понеділок, 21 квітня 2014 р.

Система роботи соціального педагога за методом «Соціальний театр»

Соціальний театр НВК: ЗШ І-ІІІ ступенів був створений в жовтні 2012 року.  Ідея створення соціального театру в закладі належить  учням, які запропонували під час медіаційного кола програвати життєві ситуації і демонструвати конструктивні способи їх вирішення.  До складу театру вже залучено 15 учнів, серед яких діти із різних соціальних категорій. Перш за все – це учні«групи ризику» та діти, схильні до правопорушень, діти, які потребують підвищеної педагогічної уваги,  діти  з  особливими  освітніми  потребами, діти з багатодітних сімей, діти трудових мігрантів.
Соціальний театр дає змогу   дітям – акторам  зробити свого героя таким, яким він його собі уявляє, згідно з особливостями персонажа, соціальним статусом, а також внутрішніми переживаннями самого учня . Отже матеріалом для створення образів героїв вистави найчастіше служать особисті переживання акторів за подібністю або за контрастом. Вистави дають підліткам можливість висловити свої думки,  аналізувати, визначати власну позицію, проектувати моделі життя і допомагати іншим  у цьому, а також  є одним із способів самопрезентації, самовияву та самоактуалізації учнів.  Під час колективного та індивідуального процесу відбувається розвиток та формування навичок самоконтролю, саморегуляції, відповідальної поведінки, комунікації, позитивного образу «Я».
Мета створення соціального  театру є:

· апробація інноваційного методу профілактичної роботи серед підлітків та визначення ефективності даного методу;
· залучення до діяльності в театрі учнів з “групи ризику”, дітей з особливими освітніми потребами, дітей з багатодітних сімей, дітей-сиріт та позбавлених батьківської опіки, дітей трудових мігрантів;
· допомогти підліткам адаптуватися в соціумі;
· формування активної життєвої позиції.
Завдання, які соціальний театр закладу «НВК : ЗШ І-ІІІ ступенів-гімназії №2 ВМР» ставить перед собою:
· соціально-перетворювальний вплив на акторів театру;
· цілеспрямоване створення емоційно-збагачених виховних ситуацій, притаманних для підліткового віку;
· навчання підлітків методам конструктивного вирішення ситуацій;
· формування особистісно-розвивального спілкування;
· використання співпереживання, що передбачає розвиток у підлітків емоцій і почуттів;
· систематичний аналіз власних та чуттєвих вчинків як учасниками вистави, так і аудиторією;
· профілактика негативних явищ інноваційними методами.
Я, як керівник театру, завжди намагаюсь виконати ряд умов для ефективної співпраці з дітьми-акторами:
1. Цілісно  сприйняти  інформації, яку хоче повідомити дитина.
2. Емпатійно сприйняти  учня, незважаючи на різницю у віці, статі та інші відмінності.
3. Бережно ставитись  до самооцінки й образу «Я» актора
4. Формувати  довірливі стосунки з акторами.
Співпраця, що ґрунтується на довірі до юних акторів, вірі в їхні творчі сили, акторські здібності, можливості,  на мою думку, це основна  умова діяльності соціального театру.
За період роботи соціального театру,  за його участю відбувалося декілька заходів. Перший виступ соціального театру був під час тижня правових знань, учні  показали виставу на тему «Країна добра і справедливості» для учнів молодших класів, де продемонстрували сценки про права дітей. Виставу готували учні 7-8 класів для молодшої школи, оскільки їм було комфортніше працювати з молодшою аудиторією і вони почувалися більш впевнено. Маленькі глядачі з захопленням дивились виступ і пропонували нові теми для вистав. А для учнів середніх класів була продемонстрована  вистава «Не контакт «ВКонтакті», яка підіймає актуальну на сьогоднішній день тему безпеки дітей в Інтернеті. Виставу готували учні 11- го  класу, оскільки  дана тема в основному має місце серед учнів середньої  та старшої школи . Учням було легше висвітлити тему, оскільки вони самі являються активними користувачами Інтернету  та соціальних сітей.
 Також готується вистава «Паралелі»,  для старших класів про ранні статеві зв’язки та їх наслідки .
Кожного разу, підбираючи репертуар для сценічних постановок, ми намагаємось розкрити соціальні, психологічні, молодіжні проблеми, даючи змогу  включити підлітків у процес активного пізнання та засвоєння цінностей, стимулюємо бажання берегти себе і своє життя. Соціальний театр, розвиваючи емоції та почуття юних акторів    спирається на їх власний досвід переживань. Багаторазові емоційні переживання узагальнюються і пов'язуються  вже не із конкретною ситуацією, а зі способом моральної дії , що закріплюється  у відповідне етичне поняття, формує ціннісні орієнтації.
Результатами діяльності театру є те, що учні-актори  з різних соціальних категорій, змогли розвинути поведінкові  та  комунікативні  навики, організаторські здібності, нормалізували самооцінку , стали більш  відповідальними та ініціативними.  В процесі роботи над роллю та спектаклем учні  навчилися складним життєвим вмінням та навичкам: правильно розподіляти і використовувати час, ставити мету і досягати її, оцінювати якість своєї роботи і роботи партнерів, розуміти інших людей, конструктивно спілкуватися, а також підтримувати  певні ідеали та цінності та  подають  себе відповідно до соціально і культурно прийнятих способів дій і поведінки.  В порівнянні з виступами і лекціями, соціальний театр для глядачів став більш цікавим, оскільки вони могли не просто чути інформацію по темі,  а й споглядати актуальні для них  ситуації, а також приймати активну участь в конструктивному виході з них.

Соціальний педагог  закладу
«НВК: загальноосвітня школа
 І-ІІІ ступенів- гімназія №2»
Вацлава Ольга Михайлівна

Немає коментарів:

Дописати коментар