суботу, 11 січня 2014 р.

Твої права та обов'язки, дитино! Тренінг для підлітків

Твої права та обовязки, дитино!

          (Тренінг для підлітків 11-13 років)

    Актуальність теми: діти не мають достатньої інформації про права дитини та недостатньо ознайомлені з деякими аспектами їхніх прав, оскільки викладання правових знань у школі не дає повної інформації з цього питання.
     Мета: ознайомити дітей з їхніми правами в суспільстві та в сімї.

                                Завдання
1.    Дати інформацію про права дитини в загальному вигляді на основі Конвекції ООН.
2.    Інформувати дітей, як вони можуть захистити себе від насильства, образ та принижень.
      Аудиторія: 15-20 підлітків, віком 11-13 років.
     Тривалість проведення занять: 1-1,5 год.
      Кількість занять: 3.

Заняття 1
   Тема: Твої права, дитино!
   Мета: познайомившись і знявши емоційне напруження, психолог розпочинає з підлітками диспут про права дитини. Дати зрозуміти, як Конвекція про права дитини повязана з Декларацією про права людини.
   Обладнання: вислови, тезисний напис прав дитини та особливої турботи за дитиною на окремих папірцях (розміщують у вигляді таблиці на дошці), скотч.


              Права дитини

               Обовязки дитини



                                   Структура занять
1.   Оформлення аудиторії: написати вислови на дошці.
·     Знання права заслуговує на найбільшу повагу. (Ульпіан)
·   Рівність прав не в тому, що всі ними користуються, а в тому, що вони всім надані. (Сенека)
2.   Інформування підлітків про Конвекцію про права дитини.
    ООН у Загальній декларації прав людини та Міжнародних пактах про права людини проголосила й погодилась з тим, що кожна людина має володіти всіма зазначеними в них правами і свободами. Загальна декларація прав людини була прийнята 10 грудня 1948 року Генеральною Асамблеєю ООН. Її метою було «…визнання гідності, яка властива всім членам людської сім’ї, рівних і невід’ємних правах кожної людини.., що є основою свободи.., справедливості та загального миру…» ООН у загальній декларації прав людини проголосила, що діти мають право на особливе піклування та допомогу.
       20 листопада 1989 року Генеральною асамблеєю ООН, на основі декларації прав людини, була прийнята конвекція про права дитини, ратифікована Україною 17 лютого 1991 року. Було визнано, що діти є повноправними членами суспільства, які мають право на особливе піклування та захист.
     А тепер разом із Вами ми зясуємо, які мають права діти.
      (Разом з дітьми проговорюються їхні права, потім їх оформлюють у вигляді таблиці на дошці)

              Усі діти мають право
·              Вільно висловлювати свої право.
·              На отримання інформації.
·              На медичну допомогу.
·              На свободу совісті, думок, релігії.
·              Вільно спілкуватися.
·              На відпочинок і дозвілля.
·              На повноцінне харчування.
·              На отримання освіти.
·              На любов і спілкування.

             Особлива турбота
·              Про дітей без сімї.
·              Про дітей-інвалідів.
·              Про дітей-біженців.
·              Дітей, які перебувають у конфлікті.

                                     Заняття 2
Тема: Вирішення ситуації.
Мета: дати зрозуміти, яку роль відіграють суспільство та окремі організації у захисті прав дитини. Підліткам дати зрозуміти їхню захищеність у суспільстві, навчити дітей захищати свої права та знаходити правильні рішення.
 Обладнання: папір, конверт розміром 10х30 см із написом «Пошта довіри», 3 картки з назвами закладів на них.

                             Структура занять
1. Організація заняття.
 Психолог створює атмосферу доброзичливого спілкування. Разом із дітьми аналізує діяльність закладів, які виступають на захист дітей.
2.  Аналіз діяльності закладів.
 Психолог: діти, давайте зясуємо, які організації відіграють провідну роль у захисті прав дитини?
 Діти перелічують організації, які відіграють провідну роль у захисті прав дитини. Ознайомлюються з головними обов’язками цих організацій із питань захисту.
3.  Розподіл учасників на групи.
 Учнів поділити на три команди, кожна команда повинна зайняти свої місця. Розглядаючи ситуації, кожна команда повинна розв’язати їх і вирішити проблему, використовуючи функції вказаного закладу:
1 група – лікарня;
2 група – міліція;
3 група – школа;
4 Вирішення ситуацій.
Психолог ознайомлює підлітків із ситуаціями, які потім будуть розглянуті нашими закладами. Підлітки повинні визначити головні завдання закладів у вирішенні таких ситуацій.
Ситуації подані психологом у листівках.

                            Ситуації
1.   Після розлучення мати заборонила своєму сину-підлітку зустрічатися з батьком. За зустрічі з батьком вона постійно карала сина, бо не бажала, щоб батько впливав на погляди та інтереси сина.
Дитина почала конфліктувати, агресивно реагувати на зауваження з боку інших. Хлопчик потоваришував із підлітками, які мають неадекватну поведінку. Серед них він шукає авторитетну для нього людини. Перестав цікавитися шкільним життям.
Мати не розуміє дії свого сина і звернулася до нас по допомогу.
Допоможіть вирішити цю ситуацію…

2.   До нас звернулася інша жінка по допомогу.
Вона звинувачувала свою доньку-підлітка в негативному ставленні до неї. Вона розповіла нам таке.
Одного разу, коли донька була в бабусі під час канікул, мати вирішила поприбирати в кімнаті доньки. Під час прибирання вона знайшла контрацептиви.
Після повернення доньки мати провела досить різку розмову. Донька перестала довіряти матері.

                          Заняття 3
Тема: Твої права та обов’язки, дитино!
Мета: з’ясувати, чи засвоїли діти свої права. Дати зрозуміти дітям, що права дитини пов’язані з їхніми обов’язками. Проаналізувати, чи вміють діти в разі порушення прав їхніх знаходити компромісне рішення. Підбити підсумки.
Обладнання: листи від дітей, які надійшли до «Пошти довіри», права та обов’язки дитини написати на дошці.

                       Структурна занять
1.  Оформити аудиторію
А) написати вислови на дошці
Усе, на що людина має право, дозволене, але не на все, що дозволене, вона має право.
Б) разом із дітьми психолог пригадує права дитини та з’ясовує їхні обов’язки (психолог занотовує подану інформацію на дошці у вигляді таблиці).
2. Діти повинні зрозуміти протягом заняття, що права дитини пов’язані з їхніми обов’язками. Психолог встановлює доброзичливу атмосферу під час заняття. Після обговорення прав та обов’язків дитини психолог аналізує вислови М. М. Корсунова та Л. Толстого; переходить до вирішень ситуацій, які надійшли до «Пошти довіри».
3. обговорення ситуацій із листівок (до проведення занять психолог переглянув ці листівки й виокремив низку ситуацій з листівок для обговорення).
Психолог: переглянувши пошту довіри, ми передали деякі листівки до закладу «Допоможи собі сам». Роль і функції даного закладу будемо виконувати ми з вами. Нам необхідно обговорити кожну ситуацію, звертаючи увагу на права та обов’язки дитини.
Психолог і діти повинні вирішити ситуацію на компромісній основі. Треба пам’ятати, що проблеми взяті з життя дітей і не є вигадкою…
Після обговорення підбити підсумки заняття. Діти на окремих листівках занотовують свої враження й побажання щодо проведення тренінгу «Твої права та обов’язки, дитино!»
Тренінг завершується музичним супроводом.

В. Матющенко, практичний психолог ЗШ № 11, 
м. Шостка, Сумська обл.

Немає коментарів:

Дописати коментар