середу, 5 червня 2013 р.

Тренінгове заняття для учнів 7-9 класів “Креативний процес”


Мета: Створити атмосферу творчості, креативності та надати учасникам групи відчути на собі  елементи креативного процесу. Сприяти розвитку креативності. Виховувати впевненість у собі.

Структура заняття


Види роботи
Орієнтовна тривалість, хв.
(90 хв)

Ресурсне забезпечення
Вступ.
Привітання
Правила роботи.

Вправа  “Очікування”.

5
2

5

Бейджики, фломастери
Плакат “Правила роботи групи”.
Плакат , стікери
Основна частина
Інформаційне повідомлення
Вправа  “Апельсин”. Н.Ю. Хрящової
Вправа “Передай предмет”.
Вправа  “Угадай”.




8
15
8-10
15




м’ячик

булавка та карточки, на яких написано : сон, ніч, ромашка, веселощі, весна, Новий рік, фараон, бухгалтер, організм, навчання.
Заключна частина
Вправа “Асоціації”
Чи виправдалися  ваші очікування
Підбиття підсумків.

8-10
5
2


Плакат , стікери

І. Вступ.
Мета: активізація учасників групи.
1. Сьогодні тема нашого заняття “Креативний процес”. Для того, щоб розпочати роботу, треба написати своє ім’я на маленькому аркуші паперу, закласти його у бейджик і прикріпити до одягу.
Тепер я попрошу кожного учасника назвати своє ім’я й продовжити речення: “Хочу побажати”
2.Правила роботи.
·         тут та зараз (говорити про те , що відбувається зараз у групі);
·         конфіденційність (кожен з учасників тренінгу морально відповідає за інформацію, яку учасники повідомляють про себе);
·         відвертість (кожен говорить про свої почуття, думки, враження, які є насправді) ;
·         толерантність (приймати іншого з повагою таким, який він є, не порушуючи його прав та не принижуючи своєї честі та гідності)
·         безоціночність (ми не ставимо оцінку, не визначаємо, добре це чи погано);
·         доброзичливість (добрий настрій до кожного).
3. Вправа  “Очікування”.
Учасникам пропонується написати на стікерах 1-2 фрази та, прикріплюючи на плакат, розповісти, що кожен очікує від заняття.
ІІ. Основна частина.
1 Інформаційне повідомлення.
Поняття “творчість” В.М. Бехтерев описує як створення нового (нових ідей, задумів, нових підходів, нових рішень, нових процесів, або нових джерел). Творець – людина, тому креативність – це потенціал, внутрішній ресурс людини. Недарма за новою 12 бальною системою оцінювання най­вищі бали отримують учні тоді, коли виявляють творчість.
Креативність (від лат. сreatio - творення) – творчий дух, творчий потенціал індивіда, його творчі здібності, що виявляються не тільки в оригінальних продуктах діяльності, але й у мисленні, почуттях та спілкуванні з іншими людьми.
Креативністьздатність людини до конструктивного, нестандартного мислення, а також осмислення та розвитку свого досвіду.
Навіщо потрібна креативність та кому вона протрібна?
Креативність проявляє себе багатогранно. Це  – швидкість, гнучкість, точність, оригінальність мислення, багата уява, почуття гумору, наявність високих естетичних запитів, ступінь деталізації образу проблеми. Суттєвою умовою актуалізації креативності є витримка та впевненість у собі.
Креативність однаково необхідна людині в навчанні, в роботі, в спілкуванні, в повсякденному житті.
Креативність визначає успішність людини, яка обрала професію в соціальній сфері у взаємовідносинах людина-людина: психолог, соціальний педагог, вчитель, продавець, політтехнолог, політик, керівник…. М.М.Бахтін, називаючи людину “безкінечною функцією”, говорить: “Людина ні в одну мить не співпадає сама із собою”. Таким чином, робота з людьми виключає стандартні підходи та повинна носити творчий характер.
Креативність допомагає знаходити оригінальні рішення важких технічних, організаторських, наукових проблем, визначати проблему у звичних, давно знайомих ситуаціях, створювати художні твори. Креативність не має обмежень, вона властива і домогосподарці, яка винайшла новий соус до м’яса, і водієві тролейбуса, який цікаво розповідає про наступні зупинки,  і молодому художнику, який пише свій перший шедевр, і науковцю, який побачив нову проблему в добре знайомій темі, - всім.
Креативниа людина має високу привабливість у спілкуванні Вона притягає до себе людей, які разом проводять багато часу, та не помічають течії часу, так само, як ми це робимо, сидячи біля вогню чи дивлячись на морські хвилі. При цьому привабливість творчої, креативної людини пов’язана не тільки з її постійним розвитком, зміною, але й з її відкритістю до нового досвіду, яка у свою чергу продовжує спіраль розвитку.
Креативність виступає потужним фактором розвитку особистості, який визначає готовність змінюватись, відмовлятись від стереотипів, від того, що перешкоджає розвітку.
Найголовніше те, що змінюваність сучасного світу вимагає від нас бути креативними. Кожній людині властива креативність в тій або іншій мірі, важливо знайти засоби, які дозволяють формувати навички та вміння керувати креативним процесом, розвивати креативність.
Час наш обмежений, а встигнути треба якомога більше і мені хотілося, щоб ви відчули на собі деякі елементи креативного процесу. Цей творчий процес часто радісний, особливо коли творча задача вирішується, де є отриманий результат. Тому…
2.Вправа “Апельсин”
Мета: розуміння того, що таке креативність, барьєри креативного процесу.
Хід вправи: учасники сидять по колу. У ведучого в руках м’яч.
Уявіть, що це апельсин. Потрібно звернутися до того, кому ви будете кидати апельсин та сказати, який апельсин ви кидаєте. Наприклад: Світлана, помаранчевий. Світлана спіймала апельсин та продовжує далі. Будьте уважні: постарайтеся не повторювати вже сказані якості, властивості апельсина, постарайтесь, щоб апельсин побував у кожного учасника групи.
Тренер починає роботу. Під час виконання він спонукає учасників до більш динамічного виконання завдання, наприклад: “Давайте спробуємо працювати швидше”.
Обговорення. Коли гра набрала темп, м’яч побував у кожного 2-4 раза, можна припинити виконання завдання та  переходити до обговорення.
Запитання.
Як до вас приходила відповідь?
Що допомагало, що заважало?
Що ви відчуваєте?

Звернути увагу на те, що відповідь спочатку знаходилась в одному полі, наприклад, колір. Потім переходила в інше поле знань, наприклад, країна-виробник. Пошук відповіді розпочинається зі звернення до власного досвіду.

3.Вправа “Передай предмет”.
Мета: розвивати вміння невербально показувати предмет.
 Хід вправи: Стаємо по колу. Справа від мене учасник  спочатку детально покаже невербально якийсь предмет та передасть його наступному. Той, хто прийняв, повинен передати його невербально далі, і так по колу до тіх пір, доки учасник зліва від мене передасть цей предмет мені.
Запитання.
Як до вас приходила відповідь?
Що допомагало, що заважало?
Що ви відчуваєте?

4.Вправа “Угадай”.
Мета: розуміння того, що таке креативність, які є проявлення креативності, барьєри креативного процесу.
 Хід вправи: учасники сидять по колу. У ведучого в руках карточки, на яких написано : сон, ніч, ромашка, веселощі, весна, Новий рік, фараон, бухгалтер, організм.
Зараз я приколю карточку на спину одному з учасників – ведучому так, щоб він не знав, що написано на карточці. Ми всі зможемо прочитати, але не будемо говорити, що ми прочитали. Завдання ведучого – взнати, що написано на карточці.  За своїм вибором ведучий звертається до когось, той невербально повідомляє, що написано на карточці. Якщо відповідь не знайдена, можливо звертатися до кількох учасників.
Обговорення.
Запитання.
Як до вас приходила відповідь?
Що допомагало, що заважало?
Що ви відчуваєте?
Звернути увагу на того, хто відгадує, як виникає відповідь, які стани він переживає.
Аналіз труднощів дозволяє визначити стереотипи: низька самооцінка, страх не знайти відповідь, орієнтація на оцінку.
Звернути увагу на стадії та фази творчого процесу.
     
ІІІ. Заключна частина.
1.Вправа “Асоціації”
Мета: надати можливисть кожному учаснику тренінгу отримати зворотній зв'язок у доброзичливої атмосфері.
Хід вправи: всі учасники сидять по колу.
Спочатку кожен  говорить свою асоціацію з місяцем на свого сусіда справа, починає учасник справа від мене.
Потім потрібно сісти у послідовності від січня до грудня і автор асоціації пояснює її.

2.Чи справдилися ваші очікування

Таким чином ми спробували на собі відчути особливості  та елементи креативного процесу, або вирішення творчих завдань, і це безумовно супроводжувалося вашими думками, почуттями, враженнями тощо. Я би хотіла, щоб ви зараз поділились своїми враженнями, можливо, висновками, спостереженнями, та відповіли на запитання: “ Чи справдилися ваші очікування?”
Психолог підсумовує.

3.Підбиття підсумків.
Памятайте: знайомий нам світ відокремлений від світу невідомого дуже тонкою таємницею, іноді майже умовною гранню. “Край світу за кожним кутком”,- пише Кузнєцов. Тому не дивно, що пройти цю грань й, більш того, зробити це неординарно вдається тим, хто постійно розсуває межі невідомого, не визнає їх недоторканість.
Сподіваюсь, вам є про що подумати, а можливо, й зробити: прочитати наукову статю не з вашої полички, зробити новий рецепт торта, або прикрасити свою кімнату своїм малюнком, тощо.

 Дякую всім за активність та творчість. До наступної зустрічі.

Базалійська Л.П.

Немає коментарів:

Дописати коментар