середу, 17 квітня 2013 р.


Тренінгове заняття 
«Інтернет та ігроманія – сучасна залежність номер один»

Мета: познайомити учасників тренінгу з новим видом душевних хвороб — ігроманією, зависання у Інтернеті; навчити усвідомлено розрізняти розвагу та безсвідоме прагнення до перебування у мережі чи за комп’ютерною грою.

Види роботи

Орієнтована тривалість, хв.

Матеріали

1.      
Вступне слово тренера
10

2.      
Вправа «Побажання на день»
10
М’яч для гри на воді
3.      
Повторення правил
10

4.      
Вправа «Очікування від тренінгу»
5
Плакат із зображенням сундука (валізи), стікери, ручки
5.      
Вправа «Виникнення залежності»
20

6.      
Вправа «Позитив і негатив»
25

Перерва

20

7.       
Вправа «Як би ви вчинили?»
35
Картки з ситуаціями
8.      
Дискусія «Я контролюю залежність, чи вона керує мною»
35

9.      
Вправа «Моє дитинство»
5

10.   
Підбиття підсумків
5

Приблизний час
180


1.    Вступне слово тренера
Тренер оголошує тему та мету завдання та пояснює учасникам, про нові  види  залежності: комп’ютерна й Інтернет-залежність та іграманію.

2.    Вправа «Побажання на день»
Мета:  далі знайомити учасників між собою, створити умови для ефективної співпраці.
Матеріали: м’яч для гри на воді.
Хід виконання: Тренер. Почнемо нашу роботу з висловлення один одному побажанням на цей день. Воно має бути коротким, одне – два слова.  Ви кидаєте м’яч тому, кому хочете побажати, і водночас висловлюєте це побажання. Той, кому кинули м’яча, кидає його наступному учасникові, висловлюючи побажання на сьогоднішній день. Будемо уважно стежити за тим, щоб м’яч побував у всіх, і постараємося нікого не пропустити.

3.    Повторення правил
Мета: повторити правила роботи групи, створити робочу та доброзичливу атмосферу під час заняття.
Хід виконання: повторення відбувається у вигляді „Синкону”. Тренер на фліп-чарті пише схему за якою буде відбуватися повторення правил:
1.     іменник (3 слова);
2.     прикметник (3 слова);
3.     дієслово (2 слова – без частки не);
4.     крилата фраза;
5.     речення.
Група об’єднується на підгрупи, кожна підгрупа складає «Синкон» до двох правил. Потім кожна група зачитує свій «Синкон».

4.    Вправа «Очікування»
Мета:  визначення сподівань та очікувань учасників від заняття.
Матеріали: плакат із зображенням сундука або валізи, стікери, ручки.
Хід виконання: тренер просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, сформулювати це однією фразою. Далі ці вислови треба записати на стікерах і прикріпити на плакаті із зображенням сундука чи валізи.

5. Вправа «Виникнення залежності»
Мета:  усвідомлення учасниками, що є багато ситуацій, наслідками яких може бути загроза для здоров’я, загроза залежності, як хімічної, так і емоційної.

Залежність — це складний, тугий вузол, який руйнує вирішення

особистісних проблем.


Хід виконання: група ділиться на дві підгрупи.
Тренер. Напишіть перелік можливих шкідливих звичок, які спонукають до залежності. Яка поведінка, по-вашому, відповідає поняттю «залежність»?

Хімічна залежність
Емоційна залежність (За Дж. Сулером)
Алкоголь
Марихуана
ЛСД
Кокаїн
Героїн
Транквілізатори
Антидепресанти
Снодійне
Анальгетики
Паління
Чай
Кава
Солодке
Солоне
Шоколад
Насіння
Горіхи
Переїдання
Інтернет-залежність
Мастурбація
Надмірна турбота щодо когось
Постійне бажання їсти
Голодування
Нерозбірливість у їжі
Самокатування
Працелюбність
Постійні забиті місця, подряпини, рани
Надмірне захоплення спортом
Бажання гризти нігті, відкушувати шматочки шкіри
Часте бажання почухатися
Макіяж, манікюр
Захопленість оздоровчими системами
Прагнення над охайності
Мастурбація при перегляді порнографії
Одержимість чистотою й порядком у будинку
Періоди закоханості до різних людей, часто без взаємності
Надмірна ощадливість
Романи з «негідниками»
Бажання постійно витрачати гроші
Бажання подзвонити комусь
Постійне бажання спати
Ігри (настільні, відео, комп’ютерні)
Поспіх, постійна зайнятість
Прагнення ризику, азарт
Бажання постійно слухати радіо
Прагнення брати речі й гроші без дозволу
Постійно увімкнений телевізор
Брехливість
Схильність до фантазій
Схильність до насильства
Сексуальні фантазії
Читання всього підряд
Одержимість сексом
Бажання їздити з підвищеною швидкістю
Прагнення не пов'язувати себе сімейними зв'язками
Садомазохізм
Пристрасть до телесеріалів
Небезпека, ризик
Часті хвороби
Відкладання всього на потім
Періодичне відчуття слабкості
Відгородженість від людей
Відчуття, що ви нещасні
Постійні скарги
Відчуття себе жертвою, мучеником
Бажання читати увесь час.

6.    Вправа «Позитив і негатив»
Мета: з’ясувати уявлення учасників про наслідки від ігроманії та Інтернет-залежності.
Хід виконання: групи діляться на чотири підгрупи:
1-ша пише шкідливі наслідки ігрозалежності;
2-га пише позитивні наслідки ігрозалежності;
3-тя пише негативні наслідки Інтернет-залежності;
4-та пише позитивні наслідки Інтернет-залежності.

7. Вправа «Як би ви вчинили?»
Мета: на прикладі конкретних ситуацій навчити молодь оцінювати ступінь ризику потрапляння у залежність від ігор та Інтернету.
Хід виконання: тренер об’єднує учасників у дві підгрупи. Кожна підгрупа отримує картки з описом ситуації та відповідає на запитання до них. Після того, як обидві групи закінчили обговорення, тренер підводить підсумки.

Ситуація 1

Ваш найкращий друг Антон,  проводить багато часу у гральних автоматах чи якщо не має такої можливості,  грає у дворі з підлітками  у  азартні ігри. Часто на гроші або речі.

Запитання:
1.           Що б ви зробили у такій ситуації? Напишіть шляхи, які б ви використали під час розмови з ним.
2.           Чи ви повинні розповісти батькам про залежність їх сина? Якщо «так» (або  «ні»), то чому?
3.           Чи потрібно відвести Антона до лікаря чи психолога, який би допоміг йому подолати цю залежність?

Ситуація 2

Борис  у  десятій години  ранку пропонує піти  Костянтину на вулицю погуляти з друзями. Костянтин  відмовляє другові, кажучи, що він ще не виспався, бо  до чотирьох годин ранку «зависав» у Інтернеті.

Запитання:
1.           Чи повинен Борис розповісти другові про шкоду для здоров’я, яку викликає постійна робота за комп’ютером, не кажучи про «зависання» у Інтернеті?
2.           Як ви вважаєте, чи налякає інформація Костю про  втрату  друзів?
3.           Як треба поступити друзям Костянтина, щоб він перестав перебувати у Інтернеті вночі? Звичайно, крім способу відімкнення від Інтернету.

Ситуація 3

Олександр закинув навчання, бо почав грати у модні, сучасні  комп’ютерні ігри цілий  вечір,  аж  до  півночі, а бувало  і  до  ранку.  Мати знає  про  захоплення  сина  та  нічого  йому не каже.

Запитання:
1.           Що треба робити у такій ситуації  в  першу чергу? Спочатку поговорити з Олександром чи з його мамою?
2.           Як ви оцінюєте позицію мами?
3.           Як тепер  бути  з  навчання  у  школі, якщо тебе постійно  «кличе»   комп’ютерна  гра  з  її  рівнями успіху?


До уваги тренера!

1) Ви можете змінити запропоновані ситуації на свій розсуд.
2) Ви можете запропонувати варіанти відповіді до даних ситуацій:

Ситуація 1
А. Що я можу зробити. У нього є своя голова на плечах
Б. Розповім про це дорослим (батькам чи вчителям)  
В. Поговорив з ним один на один. Спитав у нього про мету гри в азартні ігри. І якщо б він відповів, що йому потрібні гроші, то запропонував би влаштуватися на роботу
Г. Попрохав би його більше не грати

Ситуація 2
А. Борис побажав «На добраніч, друже. Нехай тобі присняться Інтернет-сайти»
Б. Борис наполіг на тому, щоб Костя пішов гуляти, не дивлячись на те, що він «зависав» у Інтернеті до чотирьох годин ранку
В. Борис: «Як знаєш»
Г. Борис не очікував такої відповіді, розгубився, покліпав очима і пішов собі 

Ситуація 3
А. Якщо мама дозволяє, то нехай грає скільки хоче
Б. Не бажає навчатися, то хай йде заробляти гроші
В. Пояснити обом, що ігри на комп’ютері  не зроблять з Олександра повноцінну людину

8. Дискусія на тему «Я контролюю залежність, чи вона керує мною?»
Мета:  ще раз переконатися  у  тому,  що  учасники  засвоїли сьогоднішню  інформацію.
Хід виконання: групу тренер об’єднує у дві підгрупи. Одна підгрупа відстоює думку, що «Я контролюю залежність», друга підгрупа  -  «Залежність керує мною».
Рефлексія:
—Яку позицію було легше зайняти: відстоювати себе  чи  зайняти позицію песиміста?
—Які основні методи використовували ви під час переконання супротивників?
Чи вдалося когось з іншої підгрупи групи переконати?

9. Вправа «Моє дитинство»
Мета: активізація приємних спогадів, відсторонення думок від перебігу дискусії.
Хід виконання: тренер пропонує заплющити очі й згадати найщасливіший, найприємніший спогад із дитинства.
По колу передають  м’яку іграшку, той, хто її отримує, за бажанням, ділиться своїми спогадами з дитинства.

10. Підбиття підсумків
Тренер. Повернемось до наших очікувань. Якщо вони здійснились, то кожен із вас нехай підійде до нашої символічної скрині та «вийме з неї» свій коштовний камінець.

Вадим Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар