неділю, 10 березня 2013 р.

Заняття з елементами тренінгу «Духовність як складова повноцінного життя людини»


Заняття 3.

Мета тренінгового заняття: сформувати в учасників свідоме розуміння поняття «духовність», навчитися визначати життєві цінності, сформувати у них відповідальне ставлення до власних вчинків, дотримуватися моральних принципів у житті.

Види роботи
Орієнтована тривалість, хв.
Матеріали
1. 
Вступне слово тренера. Презентація теми заняття
5

2. 
Вправа «Поділись гарним настроєм»
5

3. 
Вправа «Очікування від тренінгу»
5
Плакат із зображенням сундука (валізи), стікери, ручки
4. 
Вправа «Найкраще й найгірше»
15

5. 
Інформаційне повідомлення
10

6. 
Вправа «Обстоювання своїх цінностей»
15
Картки з надписами: «повністю погоджуюсь», «погоджуюсь», «не погоджуюсь», «абсолютно не погоджуюсь»
7. 
Перегляд короткометражного фільму «Добре»
15
DVD-диск, комп’ютер
8. 
Вправа на завершення «Піраміда почуттів»
10

Приблизний час
80


1. Вступне слово тренера. Презентація теми заняття

2. Вправа «Поділись гарним настроєм»
Мета: активізувати учасників до роботи в групі, налаштувати на позитив.
Учасники групи по черзі, тримаючи долоні відкритими, вітаються і говорять один одному щось приємне (побажання, враження, почуття).
Рефлексія:
·        Чи приємно було дарувати гарний настрій?
·        Чи приємно було отримувати чудовий настрій?

3. Вправа «Очікування»
Мета:  визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.
Матеріали: плакат із зображенням сундука або валізи, стікери, ручки.
Тренер просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, сформулювати їх у вислів. Формують вислів, записуючи його на стікерах та прикріплюють на плакаті із зображенням сундука чи валізи.

4. Вправа «Найгірше й найкраще»
Мета: актуалізація життєвих спогадів, налаштування на позитив, вироблення вміння прощати.
Тренер: На наше життя впливають різні події і люди. Давайте розберемося, який це вплив. Випишіть п’ять найприємніші події, що відбулися у вашому житті. Після кожного пункту помітьте, дякуючи кому або чому ці події відбулися.
Випишіть п’ять найбільш великих неприємностей, які трапилися у вашому житті. Після кожного пункту відмітьте, ким або чим були викликані ці неприємності?
Рефлексія:
·        Які події легше згадувати ¾ приємні чи неприємні? Чому?
·        Чи легко було подякувати комусь за приємні миттєвості свого життя?
·        Коли розмірковували про неприємні хвилинки, що трапилися у вашому житті, які почуття у вас виникали?
·        Скільки подій відбулося, за які відповідальні особисто ви?

5. Інформаційне повідомлення
Основною ознакою людини є душа. Але що є душа?
Душа це ціннісна основа внутрішнього світу людини, що направляє людську активність. Функціонально душа людини аналогічна інстинкту тварини. Якщо тварина робить те, що йому велить інстинкт, то людина робить те, що вона хоче. Душа і є те зведення правив, які і визначають це «хотение» і тим самим визначають поведінку людини.
Природно, душа не фокусник і не може зробити за бажанням людини те, що вона побажає, душа лише зведення правило, орієнтуючись на яке людина вибирає ту або іншу дію з переліку можливих. Зовнішні обставини є межами, в рамках яких тварина, за допомогою інстинкту або чоловік за допомогою душі, визначає лінію своєї поведінки.
Компонентами душі є смаки і ціннісні орієнтації, останні є основним поняттям при визначенні категорії «душа». Ціннісні орієнтації - спрямованість інтересів і потреб особи або групи на певну ієрархію узагальнених людських цінностей, що визнаються як стратегічні життєві   цілі і загальні світоглядні орієнтири.
Які ж ціннісні орієнтації є основними?
Не дивлячись на безліч ціннісних орієнтації, існує всього один базовий  вид ієрархії ціннісних орієнтації: духовність —   матеріальність .
Духовність  і  матеріальність знаходяться в
обернено пропорційній залежності: чим більше духовності, тим менше матеріальності і навпаки, тобто духовність протистоїть матеріальності.
Духовність і матеріальність — дві сторони однієї медалі і тому за допомогою духовності можна оцінити ступінь вираження не одній, а двох ціннісних орієнтації — духовності та матеріальності, оскільки вони знаходяться в обернено пропорційній залежності. Духовність можна виразити через матеріальність, як матеріальність із знаком мінус.
Структура матеріальності
Поняття «матеріальність» – це складова частина словосполучень:
v    матеріальна свідомість;
v    матеріальні інтереси;
v    матеріальні потреби  та інші.
Матеріальність – продовження біологічної матеріальної природи людини.
У тварин:
q     інстинкт самозбереження:
§        харчовий
§        оборонний
q    інстинкт розмноження:
§        статевий
§        батьківський
У людини:
q     гедонізм
q    кар’єризм


МАТЕРІАЛЬНІСТЬ = гедонізм + кар'єризм
Гедонізм – насолода
Кар’єризм - статус

Духовність властивість душі, що полягає в переважанні духовних, етичних і інтелектуальних інтересів над матеріальними.
Структура духовності:
1 компонент – це аскетизм  – ціннісна орієнтація, в основі якої лежить принцип «не прагни до максималізації матеріального споживання».
2 компонент – альтруїзм – ціннісна орієнтація, в основі якої лежить принцип «щоб допомоги оточуючим, я повинен пожертвувати власними інтересами».

ДУХОВНІСТЬ = аскетизм + альтруїзм
Аскетизм – релігійність, творчість
Альтруїзм - безкорисливість

Решта всіх ціннісних орієнтацій, так або інакше, шикується навколо осьової ціннісної орієнтації, тобто вони тяжіють або до духовності, або до матеріальності. Невипадково, потреби по спрямованості на об’єкт найчастіше розділяють або на матеріальні, або на духовні.

6. Вправа «Обстоювання своїх цінностей»
Мета: відпрацювання навичок обстоювання власної думки.
Усі учасники стоять у центрі кімнаті. Кожен куток кімнати має відповідати певній позиції щодо спірного питання і називатись: «повністю погоджуюсь», «погоджуюсь», «не погоджуюсь», «абсолютно не погоджуюсь». Тренер пропонує учасникам одне зі спірних питань, і радить зайняти той куток, який символізує їхню думку з цього приводу. Ті, хто вагаються або не мають жодної ідеї, повинні залишатися посередині кімнати. Тільки-но група визначиться стосовно позиції щодо певного спірного питання запитання, попросіть добровольців поділитися міркуваннями на користь свого вибору. Учасники можуть переходити з кутка в куток, якщо захочуть змінити свою думку.
Запитання:
1. Краще допомагати тваринам, чим людям.
2. Щастя залежить тільки від людини, від того наскільки вона саме хоче бути щасливою.
3. Краще працювати там, де платять багато грошей, ніж мати роботу, яка приносить задоволення.
4. Краще висловлювати власну думку і наполягати на ній, навіть якщо це комусь не подобається.
Рефлексія:
§        Кому легше давалося зробити вибір із запропонованих  тверджень?
§        Чи були такі, хто чекав, поки інші зроблять свій вибір?
§        Хто найчастіше вагався, роблячи свій вибір? Хто найбільше разів залишався по центру кімнати?
§        Хто змінював свою думку під час вибору правильного рішення?
§        Як ви почували себе під час виконання цієї вправи?

7. Перегляд короткометражного фільму «Добре» (реж. Р. Свартжвелдер).
Головна тема фільму: Сучасна історія про Доброго Самаритянина.
Рефлексія:
·        Як повели себе головні герої фільму, побачивши людину, що вмирала?
·        Якими якостями наділений головний герой?
·        Які події згадує чоловік? Як вони вплинули на його життя? А на дану ситуацію? Чи є між ними щось спільне?
·        Хто дійсно є «хорошим хлопцем» в даному відеоролику?

8. Вправа на завершення «Піраміда почуттів»
Мета: закріпити знання отримані під час тренінгу, досягнути стану душевної рівноваги.
Кожен учасник виходить на середину кімнати, простягає руку вперед та промовляє: «Сьогодні я дізнався (відкрив для себе, зрозумів, навчився, відчув)… . Наступний учасник кладе свою руку на долоню попереднього. Таким чином «будується» піраміда почуттів.

Вадим Щорс



Немає коментарів:

Дописати коментар