Digital Clock and Date

вівторок, 9 квітня 2013 р.

Тренінгове заняття «Вплив телебачення на свідомість сучасної молоді»


Мета тренінгу: активізувати критичне, аналітичне ставлення учасників до впливу телебачення на свідомість, визначити основні прийоми телебачення.

Види роботи
Орієнтована тривалість, хв.
 1
Вступне слово тренера
10

 2
Вправа на знайомство
10

 3
Вправа «Вироблення правил роботи»
10
Ватман
 4
Вправа «Очікування від тренінгу»
5
Плакат з малюнком дерева, стікери, ручки
 5
Анкетування  «Ти та засоби масової інформації, комп’ютер»
10
Бланки з анкетою, ручки
 6
Вправа «Моє життя»
35
Аркуш А-4, ручки, ватман
 7
Вправа «Я — герой телесеріалу»
20
Папірці для запису, ручки
Перерва
20

 8
Інформаційне повідомлення    «Функції ЗМІ, що впливають на свідомість людини»
5
Аркуш А-3 з функціями ЗМІ
 9
Вправа «Митці та критики кінопремії «Оскар»
30
Папір, ручки, олівці, фломастери, маркери, скотч, кнопки,пластилін.
 10
Тест «Чи телеман я?»
10
Бланк з тестом
 11
Домашнє завдання
5
Бланк із  завданням
 12
Підбиття підсумків
10

Приблизний час
180



1.   Вступне слово тренера
Мета: ознайомити учасників тренінгу з темою та основними проблемами  нашого сьогоднішньої зустрічі.
Тренер. Багато людей, як молоді, так і літніх, присвячують перегляду телепрограм значну частину свого часу. Опитування показують, що до 18 років американський підліток провів у телевізора в середньому 15 000 годин! І це тільки телевізор! А ще робота за комп’ютером, в Інтернеті. І те, що це справжнісінька пристрасть, стає очевидною, коли затяті телемани намагаються від неї позбутися.
«Мене непереборно тягне до телевізора. Коли він працює, я не можу його не дивитися. Виключити його вище моїх сил... У мене просто руки не підіймаються це зробити. Так і сиджу перед ним годинами». Хто говорить це — підліток? Ні, викладач англійської мови в коледжі! Але й серед підлітків є телемани. У США проводився експеримент «Тиждень без телевізора». От що розповіли ті, хто погодився брати у ньому участь:
· «Мені так погано... Я просто божеволію» (12-літня С’юзан).
· «Боюся, що не зможу позбутися цієї звички. Я так люблю дивитися телевізор!» (13-літня Лінда).
Не дивно, що, як тільки-но експеримент закінчився, більшість підлітків, які в ньому брали участь, стрімголов кинулися до своїх телевізорів. Однак подібна телеманія — зовсім не жарт, оскільки через неї в людей може виникнути занадто багато проблем. Про них ми й поговоримо сьогодні.

2.     Вправа на знайомство
Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, хороший настрій, згуртувати групу.
Хід виконання: тренер (соціальний педагог, практичний психолог, шкільний психолог чи вчитель, який має спеціальні навичку у роботі з групою) просить учасників тренінгу по черзі назвати своє ім’я, основне занять та хобі. Тренер починає першим. Потім пропонує повернутися до свого сусіда з праворуч і привітатися з ним особисто, називаючи його по імені. Далі — повернутися до свого сусіда з ліва і так само привітатися з ним.
Рефлексія
Що ви відчували?
— Чи запам’ятали ви імена учасників тренінгу?
Скільки імен ви запам’ятали?

3. Вправа «Вироблення правил роботи»
Мета: прийняття правил роботи групи.
Хід виконання: учасники складають та приймають правила роботи для даної групи на час роботи у цьому тренінгу і намагаються їх дотримуватися.
Орієнтовні правила роботи групи:
1)    Приходити вчасно
2)    Спілкування за принципом «тут і тепер»
3)    Конфіденційність
4)    Мобільні на «вібро»
5)    Говорити від власного імені
6)    Оцінювати факти, а не людину
7)    Активність
8)    Лаконічність
9)    Толерантність
10)     Відповідальність за свої слова та вчинки
11)     Чесність та щирість


4.  Вправа  «Очікування від тренінгу»
Мета: визначення сподівань та очікувань учасників щодо заняття.
Матеріали: плакат з малюнком дерева, стікери, ручки.
Хід виконання: тренер просить учасників подумати, чого вони очікують від заняття, сформулювати це однією фразою. Вислови записуютьо на стікерах і прикріплюють на плакат дерева (на кроні дерева, його гілках, або біля крони).

5. Анкетування  «Ти та засоби масової інформації, комп’ютер»
Мета: анонімне діагностування  учасників групи для перевірки їхньої життєвої позиції по відношенню до засобів масової комунікації, самоаналіз.
Матеріали: бланки з анкетою, ручки.
Хід виконання: учасникам тренінгу роздають бланки з анкетою. Відповівши на запитання,  учасники повертають заповнені бланки тренеру для подальшої обробки результатів.

Бланк анкети

«_______»__________20__р.
1. Вік____________                                                              2. Стать ________
3. Яким засобам масової інформації Ви надаєте найбільшу перевагу:
а) Інтернету 
б) телебаченню 
в) радіо
г)пресі 


4. Скільки часу Ви проводите за телевізором?
а) у робочий день ___________
б) у вихідний день___________
5. Які передачі Ви дивитеся по телевізору
а) новини 
б) музичні  програми 
в) художні фільми 
г) серіали
д)розважальні програми 
е) політичні програми 
є) спорт 
ж) мультфільми 
з) все підряд 


6. Ви дивитися по телебаченню художні фільми, то це
а) українські фільми 
б) закордонні фільми   (вкажіть країну)___________________
7. Яким фільмам надається перевагу?
а) комедії
б) трилери
в) документальні
г)мюзикли
д) детективи
е) містика
є) мелодрами  
ж) фільми жаху
з) бойовики
і) інші (вкажіть)_____________________________


8. Яким телевізійним каналам ви надаєте перевагу?
1.__________________________________________
2.__________________________________________
3.__________________________________________
4.__________________________________________
5.__________________________________________
9. Який телевізійний герой Вам найбільше подобається і чим? Якщо є такий. (Вкажіть героя і риси, притаманні  йому)
________________________________________________________________
________________________________________________________________
10. Якщо у вас вдома є ПК ( так / ні ), то Ви на ньому:
а) слухаєте музику 
б) дивитися фільми 
в) граєте у ігри  
г) працюєте з робочими, науковими програми 
11. Скільки часу ви проводите за комп’ютером?
а) у робочий день ___________
б) у вихідний день___________
12. Що вам дає комп’ютер, відео, телебачення, Інтернет? ________________________________________________________________
________________________________________________________________
13. Які у вас виникають почуття, коли ви бачиш на екрані форми насильства ? ________________________________________________________________
________________________________________________________________
Дякуємо за співпрацю!

6. Вправа «Моє життя»
Мета: оцінити своє життя проаналізувати і розглянути його очима іншої людини.
Матеріали: аркуш паперу формату  А-4, ручки, ватман.
Хід виконання: на аркуші паперу учасники тренінгу малюють коло, у центрі якого пишуть вислів «Моє життя» та від нього, на зразок сонця, малюють «промені», які є основними життєвими позиціями (здоров’я, сім’я, робота, хобі тощо). Охочі (2-3 чоловіка) називають усім свої життєві позиції та пояснюють, чому вони їх написали. Тренер тим часом на ватмані записує ці позиції та допомагає коментувати їх. Потім усі інші мають змогу доповнити ці позиції тими, які ще не прозвучали.
Далі тренер пропонує оцінити  від  1  до  10 балів свої життєві позиції за рівнем значущості. Учасники тренінгу, які хочуть висловити свою думку, пояснюють, як вони оцінили своє життя.
Рефлексія
Учасники висловлюють свої емоції під час виконання завдань. Якщо вони не вказали телебачення як явище сучасного життя, то треба про це запитати у групи.
— Чи важко було оцінювати своє життя?
— Яке місце у вашому житті як глядача посідає телебачення?
— Чому ніхто не вказав телебачення?
— Чи воно не займає частину нашого життя?

Пояснення для  тренера. Коли проводитимете рефлексію, не забудьте поставите запитання повністю: «Яке місце у вашому житті як глядача посідає телебачення?».  І якщо хтось написав «телебачення» і проговорив це, запитайте в нього особисто: як він оцінить його за шкалою від 1 до 10.

7. Вправа  «Я — герой телесеріалу»
Мета: побачити себе у ролі телегероя та зрозуміти його зсередини.
Матеріали: папір для запису, ручки.
Хід виконання:
Тренер. Усі хоч раз у житті дивилися телесеріал, короткосерійний чи багатосерійний.  У кожного з вас є папірець на якому напишіть ім’я чи прізвище телевізійного героя та рису, яка в ньому вам подобається. Проговоріть те, що ви написали та поясніть, чому обрали саме цього героя та цю рису його характеру.
Тренер ділить групу на 4—5 підгруп залежно від кількості учасників будь-яким способом. Наприклад, за марками автомобіля чи фруктами, овочами тощо.
Кожна група отримує завдання: розіграти сцену із серіалу  відповідно до обраних часниками ролей та продемонструвати рису характеру цього героя відповідно до жанру:
— мелодраматичний;
— детективний;
— драматичний;
— героїко-патріотичний;
— комедійний.
Рефлексія:
—      Які риси характеру Вам допомогли під час інсценізувався? 
—      Які риси ви хотіли віддати, а які взяти?
— Якими ви побачили героїв телесеріалу?
—  Що ви відчули під час виконання вправи?
—  Що нового ви дізналися про себе?

8. Інформаційне повідомлення «Функції ЗМІ, які впливають на свідомість людини»
Б.А.Грушин виділяє п’ять соціальних функцій масової комунікації:
1. Інформаційна, метою якої є донесення до читацької, слухацької та глядацької аудиторії повідомлень про основні події у світі чи конкретному регіоні (не випадково часто використовується термін «масова інформація»).
2. Функція соціалізації пов’язана з формуванням установок, цінностей і ціннісних орієнтацій аудиторії.
3. Функція організації поведінки вплив на зміну, припинення або ж апробацію певної дії даною групою людей.
4. Функція створення певного емоційно-психологічного тонусу аудиторії, пов’язаного з переживаннями, настроєм, емоційним включення та емоційними реакціями схвалення, захоплення, осуду тощо;
5. Функція комунікації, що вказує на посилення підтримання чи, навпаки, послаблення зв’язку між різними аудиторіями та комунікатором і аудиторією.

9.     Вправа «Митці та критики кінопремії  «Оскар»
Мета: підвищення соціальної компетентності молоді, переживання ситуації відповідальності перед людством,  працювати із мріями та фантазіями.
Матеріали: папір, ручки, олівці, фломастери, маркери, скотч, кнопки.
Хід виконання: Тренер нагадує учасникам про кінопремію “Оскар”, а потім пропонує ігрову ситуацію. Перед цим тренер об’єднує учасників на підгрупи, де у кожного — своя відповідна роль.
Тренер. «Оскар» — премія, яку присуджує Американська кіноакадемія, є не тільки однієї  з  найпрестижніших, але  й з найдавніших.  80 років тому, у 1929 році, перші статуетки роздали в приватній, майже сімейній атмосфері. І навряд чи хто припускав, що в майбутньому церемонії вручення призів стануть найурочистішою подією у всьому кіносвіті. Спочатку її транслювали на радіо, потім на телебаченні, яке перетворилося у справжнє шоу. Протягом  десятиліть оскарівський регламент у принципі залишається незмінним. Однак, щоб зовсім не занудитися, часом вносяться «косметичні» зміни. Необхідною умовою для висування фільмів у всі номінації, крім «іншомовної», є те, що він повинен бути показаний до кінця року перед нагородженням (багато кінофірм навмисно притримують випуск картин до Дня Подяки або Різдва, щоб про нього не забули у переддень оскарівської номінації), обов’язково в регіоні Лос-Анджелеса, де саме й вручаються призи. Домігшись висування стрічки на премію, її демонструють на спеціальних переглядах протягом  січня - першої половини лютого, оголошення п’ятірки найсильніших відбувається, як правило, у другій декаді лютого, за півтора місяця до фінальної церемонії, яка проходить в останній понеділок березня у змінюванних для різноманітності кінозалах — у павільйоні Шрайн або Дороті Чендлер. Голосування за всіма категоріями, крім головної («найкращий фільм»), відбувається серед членів американської кіноакадемії відповідно до  їхніх кіно професій, тобто  акторів вибирають актори, операторів — операторами тощо. А от за «найкращу картину» року мають голосувати всі члени Академії, яким додому надсилають стрічки претендентів. Очолює американську кіноакадемію обираний на 4 роки президент.
У тому вигляді, в якому вона існує й зараз, золоту статуетку вручали  ще на першій  церемонії, але назва «Оскар» з’явилася тільки у 1939 році. За найпоширенішою  версією, своєю назвою нагорода зобов’язана бібліотекареві Академії (пізніше, її виконавчому директорові) Маргарет Геррик, яка викликнула, вперше її побачивши: «Ця фігурка нагадує мого дядька Оскара!». Так чи інакше, але з 1939 року приз Академії відомий саме під цим ім’ям.
Тричі проведення церемонії відкладався: 1938 рік — у зв’язку з руйнівною повінню в Лос-Анджелесі, 1968 — через вбивство Мартіна Лютера Кінга, 1981 — після замаху на президента Рональда Рейгана.

Ніхто не знає, які сюрпризи піднесе життя. Перенесемося у майбутнє. Уявіть собі, що ви - відомі актори, режисери, мистецькі критики чи журналісти. Комітет кінопремії вирішив присудити вам почесний приз. Урочисте вручення премії передбачає виголошення промови - це є давньою традицією.
За якийсь час охочі зможуть виступити на церемонії вручення премії.  Якщо ви отримали роль актора - «співаєте хвалебну оду» телебаченню; режисера - називаєте позитивні сторони телебачення  у промові; критика - негативні сторони. Роль журналіста – це роль особи, яка виписує з доповіді мовців, позитивні та негативні сторони і робить рецензію доповіді лауреата. У кожному виступі намагайтеся не повторювати названі ознаки телебачення.
Тренер записує на дошці запитання, на основі яких учасники групи можуть побудувати свій виступ.
1.  Номінація, з якої отримали премію.
2.  Поясніть, чому ви заслужили цю нагороду.
3. Скажіть слова подяки тим, хто допоміг вам домогтися подібного результату.
4. Розкажіть про ваше бачення телебачення майбутнього.

10. Тест “Чи телеман я?”

Мета: Дослідження  впливу  переглянутого  на  їх  свідомість  й  формування  стереотипів.
1. Телебачення для Вас це — ...
А.   Елемент сучасного життя
Б.    Стиль мого життя
В.   Все для мене і навіть більше
2. Приходячи додому Ви:
А.   Одразу ж вмикаєте телевізор
Б.    Навіть не згадуєте про його існування
В.   Починаєте займатися хатніми справами, але потім згадуєте, що йде ваша улюблена телепередача
Г.    Вмикаєте музику
3. Скільки часу на день  ви дивитесь телевізор?
А.   До 1 годинии
Б.    Близько 2 годин
В.   Від 3 до 6 годин
Г.    Від 7 та більше
4. Після того, як Ви подивилися ваші улюблені телепередачі, ви:
А.   Вимикаєте ТВ
Б.    Перемикаєте канали, шукаючи, що подивитися ще
В.   Займаєтеся своїми справами, а телевізор залишається не вимкненим
5. Ви купуєте ТВ програму кожного тижня?
А.   Так
Б.    Ні
В.   Купую тільки, коли на канікулах (у відпустці)
Г.    За мене, це робить хтось із рідних
6. Гортаючи телепрограму, ви:
А.   Дивитеся анонс телеанонс на улюблених каналах
Б.    Шукаєте очима улюблені передачі
В.   Дивитеся, що позначили у телепрограмі ваші рідні
Г.    Позначаєте те, що хочете подивитися упродовж тижня
7. Очікуючи на улюблену телепрограму, для Вас 1 хвилина триває, як ...
А.   10 хвилин
Б.    декілька секунд
В.   1 хвилина
8. Перебуваючи у гостях, Ви помічаєте, що вже почалася Ваша улюблена телепередача:
А.   Легкістю її пропустите
Б.    Попрохаєте увімкнути телевізор
В.   Почнете нервувати
Г.    У гарній компанії мене телевізор не цікавить
9. Ви доглядаєте за телевізором?
А.   Ні
Б.    Тільки коли прибираю у квартирі (витираю з нього пилюку)
В.   В мене телевізор – це святе
Г.    Накриваю його серветкою на ніч
10. Чи можете відмовитися  від перегляду телевізора, наприклад на один тиждень:
А.   Це як?
Б.    Тільки якщо дуже треба
В.   Звичайно, бо є багато цікавих занять у житті
Г.    Ніколи

Інтерпретація тесту:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
А.
1
3
0
1
3
2
3
1
0
3
Б.
2
0
1
3
0
2
0
4
1
2
В.
3
1
2
2
2
0
1
3
4
1
Г.
2
3
1
1
2
3
4

Від 5 до 12 балів — у вашому житті телевізор займає незначне місце. Для вас це тільки інформаційний характер.
Від 13 до 25 балів — для вас,  як для людини ХХІ століття, телевізор - це невід’ємна частина вашого життя,  але при необхідності ви можете  не дивитися  занадто багато.
Від 26 до  32 балів — ви телеман. Телевізор для вас - це все у житті: порадник, співрозмовник, член родини, найулюбленіша річ у домі.

11. Домашнє завдання.
Простежте за насиллям на телебаченні у телесеріалах, художніх фільмах, мультфільмах за схемою:

Схема аналізу телевізійного насильства(за Е. Пайном  та К. Маслачом)

Кількість актів насильства
Дата
Дата
Дата
Жертва явно відчуває біль



Жертва помирає



Насильство здійснює «хороший хлопець»



Насильство здійснює «поганий хлопець»



Насильство не покаране



Насильство покаране



Програми, які дивляться підлітки, молодь
Назва програми
Назва програми
Назва програми

12. Підбиття підсумків
Тренер.  Тренінг добігає кінця, повернімося до наших очікувань. Якщо вони здійснилися, то підійдіть до нашого символічного «дерева» і переклейте свій стікер донизу  (настала осінь, листочки злетіли з гілок), якщо не здійснилися очікування ¾ залишіть стікери їх згори, але на наступному занятті ми обов’язково їх переставимо донизу, адже очікування неодмінно здійсняться.

Вадим Щорс

Немає коментарів:

Дописати коментар