Образна класифікацію вчителів (за І. Бачківим)
«Наполеон»
Характеризується неприязним ставленням
до дітей у сполученні з відвертим використанням їх у власних цілях. Такий учитель нагадує полководця, для якого солдати —
«гарматне м’ясо». Володіючи прекрасними
творчими здібностями, він може
похизуватися чудесними методичними знахідками і, можливо, високо цінуватися керівництвом. Але діти його не люблять. За його абстрактними побудовами людини не
видно. Цей тип часто зустрічається серед адміністрації шкіл і органів керування освітою.
«Нарцис»
Цей тип характеризується неприязним ставленням до учнів, але без активного маніпулювання ними, з концентрацією на собі і своїй творчій
роботі. Такий учитель схожий на лектора, що
натхненно читає лекцію й уважно
стежить за зовнішньою реакцією
слухачів, що повинна підтверджувати
його професіоналізм. Але насправді
він зовсім байдужий до їхньої думки.
Його не цікавлять слухачі як
особистості. Головне, щоб він по своєму реалізувався, дістав задоволення.
«Карабас-барабас»
Цей яскравий представник агресивних обивателів, що
опинився у школі через несприятливий і випадковий збіг обставин, руйнівний і страшний для
дітей. Нездатність до творчості й ворожість до дітей виливаються в жорстокий контроль над ними, у
прагнення обмежити учнів твердими рамками заборон.
«Штампувальник»
Даний тип учителя любить
дітей, але через відсутність творчого початку діє під
тиском сформованих стереотипів, шаблонів,
застарілих вимог, працює за готовими
рецептами однаково з усіма класами і з
усіма дітьми. Тому такий учитель здійснює
насильство стосовне дітей.
«Спостерігач»
Педагогічна діяльність у цьому випадку
перетворюється в пасивне невтручання з
відтінком недоброзичливості у
стосунках. Відсутність творчості
робить такого вчителя нездатним навіть
до маніпуляцій Очевидно, такі люди
зовсім не налаштовані на педагогічну
професію.
«Кіт Леопольд»
Цьому типові властива слабкість творчого початку, сором’язливість,
повага і любов до дитини. Ці характеристики приводять до
остраху нашкодити, до повної пасивності. Такий
учитель нагадує садівника, що настільки
любить деревце, що побоюється навіть його поливати, обкопувати, обрізати гілочки, сподіваючись, що найкраще воно розів’ється саме, без усякої допомоги. Подібна позиція може часом призвести до загибелі деревця.
«Доктор Фаустус» Учитель «ліпить» учня відповідно до своїх уявлень про
потрібну суспільству людину. Він «формує» особистість.
Для багатьох учителів це — єдиний видимий шлях.
«Самоактуалізатор»
Система взаємин із дітьми, заснована на прийнятті їх як цінностей, на любові до них,
одухотворена особистісним творчим потенціалом, породжує і
систему відповідної педагогічної діяльності,
спрямовану на розвиток унікальної
сутності кожної дитини.
Поведінкові вияви кожного типу вчителя пов’язані з особливостями професійної самосвідомості, а
точніше — з рівнями його розвитку. Низькі
рівні корелюють із порушеннями
емоційно-вольової сфери, гнучкості
поведінки, саморегуляції. Динаміка розвитку професійної самосвідомості вчителя відображається
у проходженні наступних рівнів: регулятивно-прагматичного, егоцентричного, стереотипно-залежного і суб’єктно-універсального».
Регулятивно-прагматичний рівень
характеризується тільки прагматичними,
ситуаційними аспектами самосвідомості (йому відповідає
тип «самодур»). Це педагог, рівень
самосвідомості якого навряд чи можна
назвати особистісним, настільки він
прив’язаний до ситуації, виконуючи тільки службову роль. На цьому рівні професійна самосвідомість учителя перебуває ще в зародковому стані через відсутність самої інтенції педагога до процесу самопізнання.
Тут ідеться лише про регулятивну функцію професійної
самосвідомості вчителя й усвідомленого емоційного самоставлення і ситуації, що дає
можливість людині лише мінімально адаптуватися до ситуації і регулювати свою поведінку, спираючись при
цьому винятково на прагматичну суть. Тому для вирішення
нагальних завдань такому вчителю
найочевиднішою та єдино доступною
представляється система примусу
стосовно учнів.
В егоцентричному рівні основним моментом є особиста
вигода, зручність, престижність тощо. На наш погляд, цьому рівневі відповідають типи
«доктор Фаустус», «Наполеон», «Нарцис». Загальною рисою таких учителів є самостійність, але творче начало
перекручене, оскільки спрямоване винятково собі на благо. Учні розглядаються ними як чинники,
що сприяють самоактуалізації. Досить часто вчителі, що перебувають на цьому рівні, зловживають
владою, що здобувається з одержанням статусу вчителя і
можливістю маніпулювати учнями.
Особливістю стереотипно-залежного
рівня є те, що життєдіяльність людини з цим рівнем розвитку
самосвідомості визначається її близьким оточенням,
групою, з якою вона або себе ототожнює, або ставить
вище себе. Якщо на попередньому рівні
інша людина виступає як річ, як
засіб досягнення егоцентричних цілей, то на цьому інші люди поділяються на «своїх», що володіють
самоцінністю, і «чужих», її
позбавлених. Наслідком ототожнення себе із групою для людини, на нашу думку, стає утрата творчого початку і неминуче виникнення залежності від ціннісних орієнтацій групи. Для педагога, що перебуває на цьому рівні професійної
самосвідомості, виникає як мінімум
дві можливості вибору: група колег-учителів і клас дітей, із якими він безпосередньо працює.
Цьому рівневі, на нашу думку, відповідають типи
«штампувальник», «спостерігач», «кіт Леопольд». До
типів «штампувальник» і «спостерігач» належать педагоги, що віддають перевагу
професійним корпоративним інтересам. Зміст педагогічної праці тут цілком визначається настановчими тенденціями і ціннісними орієнтаціями, яких
дотримується професійне оточення педагога.
Вищим ступенем професійної самосвідомості є суб’єктивно-універсальний рівень. Його головні характеристики пов’язані
із внутрішньою значеннєвою спрямованістю
людини на створення таких результатів (продуктів праці, діяльності, спілкування, пізнання), що принесуть благо іншим, навіть незнайомим,
«чужим» людям, суспільству, людству в цілому.
Цей рівень охоплює загальнолюдський, моральний
ступінь і дійсно стає підставою для досягнення вищого ступеня самосвідомості, що породжена незалежністю від егоцентризму і групових корпоративних інтересів, а внаслідок цього —
прагнення до творчості, самовираження і
самоактуалізації. Це пролог до
справді духовного, чи есхатологічного,
розуміння себе й інших людей.
Для педагога даний рівень характеризується
гармонійним розвитком професійної самосвідомості. Завдяки глибокому усвідомленню
прасоціальних, загальнолюдських змістів своєї
діяльності він будує систему взаємин із дітьми, засновану на прийнятті їх як самоцінності (подібне
ставлення складається у нього й до себе), виявляє себе як творча особистість (і усвідомлює
себе такою), спрямовує педагогічну діяльність на розвиток унікальної сутності кожної дитини (і у
своїй праці розвиває себе як особистість і професіонал).
Необхідно зазначити, що користуватися
цими матеріалами шкільному психологові слід обережно, з огляду на можливий «ефект дізнавання» з
наслідками у вигляді сильних негативних емоцій і ускладнення міжособистісних стосунків
у педагогічному колективі. Однак
грамотне застосування
запропонованого матеріалу може дати
імпульс особистісному і професійному
росту педагога.
Ставлячи перед собою завдання організації адресної й успішної взаємодії з
педагогами, психологу варто враховувати такі чинники, як рівень кваліфікації вчителя, ступінь готовності до співпраці, а також індивідуальні емоційно-осо-бистісні риси.
Немає коментарів:
Дописати коментар