За матеріалами В. Гнатюк - соціального педагога ЗШ І-ІІІ ст. № 11 м. Вінниці
Дискусія "Подвійний стандарт в очікуваннях суспільства
щодо поведінки чоловіків і
жінок"
Мета : сприяти створенню критичного
погляду на поведінку чоловіків і жінок у різних життєвих ситуаціях.
Ведучим пропонуються наступні варіанти тем для обговорення : кар'єра в житті чоловіка та жінки ; проблеми працевлаштування і зарплатні чоловіка і жінки ; морально-етичні проблеми життя чоловіків і жінок (пияцтво, розлучення, відмова від дітей, прояв милосердя чи жорстокості, сексуальна зрада, тощо). У висновку ведучий має наголосити на тому, що отримана інформація не є приводом для конфліктів у суспільстві, а дає можливість формування
критичного погляду на поведінку чоловіків і жінок у різних життєвих ситуаціях.
Висловленні уявлення (за результатами опитування) дуже
стійкі і тому певним чином впливають на людей, змушують у такий спосіб будувати свою поведінку, щоб вона відповідала соціальним очікуванням. Стандартизовані уявлення про моделі поведінки і риси характеру, які відповідають поняттям "чоловіче" і "жіноче" , прийнято визначати поняттям
"гендерні стереотипи".
Гра "Дівчата - хлопці"
Мета: усвідомлення відмінностей у
поведінці дівчат та хлопців, які відбивають деякі
традиції або стереотипи, притаманні даному суспільству.
Ведучий
пропонує одному з учасників вийти за двері, усі останні розбиваються на 2
команди: "дівчата" і "хлопці". У кожній з них можуть бути
представники обох статей. Групам дається 2 хвилини на підготовку. За цей час
треба обрати ті чи інші дії, притаманні "хлопцям" або
"дівчатам", котрі учасники виконуватимуть усі разом. Той, хто
знаходиться за дверима, повинен зрозуміти, де "хлопці", а де
"дівчата", і що вони роблять. Після його відповіді тренер запитує, на
які ознаки він орієнтувався. Дискусія щодо доцільності переваги тендерних
стереотипів
Вправа «Переваги-недоліки»
Мета : формування
критичного ставлення до змісту традиційних стереотипів.
Хід роботи: Ведучий
пропонує проаналізувати переваги і недоліки найбільш розповсюджених тендерних
уявлень для чоловіків і жінок, (чоловік - добувач, жінка - берегиня родинного
вогнищу). Усі висловлювання, ідеї записуються на дошці в таблицю. Ця вправа
відкриває високу "ціну" тендерного міфу для життя і здоров'я
чоловіків і особисту нестійкість, вузькість життєвого простору для жінок.
Учасники мають дійти до висновку, що несвідоме слідування традиційним життєвим
стереотипам обмежує самореалізацію і життєвий простір індивіда, погіршує якість
реального життя, його тривалість.
Для чоловіка
|
Для жінки
|
переваги недоліки
|
переваги недоліки
|
"Аналіз складових гендерних ролей"
Мета: гармонізація уявлень підлітків про
тендерні ролі
Ведучий : «Кожна людина в своєму
житті грає кілька ролей у суспільстві залежно від ситуації. Роль має свою мету
та спрямованість. Це шаблон, за яким ми будуємо власну поведінку. Іноді роль
приносить нам певні переваги, іноді створює труднощі. Усвідомлювати, які ролі
ми граємо, дізнаватися, які ролі грають оточуючі,
необхідно для більш ефективної взаємодії з іншими і насамперед з самим собою. Адже часто проблеми людини виникають тому, що вона грає в житті протилежні ролі, котрі мають різні цінності і цілі."
Учасникам пропонується проаналізувати наступні складові тендерних ролей:
переваги і недоліки, переконання і цінності, дії, здібності, соціальний контекст.
Наприклад, роль "берегиня родинного вогнища"
Переваги і недоліки: - не треба кожного дня далеко їздити на роботу, можна скласти розклад своїх справ - "+" ; низький
соціальний статус, вузьке коло спілкування - "-".
Переконання і цінності (віра, мета, принципи): орієнтація на піклування про
інших, на родину, дім.
Характерні дії (вчинки): піклується, прибирає дім, готує їжу, допомагає
всім членам родини.
Здібності (можливості і уміння) : любов, розуміння, терпіння, прощення, вміння вислухати, допомога.
Соціальний контекст (сфера життя, у якій реалізується роль): родина.
Підсумок : Аналіз яких тендерних ролей викликав найбільше труднощів ? Які
тендерні ролі мають, на ваш погляд, більше негативних сторін ? що було для вас новим при виконанні завдання?
Складові аналізу
ролі
|
Назва гендерної
ролі
|
|||
Переваги і
недоліки
|
||||
Переконання,
цінності
|
||||
Дії
|
||||
Здібності
|
||||
Соціальний
контекст
|
Немає коментарів:
Дописати коментар