Digital Clock and Date

середа, 6 березня 2013 р.

Заняття з елементами тренінгу «Розвиток креативності»


Мета тренінгового заняття: показати превалювання креативного способу мислення над стереотипним, сформувати навички групової взаємодії серед учасників.

Види роботи
Орієнтована тривалість, хв.

Ресурсне забезпечення

1.     
Вступне слово тренера. Презентація теми заняття.
3

2.     
Вправа «Знайомство»
10
Бейджи, ручки
3.     
Вправа «Вироблення правил роботи»
10
Ватман, маркери
4.     
Вправа-очікування «Зебра»
5
Плакат з малюнком із спектром кольорів, стікери
5.     
Вправа за принципом «брейнстормінга» «Що таке креативність?»
10
Фліп-чарт, блокнот А-3, маркер
6.     
Вправа «Незвична історія»
15
Картки із завданням, папір А-4, ручки/маркер
7.     
Вправа «Сніжинка»
7
Аркуш паперу А-4 чи серветка
8.     
Вправа «Чарівна крамниця»
15

9.     
Підбиття підсумків заняття. Вправа «Побажання»
5


Орієнтовна тривалість
80



1. Вступне слово тренера. Презентація теми заняття.

2. Вправа «Знайомство»
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, зосередити учасників на спільну роботу.
Учасники тренінгу сідають в коло. На бейджах пишуть своє ім’я.   Потім тренер просить учасників тренінгу по черзі назвати своє ім’я та рису характеру, яка починається на першу літеру імені, не повторюючи вже названу рису.  Наприклад: «Владислав великодушний».
Тренер починає першим і так по колу.
Рефлексія:
Що ви відчували?
— Чи запам’ятали ви імена учасників тренінгу?
Скільки імен ви запам’ятали?

3. Вправа «Вироблення правил роботи»
Мета: прийняття правил роботи групи.
Учасники складають та приймають правила роботи для даної групи на час роботи у цьому тренінгу і намагаються їх дотримуватися.
Орієнтовні правила роботи групи:
1) Приходити вчасноне запізнюватися на заняття.
2) Спілкування за принципом «тут і тепер» для багатьох учасників характерним є прагнення вийти в область загальних міркувань, подій,  які  давно  мали  місце. В  цьому  випадку спрацьовує механізм психологічного захисту. Але ж основна мета тренінгу полягає в тому,  щоб група  перетворилась у своєрідне дзеркало, в якому кожний міг би побачити себе під час своїх проявів. Це досягається частково тим, що в групі існує інтенсивний  зворотній  зв’язок,  ґрунтований  на довірливому міжособовому спілкуванні.
3) Конфіденційністьсуть цього принципу зводиться до рекомендації не виносити зміст спілкування, яке розвивається в процесі тренінгу, за межі групи. Дотримання його допомагає становленню  довірливості,  дозволяє  групі    тривалий час зберігати дискусійний потенціал.
4) Мобільні на «вібро»учасники вимикають мобільні, щоб вони не заважали під час роботи групи.
5) Говорити від власного імені відмова від безособових дієслівних форм, які допомагають у повсякденному спілкуванні сховати особистісну позицію або відхилятись від прямого висловлювання в небажаних випадках. Тобто замість словосполучень типу «Деякі говорять, що...», «Звичайно кажуть» у  групі необхідно вживати словосполучення з особовими дієсловами та особовими займенниками: «Я міркую...», «Я так рахую», «Я послання».
6) Оцінювати факти, а не людину говорити про події, що відбулися у твоєму житті чи країні, а не про людину, яка у них приймала участь чи тобі переповідала їх.
7) Активність беручи участь в усіх подіях, вправах, ситуаціях, що виникають під час роботи групи.
8) Бути лаконічним у висловлюванні говорити тільки по темі запитання, слідуючи народній мудрості: «Стислість сестра таланту».
9) Толерантністьпрагнути слухати того, хто говорить, намагаючись не переривати, використовувати звернення «ти» під час роботи групи, мати право висловлювати свою думку з будь-якого питання.
10) Відповідальність за свої слова та вчинкидавати правдиву інформацію.
11) Чесність та щирість сприймати себе  та  інших  такими, які  є насправді, оцінювати власні якості самостійно на основі отриманої в групі інформації.

4. Вправа-очікування «Зебра»
Мета: визначення очікувань учасників групи.
Тренер роздає учасникам стікери (вузькі полоси паперу) і пропонує записати, чого вони очікують від заняття, а потім  наклеїти їх на плакат  із зображенням спектру кольорів.

синій символізує спокій та задоволення;
зелений — почуття впевненості, наполегливості, іноді упертості;
червоний — силу вольового зусилля, агресивності,  наступательні тенденції;
жовтий — символізує активність, потяг до спілкування, експансивність, веселість;
фіолетовий — символізує тривожність;
коричневий — символізує стрес;
чорний — переживання страху;
сірий — засмучення, прикрість, гіркота, жаль



Потім пояснює значення кожного кольору.

5.  Вправа за принципом «брейнстормінга» «Що таке креативність?»
Мета: актуалізувати для учасників зміст теми, надати визначення креативності.
Матеріали: фліп-чарт, блокнот А-3, маркер.
Тренер нагадує учасникам, що промовляючи привітання, називаючи риси свого характеру, вони вже проявили оригінальність, креативність, тому зараз їм буде набагато легше відповісти на питання: «Що таке креативність?»
Тренер записує на фліп-чарті усі думки проголошені вголос про те, що вони розуміють під терміном «креативність». Потім, тренер зауважує різноманітність і важливість всього сказаного учасниками й виробляють спільне визначення поняття «креативність». Після цього тренер зачитує наукове визначення дефініції «креативність».
Креативність (від лат. сreatio - творення) творчий дух, творчий потенціал індивіда, його творчі здібності, що виявляються не тільки в оригінальних продуктах діяльності, але й у мисленні, почуттях та спілкуванні з іншими людьми.

6. Вправа «Незвична історія»
Мета: проявити індивідуальні творчі здібності, формувати навички для успішної взаємодії між людьми, розвивати відчуття художнього стилю.
Матеріали: Картки із завданням, папір А-4, ручки/маркер
Спочатку тренер об’єднує учасників у міні-підгрупи. Це можна зробити наприклад так: учасники по черзі називають один інгредієнт морського салату. Інгредієнти: кальмари, морська капуста, креветки, устриці.
Група ділиться за інгредієнтами: учасники сідають поруч ті, які назвали один й той самий інгредієнт. Далі тренер пропонує одному учаснику міні-групи витягнути картку із завданням.
Картка 1 Скласти розповідь чи вірш від імені чайника.
Картка 2. Скласти розповідь чи вірш від імені  рваного черевика.
Картка 3. Скласти розповідь чи вірш від імені телефону.
Картка 4. Скласти розповідь чи вірш від імені книжки.
Картка 5. Скласти розповідь чи вірш від імені розжареної праски.
Картка 6. Скласти розповідь чи вірш від імені жіночої сумочки.

Тренер зачитує приклад виконання завдання:
Розповідь від імені рюкзака.
Рюкзак:
— Яке важке життя у рюкзаків! Кожен ранок мене зривають з місця, де я зручно пригрівся за ніч і починають в мене запхати ці важкі книжки, зошити, в яких бувають оцінки від 12 і нижче... А в останню мить закидають яблуко і бутерброд, іноді ще і печиво з цукерками. Боже! А якщо пригадати той день, коли в мене закинули шматок торта з кремом... І цей крем залишився у мене на «обличчі». Жах! Бр!
А взагалі у мене життя стерпне, якщо не пам’ятати те, що зараз зима і по дорозі в школу на мені катається з гори мій власник. Всі боки болять, — ревматизм.
Особливо люблю знаходитися в школі, там у мене є багато друзів, з якими мені весело і де я відпочиваю від домашніх справ.

7. Вправа «Сніжинка»
Мета: навчити учасників бачити різноманітність, виробляти навички неполярного мислення та толерантного ставлення до індивідуальних рис особистості.
Матеріали: аркуш паперу А-4 чи серветка.
Тренер роздає кожному учаснику аркуш паперу чи серветку і просить встати, повернутися спиною до кола. Потім тренер пропонує виконати наступне завдання:
1.     Розгорніть серветку чи візьміть аркуш паперу А-4.
2.     Складіть папір чи серветку вдвоє і відірвіть верхній лівій кут.
3.     Відірвіть ніжній правий кут.
4.     А тепер відірвіть ніжній лівий кут.
5.     Відірвіть правий верхній кут серветки / аркуша.
Тренер: А тепер прошу вас повернутися обличчям до кола, розгорніть свій виріб та покажіть присутнім. Можете присісти.

Рефлексія:
  • Чи всі справилися із поставленим завданням?
  • Яка «сніжинка», на вашу думку, ідеальна? Чому?
  • Чи можна, взагалі, вважати чиюсь «сніжинку» ідеальною, правильною? Чи бувають в природі однакові «сніжинки»?
  • Чи можна сказати, подивившись на «сніжинки», що кожна людина індивідуальна? Чому? Обґрунтуйте свою думку.
  • Чи проявили ви креативність під час виготовлення «сніжинок»?


8. Вправа «Чарівна крамниця»
Мета: надати можливість учасникам з’ясувати, яких якостей у них не вистачає, щоб бути ідеальними.
Тренер пропонує учасника подумати про те, якими особистими якостями вони володіють. Потім він пропонує уявити себе у чарівній крамниці, де один з учасників є продавцем і, де в обмін на свої якості (розум, сміливість, чесність, лінь, байдужість), яких, як вважають учасники, у них в надлишку, чи ті, від яких вони хотіли б позбутися, можна отримати інші особисті якості, необхідні для себе. «Покупець» здає свої якості, «продавець» говорить, чи є те, що потрібно.

Рефлексія:
  • Які Ваші враження від вправи?
  • В якій ролі Вам було комфортніше, в ролі «продавця» чи в ролі «покупця»?
  • Чи знайшли Ви ті якості, які шукали?
  • Чи будь-яка людська якість є цінністю?


9. Підпиття підсумків заняття.  Вправа «Побажання»
Тренер просить учасників повернутися до очікувань, які вони писали на початку тренінгу і висловити свої враження від роботи та спілкування, які зробили для себе. Потім учасники по черзі говорять свої побажання групі.

Вадим Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар