субота, 3 серпня 2013 р.

Тренінг для батьків "Спілкування без перешкод"

Мета: Ознайомити батьків з основами партнерського спілкування. Сприяти особистісному розвитку.
Обладнання: дошка, крейда, годинник, стакан.
І. Вступ.
Мета: знайомство, налаштування на  активну роботу у групі.
1.Презентація теми  “Спілкування без перешкод”
Надати визначення терміну “тренінг”, розповісти, що буде відбуватися під час цього процесу,  його мета та завдання.
Тренінг – це практичне заняття з невеликими лекційними фрагментами, де кожен отримує результат відповідно до своїх запитів, більш активна позиція дає можливість більшому особистісному зросту.


Теоретична основа тренінгу в тому, що людина запам’ятовує

10%    ВІД   ПОЧУТОГО
50%    ВІД   ТОГО ЩО ПОБАЧИВ
70%    ВІД   ПРОГОВОРЕНОГО
90%    ВІД   ТОГО ЩО ЗРОБИВ, ВІДЧУВ.
Спілкування—це процес взаємодії двох або більше людей на основі передачі певної інформації один одному.
Згадайте дітей-мауглі, які виховували­ся тваринами, відповідно, вони не вміли, не навчилися говорити, спілкуватися. По­треба в спілкуванні є в усіх людей, і її не­задоволення приводить до переживання самотності (наприклад. Робінзон). Для того, щоб спілкування було ефективним, потрібно не тільки вміти говорити, а й слу­хати. В спілкуванні важливі міміка, жес­ти, поза.
Спілкування включає в себе три сторони:
комунікативну— це обмін інформацією, думками, почуттями між людьми;
перцептивну— сприйняття співбесідниками один одного під час спілкування, встановленнями між ними взаєморозуміння;
інтерактивну — організація взаємодії між людьми, узгод­ження спільних дій, розподіл між ними функцій та обов'язків, взаємовплив співбе­сідників.
.2.Правила роботи.
Обговорення правил роботи.
·         тут та зараз (говорити про те , що відбувається зараз у групі);
·         конфіденційність (кожен з учасників тренінгу морально відповідає за інформацію, яку учасники повідомляють про себе);
·         відвертість (кожен говорить про свої почуття, думки, враження які є насправді).
3.Вправа “Знайомство”.
Хід вправи: батькам пропонується назвати своє ім’я та найзначуще  про себе.
4.Вправа  “Очікування, побоювання”.
Мета: допомогти батькам усвідомити власні очікування, страхи та потреби, зрозуміти, наскільки вони збігаються з очікуваннями, страхами та потребами інших.
Хід вправи: батькам пропонується в 2-3 фразах розповісти, що кожен очікує від тренінгу, що тримає у напруженні та які в них є побоювання.
Інформація для тренера.
У членів групи, як правило, є проблеми, пов’язані з батьківсько-дитячими стосунками. У декого існують проблеми іншого плану, але тренінг  спілкування може сприяти їх  розв’язанню (проблеми подружніх взаємин, особисті проблеми тощо), надати поштовх у особистісному зростанні.
Слід звернути увагу на проговорені запити, які неможливо вирішити за темою даного тренінгу(за браком часу), відкоригувати запит з метою створення ситуації зацікавленості. 
ІІ. Основна частина. Продовження знайомства, робота за темою.
1. Вправа “ Пересадки ”
Мета: зняття напруги, активізація уваги та мислення.
Хід вправи: ведучий стає у центр кола, виносить свій стілець за коло.
Інструкція: Зараз у нас буде можливість продовжити знайомство. Зробімо це так: стоячий у колі пропонує помінятися місцями (пересісти) всім тим, у кого є названа ознака. Наприклад, я скажу: “Пересядьте всі ті, у кого одна дитина”, - всі, у кого одна дитина, повинні помінятися місцями. При цьому той, хто стоїть у колі, повинен постаратися зайняти вільне місце. Той хто залишиться без місця, продовжить гру.
Використаємо цю ситуацію для того, щоб кожен більше взнав про інших.
Розповісти про стилі спілкування: конкуренція, ухилення, пристосування, компроміс та співробітництво.
2. Вправа “Склянка чаю” Н.Ю. Хрящової
Мета: опрацювання стилів спілкування, визначити значимість встановлення контакту.
Хід вправи:ведучий обирає учасників на виконання ролей; 1 провідник та 3-4 пасажири.
Учасники, які за бажанням обрали для себе роль пасажира, виходять за двері.
Інструкція для провідника. “Ваша зміна через 10 хв. закінчується. Ви вже все зробили та сподіваєтесь відпочити. Але зараз до Вас зайде новий пасажир, який хоче чаю. Як би він Вас не просив, Ви повинні чаю не давати, але якщо він проситиме з такої позиції, що Вам захочеться дати чай, Ви можете це зробити”.
Інструкція для пасажира. “Ви чекали поїзда та змерзли. Вам дуже хочеться чаю. Попросіть у провідника чаю так, щоб він Вам не відмовив”.
Чай просять по черзі кожен окремо.
Інструкція для глядачів - всі інші “Уважно слухайте та визначайте, що допомагало, що заважало пасажиру отримати чай”.
Обговорення за питаннями, що допомагало, що заважало пасажиру отримати чай.
“Пасажири“ розповідають про свої почуття.
Після “провідник“ розповідає свої враження, говорить, що його спонукало йти назустріч проханню, а що заважало.
Слід обговорити, що сприяє досягненню успіху в ситуації. Учасники можуть називати такі моменти: розуміння інтересів, урахування інтересів співрозмовника, стилі партнерського спілкування, хороший емоційний контакт, відкритість тощо.
Відмітити проблемні ситуації у спілкуванні між батьками та дітьми. Нагадати психологічні особливості підліткового віку.
ІІІ. Заключна частина.
1.Вправа “Асоціації”
Мета: надати можливість кожному учаснику тренінгу отримати зворотній зв'язок у доброзичливої атмосфері.
В коло ставлять стіл, один учасник сідає, всі інші  по черзі розповідають свої асоціації, які він викликає (предмети, рослини, тварини, пісні, художні образи, крилаті вислови тощо).
2.Підбиття підсумків. “ Рефлексія тут і тепер”
Мета: ознайомлення з сутністю психологічної рефлексії та поступовий розвиток навичок рефлексії.
Відповісти на запитання.
1.      Яким для мене був тренінг.
2.      Що було для мене найважливішим.
3.      Як я себе почуваю.
Психолог підсумовує.

Сьогодні ви відкрили для себе важливу грань особистого самовдосконалення , отримали знання з психології спілкування. Дякую всім за роботу. До наступної зустрічі.

Любов Базалійська

Немає коментарів:

Дописати коментар