніми учасниками ситуації?
·   Чи легко ви змогли поступитися своїми інтересами, часом по відношенню до зовсім незнайомої людини?
·   Роблячи безпосередній вибір, ви втрачаєте щось чи здобуваєте? Обґрунтуйте вашу думку.

6. Вправа «Історія з продовженням»
Мета: відпрацювати спонтанну співпрацю, терпіння в рамках усієї групи, розвиток творчих здібностей, фантазію та практичну спрямованість.
Тренер пропонує учасникам вигадати історію, яка відбулася з вашими ровесниками. Розпочинає історію тренер, потім  підхоплюють учасники. Необхідною умовою виконання проведення вправи, це участь всіх. Важливо, щоб учасники терпляче вислуховували кожного, ніхто не перебивав і не зупиняв розповідача. По-можливості дотримуватися сюжетної лінії оповідання. Історію для старту можна запропонувати свою або використати, якійсь приклад із шкільного життя чи  життя класу.
Орієнтовний початок історії. На початку місяця липня, хлопчаки Ігор та Дмитро вирішили з’їздити на природу, відпочити, пограти в м’яча, теніс, позагоряти. Подорож їхня почалася з того, що вони сіли на автобус і поїхали до запланованого місця відпочинку. Але підходячи до зупинки, вони побачили, що автобус вже збирався від’їжджати і вони заскочили до нього з розбігу і всилися на вільні місця. Зручно розташувавшись, хлопці весело теревенили, згадували смішні історії із шкільного життя, як не помітили, що їдуть в іншому напрямку і вже виїхали за межи міста…
Далі історію продовжують учасники. Така спільна творча робота налаштовує учасників на активне фантазування, іноді дає можливість проектувати свої болючі проблеми та поведінкові реакції на героїв оповідання. Тому для тренера цей колективний «шедевр» може  стати й діагностичним матеріалом.
Якщо в процесі оповідання історія зайшла в глухий кут, тренер її може закінчити традиційно. Наприклад, запропонувати фінал у вигляді пробудження від сну, у якому наснилися пригоди двох хлопчаків – Ігоря та Дмитрика.
Рефлексія:
·     Чи сподобалося вам оповідання?
·     Давайте назвемо основні епізоди історії.
·     Чи цікаво було створювати історію колективно?
·     Які б зміни ви внесли, яки б розповідали історію самі?
·     Які практичні навички здобули хлопці у даному оповіданні?

7.  Вправа «Ситуація в поїзді»
Мета: формувати навички, необхідні для успішної взаємодії між людьми, які мають розбіжності в думках і поглядах.
Тренер обирає з групи двох учасників, які будуть розігравати наступну ситуацію.
Ситуація.
Головні герої:
1.     Провідник.
2.     Пасажир
Прямує потяг Донецьк – Львів. У Вінниці потяг прибуває о 2 годині ночі, замість запланованого за графіком о 01.00. На календарі місяць листопад. Пасажир приїхав завчасно до приходу потягу і вже встиг замерзнути. Пасажир - їде на науково-практичну конференцію. Завдання пасажира попросити зробити  в нічний час гарячого чаю чи кави. Причому провідник дуже втомлений і той збирався відпочити, прилягти.
Можна програти дану ситуацію 1 або 2 рази.
Рефлексія:
·    Чи вдалося героям відтворити дану ситуацію?
·    На чий стороні ви були?
·    Чому провідник не хотів напоїти пасажира гарячим чаєм?
·    Як в даній ситуації повів себе пасажир?

8. Підбиття підсумків. Рефлексія самопочуття від сьогоднішнього тренінгового заняття.

Вадим  Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар